وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نكات قواطع سفر ( احكام مسافر )

0

نكات قواطع سفر

چیزهایی که سفر را قطع می‌کند
قواطع سفر:
۱. رسیدن به وطن. اینجا کلیک کنید.
۲. قصد اقامت ده روز. اینجا کلیک کنید.
۳. توقف یک‌ماه بدون قصد. اینجا کلیک کنید.
توجه:
به چیزهایی که سفر را قطع می‌کند «قواطع سفر» می‌گویند.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

چیزهایی که سفر را قطع می‌کند

قواطع سفر:
۱. رسیدن به وطن.
۲. قصد اقامت ده روز.
۳. توقف یک‌ماه بدون قصد.
توجه:
به چیزهایی که سفر را قطع می‌کند «قواطع سفر» می‌گویند.
اگر مسافر بعد از خروج از وطن، از راهی عبور کند که صدای اذان وطن خود را بشنود و یا دیوار خانه‌های آن را ببیند، تا از وطن خود عبور نکرده ضرری به مسافت شرعی نمی‌رساند و مسافرتش قطع نمی‌شود، ولی تا در داخل محدوده‌ی بین وطن و حد ترخص آن هست، حکم مسافر بر او جاری نمی‌گردد. رساله آموزشی.

۱- مسافر براي اينكه نمازش شكسته شود بايد قصد قطع سفر در اثناى پيمودن مسافت شرعى با عبور از وطن خود يا جايى که مى‏‌خواهد ده روز يا بيشتر در آن‌جا بماند، نداشته باشد. (استفتائات رهبري)

۲- مسافر در هنگام طي كردن راه از مسيري عبور كند كه وطن او ويا جايي است كه ۱۰ روز در آنجا بماند، نمازش در آنجا تمام است.

۳-اگر مسافر از وطن خودش تا كمتر از هشت فرسخ برود و آنگاه قصد اقامه ۱۰ روز كند و تصميم داشته باشد كه پس از آن به سفر ادامه دهد. وظيفه او در بين وطن و محل اقامه نسبت به نماز اينست كه بايد تمام بخواند چون او مسافر فقهي نيست. لذا نماز تمام و روزه در بين راه صحيح است.

۴-اگر از جايي مثلا تهران در حال سفر است و مي خواهد به «اراك» برود ولي در طول مسير از قم كه وطن اوست عبور مي كند به صورتي كه به نقطه اي برسد كه صداي اذان قم را ميشنود و ديوار شهر را نيز مي بيند، بايد در قم و كمتر از حد ترخص قم نماز را تمام بخواند.البته برخي از مراجع مي فرمايند بايد به احتياط واجب جمع بخوانند.

۵- . آيا محل کار اگر در فاصله کمتر از مسافت شرعى باشد، قاطع سفر در روز کار يا در روز تعطيلى است؟ج) قاطع سفر در حقيقت وطن انسان و از نظر حكمى محل اقامت (ده روز) است؛ و محل کار نه وطن است و نه محل اقامت؛ لذا اگر به آن‌جا سفرى انجام گيرد، قاطع سفر نخواهد بود.

۶- اگر مسافر بعد از خروج از وطن، از راهى عبور کند که صداى اذان وطن اصلى خود را بشنود و يا ديوار خانه‏‌هاى آن را ببيند، آيا به مسافت شرعى ضرر مى‏‌رساند؟
ج) تا از وطن خود عبور نکرده، ضررى به مسافت شرعى نمى‏‌رساند و مسافرتش قطع نمى‏‌شود، ولى تا در داخل محدوده بين وطن و حد ترخص آن هست، حکم مسافر بر او جارى نمى‏‌شود. (استفتائات رهبري)

حتما بخوانيد

*-ويژه نامه احكام مسافر

  1. شرایط شکسته شدن نماز مسافر
  2. مسافر قبل از مسافت شرعی مردد شود
  3. حکم سفر بدون رضایت پدر و مادر
  4. آيا سفر براي فرار از روزه اشكال دارد
  5. آيا مي توان در سفر نذر روزه كرد
  6. نظر مراجع درباره نماز دانشجو در سفر
  7. حد ترخص شرعی چیست و دقیقا کجاست
  8. محاسبه قصد ده روز در سفر چگونه است


كليد: نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفرنكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر نكات قواطع سفر  احكام احكام احكام احكام احكام احكام احكام احكام احكام احكام

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.