وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نظر شیعه و اهل سنّت در مورد مفسّران و تأویل کنندگان قرآن

0

نظر شیعه و اهل سنّت در مورد مفسّران و تأویل کنندگان قرآن

پرسش : شیعیان و اهل تسنّن، چه کسانى را شایسته تفسیرو تاویل قرآنمى دانند؟

پاسخ اجمالی

شیعیان معتقدند که ائمه اهل بیت(ع) شایستگى تفسیر و تأویل قرآن را دارند؛ زیرا اهل بیت(ع) راسخون در علم و اهل ذکرند که خداوند در قرآن دستور مراجعه به آنها را داده است. ولی اهل سنت معتقدند که در مورد تفسیر قرآن تمام اصحاب شایسته اند و پس از آنها، علماى امّت اسلامى سزاوار تفسیر کردن قرآنند و در مورد تأویل، بیشتر آنان گفته اند: کسى جز خداوند بر تأویل قرآن آگاه نیست.

پاسخ تفصیلی

شیعیان معتقدند که ائمه اهل بیت(علیهم السلام) شایستگى تفسیرو تاویل قرآن را دارند زیرا اهل بیت(علیهم السلام) «راسخون در علم» و «اهل ذکر»اند که خداوند در آیه«فَاسْاَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ»؛ (پس بپرسید از اهل ذکر اگر نمى دانید)(1) دستور مراجعه به آنها را داده است.
و در آیه«…وَمَا یَعْلَمُ تَاْوِیلَهُ اِلاَّ اللهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ…»؛ (تفسیر آنها را جز خداو راسخان در علم نمى دانند)،(2) ایشان را عالم به تاویل قرآن دانسته.
و اهل تسنن معتقدند که در مورد تفسیرقرآن، در درجه نخست، تمام اصحاب شایسته اند؛ و پس از آنها، علماى امّت اسلامى سزاوار تفسیرکردن قرآنند و در مورد تاویل، بیشتر آنان گفته اند کسى جز خداوند، بر تأویل قرآن، آگاه نیست.(3)

پی نوشت:

(1). سوره نحل، آیه 43.
(2). سوره آل عمران، آیه 7.
(3). گردآوری از کتاب همراه با راستگویان، دکتر سید محمد تیجانی تونسی، ترجمه: سید محمد جواد مهری، بنیاد معارف اسلامی، چاپ سیزدهم، ص 26 و 28

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.