نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابيReviewed by مهدي يوسف وند on May 18Rating: 5.0

نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي

نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي

بروزرساني در: آبان-1395 // لینک نظر مراجع عظام تقلید در انتهاء همین نوشتار

سه نكته قبل از شروع بحث:

1-منظورما از بازاريابي در اينجا ويزيتوري نيست، بلكه منظور بازاريابي شبكه اي می باشد كه در آن از زير مجموعه پورسانت دريافت مي نمايند. معني  پورسانت در خلال بحث و در انتهاء مطلب اشاره شده است.

2-درباره جايگاه تجارت حلال و شرعي روايات فراواني از معصومين عليهم السلام بيان شده است كه نمايانگر آن است كه اقتصاد پويا از نظر دين جايگاه والا و پر اهميتي را دارد. بر همين اساس بسيار ضروري است كه احكام اقتصادي را يادبگيريم و به كار بنديم . اصبغ بن نباته گوید: حضرت على‏ علیه السلام برفراز منبر فرمودند: نخست احكام دینى مربوط به تجارت را یاد بگیرید سپس تجارت نمائید و سه مرتبه این جمله را فرمودند «الفقه ثم المتجر» به خدا سوگند حركت ربا در این امّت پنهان‏تر از جنبش مورچه روى سنگ خارا است . (جامع الاحادیث الشیعة / 18 / 1). از  وجود مبارك پيامبر گرامي اسلام درباره كسب و كار اينچنين رسيده است:  پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله وسلم هرگاه نگاه به مردى مى‏ كرد درباره او مى‏پرسید آیا شغلى دارد؟ اگر مى‏ گفتند: نه!، مى‏ فرمود: این شخص از چشم من ساقط شد!. ان رسول الله اذا نظر الى الرجل فاعجبه قال له: هل له حرفة فان قالوا لا قال سقط من عینى. (بحار / 103 / 9). جامعه ديني اگر بخواهد در ديدگان معصومين عليهم اسلام جايگاه ويژه اي داشته باشد، لازم است مسئله تجارت وكار را جدي بگيرد.

3-جناب آقاي پروفسور درخشان استاد اقتصاد كه کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد و دکترای اقتصاد را از دانشگاه لندن (LSE) اخذ نموده اند گويند:«من فقیه نیستم و اطلاعاتی در مورد فقه حکومتی ندارم ولی فکر می کنم مشکل از فقه نیست و نیازی نیست که فقه متحول شود، بلکه مشکل از کارشناسان و اقتصاددانان است. ما اقتصاددانان اسلام شناس نیستیم ولی لازم است با مباحث اسلامی آشنا شویم».  لينك  منبع.

………………………………………………………………………

سوال : نظر مقام معظم رهبري در باره ي بازاريابي شبكه اي چيست با توجه به اينكه اين نوع بازاريابي هرمي با گولدكوئست متفاوت است. ضمنا وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز به اين موسسات در حال حاضر مجوز مي دهد، آيا اين نوع تجارت اشكال دارد؟

جواب :

 درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود، نكته اصلي اينست كه از درآمد حاصله از فروش در زير مجموعه نبايد پورسانتي دريافت شود چون اكل مال بالباطل است.

پورسانت در بازاريابي  شبكه اي يعني اينكه شخص با معرفي اين تجارت به اطرافيان و معرفي آنها به شركت، گروه فروش خود را شكل مي دهد. سودي از خريد و فروش و معامله افراد گروه فروش از سوي شركت به اين شخص معرفي كننده داده مي شود.  و اين سود  طبق پلنهاي درآمد زائي شركتها، درصدهاي مشخصي از قيمت كالاهاي فروخته شده در گروه فروش است كه به  عنوان پورسانت و پاداش داده مي شود. و اين نوع معامله به صورت شبكه اي اشكال شرعي دارد و غير قانوني است.

تنها در صورتي كه سود بدست آمده از طريق شبكه نباشد، «بازارياب اول» در ازاي فروش سود بگيرد (نه پورسانت از زير مجموعه)؛ اشكال ندارد. اما غير از اين بازاريابي توضيح داده شده، معامله و كسب سود(پورسانت) از زيرمجموعه حرام است. در استفتائات جديد حضرت آيت الله خامنه اي دامت برکاته نيز كه در ادامه اشاره مي شود، به حرمت اين نوع معامله اشاره شده است.

مجوز قانوني بازاريابي شبكه اي

مجوز قانوني بازاريابي شبكه اي

مجوز رسمی بازاریابی شبکه ای مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت و معدن نيز اگر موارد بالا را رعايت نكرده باشد اعتبار شرعي ندارد و اصلا مورد قبول نمي باشد. در تماس تلفني و مکاتباتی كه سایت هدانا با دفتر استفتائات-قم حضرت آيت الله خامنه اي دامت برکاته داشته است ، به غير قانوني بودن اين مجوز تصريح كرده اند [شماره تماس ۰۲۵-۳۷۷۴۶۶۶۶ ]. لذا اين فعاليتها هيچ وجه شرعي ندارد و سزاوار است مومنين از اين نوع فعاليت ها برحذر باشند و  با نهي از منكر در مقابل اين كارها بايستند و ديگران را آگاه نمايند.

