وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز در خانه میت که خمس نداده است

0

نماز در خانه میت که خمس نداده است

در نوشتار درباره خمس اموال میت بحث شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

نماز در خانه خمس نداده

آيا در خانه ميتى كه خمس بدهكار است، مى‏شود نماز خواند؟
امام و فاضل: تصرف در اين خانه حرام و نماز در آن باطل است؛ مگر آنكه بدهى او را بدهند يا تصميم داشته باشند، بدون سهل‏ انگارى بپردازند. [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1].
نورى و صافى: تصرف در اين خانه حرام و نماز در آن باطل است؛ مگر آنكه بدهى او را بدهند يا ضامن شوند كه بپردازند، به گونه‏اى كه از عهده ميت ساقط شود.[2].
تبريزى: تصرف در اين خانه حرام و نماز در آن باطل است؛ مگر آنكه بدهى او را بدهند يا ضامن شوند كه بپردازند.تبريزى، [3].
سيستانى: نماز خواندن در اين خانه با اجازه ورثه صحيح است.[4].
مكارم: تصرف در اين خانه حرام و نماز خواندن در آن باطل است؛ مگر آنكه بدهى او را بدهند.[5].
وحيد: اگر اموال ميت (ماترك) بيش از خمس (و زكات) نباشد، تصرف در اين خانه حرام و نماز در آن باطل است؛ مگر آنكه بدهى او را بدهند يا با قبول حاكم شرع، ضامن شوند كه بپردازند. در اين هنگام تصرف و نماز در خانه او با اجازه ورثه اشكال ندارد.[6].

  • [1].توضيح‏ المسائل مراجع، م 875.
  • [2].نورى، توضيح‏المسائل، م 876؛ صافى، توضيح‏المسائل، م 884.
  • [3.]توضيح ‏المسائل، م 884.
  • [4].سيستانى، توضيح‏ المسائل، م 863.
  • [5].مكارم، توضيح ‏المسائل، م 800.
  • [6].وحيد، توضيح ‏المسائل، م 882.
  • (احكام خمس،  حسيني،پرسمان).

رساله توضيح المسائل نماز

[ تصرف در ملک میتی که خمس یا زکات بدهکار است]

مسأله 875 تصرف در ملک میتی که خمس یا زکات بدهکار است حرام و نماز در آن باطل است (1) مگر آن که بدهکاری او را بدهند (2)، یا بنا داشته باشند بدون مسامحه بپردازند.

(1) (اراکی:) بقیه مسأله ذکر نشده. این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست (گلپایگانی، صافی:) ولی اگر بدهی او را بدهند یا ضامن شوند که ادا نمایند به نحوی که دین از عهده میّت ساقط شود جایز است و اگر عین زکات یا خمس در مال میّت موجود باشد فقط تصرّف و نماز در آن عین قبل از ادا جایز نیست ولی تصرّف و نماز در غیر آن اشکال ندارد.

(خوئی، تبریزی:) ولی اگر بدهی او را بدهند یا ضامن شوند که ادا نمایند، تصرّف و نماز در ملک او اشکال ندارد.

(نوری:) ولی اگر بدهی او را بدهند یا ضامن شوند که ادا نمایند به نحوی که از عهده میت ساقط شود جایز است و اگر عین مالی که خمس یا زکات به آن تعلق گرفته معلوم باشد، فقط تصرف و نماز در آن عین قبل از ادا جایز نیست ولی تصرف و نماز در غیر آن با رضایت ورثه یا ولی ّ آنها در صورتی که صغیر باشند اشکال ندارد.

(زنجانی:) نماز در آن به احتیاط مستحب باطل است؛ ولی اگر بدهی او را بدهند یا ضامن شوند که ادا نمایند به نحوی که دین از عهده میّت ساقط شود، تصرّف و نماز در ملک او بی تردید اشکال ندارد. (2) (مکارم:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(فاضل:) مسأله میتی که بدهکار است چنانچه بدهکاری وی از تمام اموال باقی مانده او بیشتر باشد هر نوع تصرفی در اموال او حرام و نماز خواندن ورثه در زمین و خانه او بدون رضایت طلبکاران باطل است امّا اگر بدهکاری وی از اموال باقی مانده او کمتر باشد تصرف در اموال او و نماز خواندن در خانه و زمین او با دو شرط مجاز است الف از قرائن خارجی بدانند که طلبکاران او راضی هستند ب ورثه تصمیم داشته باشند بدون مسامحه بدهی او را پرداخت کنند.

(سیستانی:) مسأله تصرّف در ملک میّتی که به زکات یا به مردم بدهکار است چنانچه منافات با ادای دین او نداشته باشد مثل نماز خواندن در خانه اش با اجازه ورثه اشکال ندارد و هم چنین اگر بدهی او را بدهند یا به ذمه بگیرند که ادا نمایند یا به مقدار بدهی او باقی بگذارند، تصرّف در ملک او اشکال ندارد حتی اگر موجب تلف شود.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/AgzBxT

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

*- ويژه نامه احكام خمس



کلید: نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است نماز در خانه میت که خمس نداده است خمس خانه میت نماز در خانه میت 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.