وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز خواندن بر روي صندلي

2

نماز خواندن بر روي صندلي

فهرست این نوشتار:

نماز خواندن بر روي صندلي

در نوشتار قبل حکم نماز کسی که نمی تواند نشسته نماز بخواند و دراز می کشد مطرح شد در تکمیل بحث از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید .

نمازگزار بايد به هر مقدار كه مى تواند ولو با تكيه دادن به ديوار و امثال آن بايستد، اگر شخص مي تواند حمد و سوره را ايستاده بخواند و ركوع را نمي تواند، مي تواند پس از حمد و سوره بر روي صندلي بنشيند. متاسفانه ديده مي شود برخي از سالخوردگان از منزل تا مسجد با عصا حركت مي كنند اما در نماز به اندازه يك حمد و سوره نمي ايستند!. بايد توجه نمود حتي اگر نتوان حمد و سوره را ايستاده بخواند و تنها تكبيره الاحرام را مي تواند بايستد؛ بايد چنين كند. از همان ابتدا نمي تواند روي صندلي بنشيند. پس تا آنجا كه امكان دارد بايد اجزاء و شرايط نماز را رعايت نمايد.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: كسى كه مى‌تواند نماز را ايستاده بخواند ولى نمى‌تواند به سجده رود، ركوع و سجده را چگونه انجام دهد؟

ج) بايد به هر مقدار كه مى تواند ولو با تكيه دادن به ديوار و امثال آن بايستد سپس به مقدارى كه مى‌تواند ركوع رود و در صورتى كه نمى‌تواند از حال ايستاده به ركوع رود، روى صندلى و مانند آن بنشيند و به ركوع رود پس از ركوع اگر مى‌تواند با وضع شش موضع ديگر سجده بر زمين سرش را خم كرده و بر مهرى كه روى ميز قرار دارد سجده نمايد، بايد اين چنين كند و اگر نمى‌تواند، احتياط در آن است كه مهر را بالا آورده و پيشانى را بر آن گذارده و اگر از وضع مساجد شش‌گانه ديگر بر زمين هم معذور است وظيفه او سجده با ايماء و اشاره است.

س: کسى که سجده را روى صندلى به جا مى‌‌آورد آيا مى‌‌تواند با کفش نماز بخواند؟

ج) مانع ندارد مگر آنكه بتواند ساير مواضع سجده را بر زمين بگذارد كه در اين صورت مراعات آن لازم است. استفتائات جديد.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

کیفیت نماز کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند

پرسش : خانمی هستم مبتلا به دیسک کمر تا حدی که نمی توانم ایستاده نماز بخوانم می خواستم بدانم نشسته تکلیف چیست و چگونه باید نماز را به جا آورم؟
پاسخ : در صورت امکان نشسته نماز بخوانید و اگر به این شکل هم ضرر دارد به پهلوی راست رو به قبله بخوابید و نمازتان را بخوانید و رکوع و سجده را با اشاره انجام دهید و چنانچه بتوانید روی صندلی نماز بخوانید و برای سجده میزی در مقابل خود بگذارید این نماز نسبت به نشسته و خوابیده اولویت دارد.

نشسته نماز خواندن کسی که پای مصنوعی دارد

پرسش : بیمارانى که از پاى مصنوعى استفاده مى کنند و بدین وسیله نماز را ایستاده مى خوانند، گاه به علّت خستگى پا و یا احتمال زخم شدن آن، پاى مصنوعى را در آورده، نشسته نماز مى خوانند. لطفاً بفرمایید:
الف) آیا بر این افراد واجب است همواره به کمک پاى مصنوعى نماز را ایستاده بخوانند؟
ب) اگر ایستادن لازم بوده، تکلیف نمازهایى که در حال نشسته خوانده چیست؟
پاسخ : الف) اگر عسر و حرج نداشته باشد ایستاده نماز بخوانند، ولو با تکیه بر عصا و مانند آن باشد. و اگر موجب عسر و حرج و ناراحتى است نشسته نماز بخوانند.
ب) چنانچه جاهل قاصر بوده نمازهاى او صحیح است.

نماز قضای نشسته برای معذور و بیمار

پرسش : خواندن نمازهای قضا به صورت نشسته برای کسی که به صورت موقت (مثلا بر اثر بارداری یا بیماری) از قیام عجز است، چه حکمی دارد؟
پاسخ : خواندن نماز قضادر این حالت مانعی ندارد،البته اگر امید بهبودی دارد بهتر است صبر نماید و بعد از بهبودی بخواند.

نماز کسی که دستش شکسته است

پرسش : با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. سوال من در این مورد است که: من بعد از تصادفی که کرده ام کتفم شکسته است و یکی از دستانم را نمیتوانم تکان دهم. و یکی دو روز است که میتوانم خم شوم و نماز ایستاده بخوانم ولی در هنگام سجده نمیتوانم دست چپم را بر زمین بگذارم در صورتی که اگر نماز نشسته بخوانم و مهر را بر روی یک صندلی بگذارم می توانم هر دو دستم را بر زمین بگذارم. حال سوال من این است که کدام صورت از نماز خواندن بهتر است. نشسته یا ایستاده؟
پاسخ : نماز را ایستاده انجام دهید بصورتی که نوشته اید.

