وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نیابت شخص مستطیع از میت در حج

0

نیابت شخص مستطیع از میت در حج

 

امام خمینی
امام خمینی

مسألۀ 29- مستطيع بايد خودش به حج برود و حج ديگرى از طرف او كفايت نمى‌كند مگر در مورد مريض يا پير به شرحى كه بعداً بيان مى‌شود.

مسألۀ 30- كسى كه خودش مستطيع است نمى‌تواند از طرف ديگرى براى حج نايب شود يا حج استحبابى به جا آورد و اگر حج نيابى يا استحبابى به جا آورد، باطل است.

مسألۀ 31- كسى كه حج بر او مستقر شد و به جا نياورد تا فوت شد، بايد از تركۀ او براى او حج بدهند و حج ميقاتى كفايت مى‌كند و تا حج او را ندهند ورثه نمى‌توانند در تركه تصرف نمايند و لازم است در همان سال فوت، حج را ادا نمايند و تأخير از آن جايز نيست و چنانچه در آن سال استيجار ممكن نباشد مگر از بلد، لازم است از بلد اجير بگيرند و از اصل تركه خارج مى‌شود، و همچنين اگر در آن سال از ميقات نتوانند اجير بگيرند مگر به زيادتر از اجرت متعارف، لازم است اجير بگيرند و تأخير نيندازند، و اگر وصى يا وارث اهمال كنند و تأخير بيندازند و تركه از بين برود، ضامنند؛ بلى اگر ميت تركه نداشته باشد، بر وارث، حج او واجب‌ نمى‌شود.

مناسك حج (امام خمينى)، ص: 11‌

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی امام خمینی


مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

سوال: آیا شخصی که خودش مستطیع شده ، می تواند حج نیابتی از میت انجام دهد ؟
اگر انجام دهد آیا تکلیف از شخص میت برداشته می شود یا خیر ؟

پاسخ: از شرائط نیابت آن است که ذمّه نايب در آن سال به حج واجبي مشغول نباشد، اما اگر نايب از واجب بودن حج بر خود بي‌خبر باشد، بعيد نيست که حج نيابي او صحيح باشد.
و اگر از طریق حج نیابتی استطاعت حاصل شده باشد باید برای منوب عنه حج بجا آورد ؛ اما اگر از غیر این طریق مستطیع شده باشد باید برای خودش حج تمتع بجا آ ورد؛ و نمی تواند نائب بشود. که در این صورت اجاره باطل و مال الاجاره را باید مسترد نماید.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی آیت الله العظمی خامنه ای.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سوال: آیا شخصی که خودش مستطیع شده ، می تواند حج نیابتی از میت انجام دهد ؟
اگر انجام دهد آیا تکلیف از شخص میت برداشته می شود یا خیر ؟

پاسخ : كسى كه حج بر او واجب شده (چه سال استطاعتش باشد، و چه از قبل حج بر وى مستقر شده باشد) نمى‌تواند از طرف ديگرى براى حج اجير شود، ولى اگر اين كار را كند حجّ نيابتى وى صحيح مى‌باشد؛ هر چند گناه كرده است.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شيرازی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.