لازم به ذکر است تا الان هیچ مصوبه رسمی درباره بازاریابی شبکه ای از سوی مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان به تصویب نرسیده است، برای تحقیق می توانید در سایت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران به آدرس اینترنتی : http://rc.majlis.ir/fa/law جستجو کنید و اگر مصوبه ای را درباره بازاریابی شبکه ای و یا دریافت پورسانت دیدید اطلاع دهید!، ما بررسی کردیم نبود و اگر هم می بود خود همین شرکتها با آب و تاب بدان استناد می کردند!.

قانون تجارت الکترونیک عام هست و مورد قبول می باشد نباید به اشتباه آن را با بازاریابی شبکه ای و دریافت پورسانت از زیر مجموعه یکی دانست. علاوه بر این متصور نیست که مجلس و شورای نگهبان با وجود اینهمه فتوای حرمت مراجع بزرگی همچون آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله نوری همدانی و آیت الله وحید خراسانی و … دامت برکاتهم، چنین معاملاتی را اجازه دهند. فتوای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته که در زیر آمده، نشان دهنده حرمت این معاملات است فتوای ایشان این چنین است:

درآمد به دست آمده از طریق شرکت های بازاریابی شبکه ای و چند سطحی حلال نیست واکل مال به باطل است./ یا می فرمایند: .کسب درآمد از این طریق اشکال [شرعی] دارد.

ما در قسمت احكام – بخش احكام بازاريابي سايت هدانا نظر مراجع عظام تقليد را در حرمت اين معاملات مطرح كرده ايم، در ادامه نيز متن استفتاءاتی از دفتر رهبري را براي شما آورده ايم كه بخوبي نمايانگر خلاف شرع بودن اين نوع بازاريابي و تجارت مي باشد.

………………………………………………………………………………………………………….

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

جديدترين استفتائات مقام معظم رهبري درباره بازاريابي شبكه اي

بازاريابى شبکه‌اى هرمی

خريد کتاب و داخل شدن در چرخه بازاريابى هرمى

خريد کتاب و داخل شدن در چرخه بازاريابى هرمى

خريد کتاب و داخل شدن در چرخه بازاريابى هرمى

س: يک شرکت داخلى فروش کتاب، براى عضويت مبلغى دريافت مى‌کند و در ازاى آن کتاب‌هاى درخواستى را با پست مجانى ارسال مى‌کند. همچنين  اگر هر عضو، افراد ديگرى را به عضويت شرکت ترغيب کند، به ازاى هر دو نفر و با شرايط خاص، مبلغ دو هزار تومان به شخص معرفى کننده به عنوان حق بازار يابى پرداخت مى‌کند. عضويت افراد به صورت شبکه‌اى ثبت مى‌شود و هر  شخص، داراى دو نفر زير مجموعه مى‌گردد. در صورت تشکيل يک زوج به عنوان زير مجموعه يک شخص، دو هزار تومان به او و همه افرادى که بالاتر از او مى‌باشند پرداخت مى‌گردد فرايند فوق چه حکمى دارد؟
ج) اينگونه معامله وجه شرعى ندارد.

منبع: سايت رسمي مقام معظم رهبري (leader.ir). 


فروش كالا همراه با دريافت پورسانت 

نظر آيت الله خامنه اي درباره ي بازاريابي شبكه اي

نظر آيت الله خامنه اي درباره ي بازاريابي شبكه اي

س: مدتى است در شرکتى که فعاليتش در زمينه بازاريابى شبکه‌اى است مشغول به کارشده‌ام. هر کسى براى ورود به شرکت بايد محصولاتى را خريدارى کند که در اين خريد ۲۱ درصد پورسانت  به او تعلق مى‌‌گيرد. سپس چند نفر را به شرکت معرفى کرده و آنها هم چند نفر ديگر را و همينطور تا آخر پيش مى‌‌رود.
ما به افرادى که به صورت مستقيم يا غيرمستقيم معرفى مى‌‌کنيم بايد آموزش بدهيم و شرکت هم مقدارى از سود خود را به عنوان پورسانت به ما مى‌‌دهد.
حکم اين پول چيست؟
البته لازم است بگويم اگر کسى که وارد شرکت مى‌شود هر ماه خريد نکند پورسانتى هم به او تعلق نمى‌‌گيرد هرچند افراد شبکه او ميليون‌ها تومان خريد کرده باشند. در ضمن به ما مجوّزى نشان دادند که تأييد مى‌‌کند کار شرکت به صورت قانونى است.
ج) صورت شرعى ندارد و اين قبيل موارد بايد بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان باشد و در صورت نبود چنين قانونى ، لازم است از طريق مجارى آن اقدام شود.