نجس بودن صندلی چرخدار هنگام نماز

پرسش : نجس بودن صندلى چرخدار یا عصاى بیماران، براى نماز چه حکمى دارد؟
پاسخ : اشکالى ندارد.

ادامه دادن نماز به صورت نشسته یا خوابیده

پرسش : بیمارى که ایستاده نماز مى گذارد، بناگاه احساس سرگیجه و عجز مى کند. آیا مى تواند بقیّه نماز را به حالت نشسته یا خوابیده بخواند؟
پاسخ : مانعى ندارد; ولى اگر تا آخر وقت قدرت پیدا کند، احتیاط اعاده است.

نماز نشسته با قدرت بر انجام برخی ارکان در حال ایستاده

پرسش : اینجانب در نوجوانی دچار زانو درد شده و به تجویز پزشک معالج تا مدتی نمازهایم را نشسته می خواندم، بعدا فهمیدم که برخی از ارکان نماز مثل قیام و رکوع و سجود که قادر بر انجام آن ها بوده را (در اثر ندانستن مسئله) نشسته بجا آورده ام. البته در آن زمان فکر می کردم نماز نشسته صحیح به همین شکل باید خوانده شود. آیا قضای این نمازها بر من واجب است؟
پاسخ : نمازهای گذشته شما قضا ندارد ولی از این به بعد دقت نمایید.

اقتدا به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می خواند

پرسش : اقتدا کردن به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می خواند چه حکمی دارد؟
پاسخ : کسى که ایستاده نماز مى‏خواند نمى‏تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نماز مى‏خواند اقتداکند و کسى که نشسته نماز مى‏خواند نمى‏تواند به کسى که خوابیده نماز مى‏خواند اقتدا کند.

گفتن ذکر «بحول الله» برای کسی که نشسته نماز می خواند

پرسش : کسی که به دلیل زانو درد، نماز را را نشسته می خواند چگونه ذکر «بحول الله» را به جا آورد؟
پاسخ : پیش از آن که شروع به خواندن سوره «حمد» کند ذکر «بحول الله» را بگوید.

خواندن نماز مستحبی به طور نشسته

پرسش : آیا می توان نمازهای مستحبی مانند نماز غفیله را در زمان خستگی یا بیماری برای محروم نشدن از تاثیرات معنوی یه طور نشسته به جا آورد؟
پاسخ : اشکالی ندارد.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۲پرسش: اگر شخصی بتواند قیام و رکوع نمازش را ایستاده به جا آورد ولی نتواند در حالت ایستاده به سجده برود وظیفه اش چیست؟

پاسخ:

اگر مشکل نشست و برخاست باشد می تواند با خم کردن سر در حال ایستادن سجود کند.

۳پرسش: آیا با داشتن مرض و عذر موجه می توانیم در خواندن نماز به حالت نیمه خیز نماز خواند ؟ حکم نماز خواندن بر روی میز چیست؟
پاسخ: می توانید و اگر از نماز خواندن در حال نشستن با رکوع و سجود عاجز باشید می توانید روی میز با ایماء برای رکوع و سجود نماز بخوانید .

۴پرسش: احتراماً پدری دارم که حدود چهار سال است که در اثر سکته مغزی یک سمت ایشان فلج شده و بر روی صندلی چرخدار نشسته است و همچنین نمیتواند نماز بخواند، وضعیت نماز ایشان چگونه است؟ تکلیف چیست؟
پاسخ: نماز را به همان صورتی که تمکن دارد بجا آورد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

 

 

حتما بخوانيد

آيا مي توان در سفر نذر روزه كرد

آيا سفر براي فرار از روزه اشكال دارد



كليد: نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي كمر درد پادرد نماز نشسته نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي نماز خواندن بر روي صندلي[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. وحید می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید نوجوانی هستم ۱۷ساله چند وقت پیش رباط زانوی راستم پار شد…میخواهم نماز بخوانم اما توان نشستن جفت زانو را ندارم در قیام و رکوع مشکل ندارم اما قادر به سجده نیستم تکلیف چیست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      هر مقدار از نماز را که می توانید باید به صورت صحیح بخوانید، مثلا حمد و سوره را ایستاده بخوانید، رکوع را انجام بدهید. و اگر می توانید بنشینید این کار را بکنید و پا را دراز کنید، و وسیله ای مثل بالش روی پا بگذارید و مهر را قرار بدهید و روی آن مهر سجده کنید. اگر نشستن سخت است، پس از رکوع روی صندلی های مخصوص نماز یا مانند آن بنشینید و سجده را انجام بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر