وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نظر امام زمان عج درباره علامه حلی

0

نظر امام زمان عج درباره محقق حلی

آيا امام زمان(عج) به محقق حلى فرموده اند كه تو واقعا محقق هستى؟

علامه حلى، از شاگردان برجسته و دست پرورده مكتب فقهى محقق حلى است. نامش جمال الدين حسن و معروف به آيت الله علامه حلى است. وى در سال 648 ق در شهر حله به دنيا آمد و در حدود سال 705 هجرى قمرى به درخواست الجايتو به ايران سفر كرد و به دفاع از امامت و ولايت ائمه معصومين (ع) برخاست و در بزرگترين جلسه مناظره كه با حضور انديشمندان شيعى و علماى مذاهب مختلف برگزار شد خلافت‏بلافصل مولا على (ع) بعد از رسالت پيامبر اكرم را ثابت نمود و با دليل‏هاى بسيار محكم، برترى مذهب شيعه اماميه را چنان روشن كرد كه جاى هيچ شبهه‏اى براى حاضران در مجلس نماند.

نوشته‏اند:

شب جمعه كه فرا مى‏رسيد بوى تربت مقدس ابا عبدالله الحسين (ع) و عشق زيارت حضرتش، علامه را بى‏تاب مى‏كرد و از حله به كربلا مى‏كشاند. از اين رو هر هفته روزهاى پنجشنبه به زيارت مولا و آقايش مى‏شتافت. در يكى از روزها كه به تنهايى در حال حركت‏بود شخصى با وى به راه افتاد و با يكديگر مشغول صحبت‏شدند. در ضمن صحبت‏براى علامه معلوم شد كه اين شخص مرد فاضلى است و تبحر خاصى در علوم دارد. از اين نظر مشكلاتى را كه در علوم مختلف برايش پيش آمده بود از آن شخص پرسيد و او به همه پاسخ گفت، تا اينكه بحث در يك مساله فقهى واقع شد و آن شخص فتوايى داد كه علامه منكر آن شد و گفت: دليل و حديثى بر طبق اين فتوا نداريم.

آن شخص گفت: شيخ طوسى در كتاب تهذيب، در فلان صفحه و فلان سطر حديثى را در اين باره ذكر كرده است. علامه در حيرت شد كه راستى اين شخص كيست؟ از او پرسيد: آيا در اين زمان كه غيبت كبراست مى‏توان حضرت صاحب الامر، عجل‏الله‏تعالى‏فرجه، را ديد؟ در اين هنگام عصا از دست علامه افتاد و آن شخص خم شد و عصا را از زمين برداشت و در دست علامه گذاشت و فرمود: چگونه صاحب الزمان را نمى‏توان ديد و حال آنكه دست او در دست توست

علامه بى‏اختيار خود را در مقابل پاى آن حضرت انداخت و بيهوش شد وقتى به هوش آمد كسى را نديد.

پس از بازگشت‏به حله، به كتاب تهذيب مراجعه كرد و آن حديث را در همان صفحه و سطر كه آن حضرت فرموده بود پيدا كرد و به خط خود در حاشيه آن نوشت:

اين حديثى است كه حضرت صاحب الامر (عج) به آن خبر داد و به آن راهنمايى كرد.

يكى از دانشمندان مى‏نويسد: من آن كتاب را ديدم و در حاشيه آن حديث، خط علامه حلى را نيز مشاهده كردم.

در اين داستان و ساير داستانها مطلبى درباره اينكه امام زمان به محقق فرموده باشد تو واقعا محققى پيدا نكرديم.

پرسمان/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.