منبع: سايت رسمي مقام معظم رهبري (leader.ir).


بازاريابي شركت پنبه ريز

بازاريابي شركت پنبه ريز

«درآمد به دست آمده از طریق شرکت های بازاریابی شبکه ای و چند سطحی مانند شرکت پنبه ریزحلال نیست واکل مال به باطل است».

سوال : 

باسلام آیا درآمد به دست آمده از طریق شرکت های بازاریابی شبکه ای و چند سطحی مانند شرکت پنبه ریز حلال است یا خیر؟
(جواب) درفرض سؤال درآمد بدست آمده حلال نیست واکل مال به باطل است.
منبع: می توانید کد پیگری « 7157a5ede4c82ffa31af3616026e52c5 » را «اينجا» برای سايت رسمي مقام معظم رهبري  ارسال كنيد و درخواست سوال و جواب را داشته باشید .

فتواي جديد مقام معظم رهبري در مورد بازاريابي شبكه اي

فتواي مقام معظم رهبري در مورد بازاريابي شبكه اي

با سلام
۱۱ شرکت به طور رسمی با مجوز وزارت صنعت معدن تجارت مشغول بازایابی شبکه ای هستند.
سیستم درآمد زایی این شرکت ها به صورت خرید و فروش خود فرد و تیم فروشی که ایجاد کرده می باشد( نوع و پلن درآمد زایی هر شرکت متفاوت است اما به طور کلی از سود شرکت به صورت درصدی درآمد کسب می شود)
اما بازاریابی شبکه ای نه در مجلس قانونی دارد نه تبیعتا شورای نگهبان نظری ذر مورد آن بین کرده است مسئله ی اصلی این است که بر خلاف کوئست هم محصول وجود دارد(محصول هم مصرفی است هم به قیمت)و جدا از بحث اشتغال زایی به تولید ملی و برند کردن آن کمک میکند 
افراد زیادی مشغول به این کار هستند که چون مجوز وزارت را دیده اند پیش خودشان این فکر را می کنند که پس از لحاظ شرعی حلال نیز می باشد.
آیا درآمد حاصل از این شغل حلال است یا خیر؟؟

[پاسخ:] به طور کلى بازاريابى شبكه‌اى صورت شرعی ندارد و اين قبيل موارد بايد بر اساس قوانين مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأييد شورای محترم نگهبان باشد و در صورت نبود قانون هم لازم است از طريق مجاری قانونی اقدام شود.و کسب درآمد از این طریق اشکال دارد.

منبع: کد پیگری «a3473541181d02df».


سلام علیکم

اینجانب در یک شرکت فروشنده انواع مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی و … کار میکنم که وظیفه اعضای آن ، بازاریابی و فروش محصولات غذایی این شرکت مانند چای و عسل و یکسری محصولات غذایی دیگر و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی است.فعالیت این شرکت دارای چند ویژگی خاص است:
۱-این شرکت دارای مجوز رسمی فعالیت در زمینه بازاریابی و فروش محصولات تحت عنوان Network Marketing(بازاریابی شبکه ای) از وزارت صنعت ، معدن و تجارت می باشد.
۲-این شرکت به جای اینکه درصدهایی از سود فروش محصولات را به واسطه های مختلف و مغازه داران بپردازد شیوه جدیدی را به کارگرفته که دادن سود به واسطه ها حذف شده و در این روش یک محصول مستقیما از کارخانه تولید کننده آن محصول برای بنده ارسال می شود و بنده وقتی بازاریابی میکنم اگر موفق به جذب مشتری شدم ، محصول را مستفیما به مشتری تحویل می دهم بدون اینکه مغازه یا چندین واسطه در کار باشد.
۳-بنده وقتی یک محصول را می فروشم درصدی از فروش این کالا مستقیما به بنده پرداخت می شود.
۴-این شرکت برای اینکه محصولات بدون واسطه به صورت مستقیم از کارخانه توسط بنده بازاریاب مستقیم به دست مصرف کننده برسد طرحی را به اجرا گذاشته تا هم بنده که قبلا بیکاربودم شاغل شوم و هم سود مناسبی کسب کنم.دراین طرح تا دوهدف : الف)فروش بیشتر محصولا ت خودشان ب)برای تشویق بنده به فروش بیشتر که نتیجه آن رسیدن سود بیشتر هم به بنده هم به شرکت می باشد اعلام نموده که بنده می توانم افردای را برای بازاریابی تشویق کنم و آنها هم مانند بنده شاغل شوند(وآنها نیز افرادی را برای بازاریابی تشویق کنند) و اگر موفق شدند بفروشند آنها هم مانند بنده درصدی از سود حاصل را از فروش را کسب نمایند.
۵-نکته مورد سوال اینجاست که اینجانب وظیفه دارم وقتی بازاریاب یا بازاریابانی را جذب کنم آنها را اولا طی جلسات متعدد و به صورت مستمر آموزش بدهم و در مورد کیفیت محصولات و نحوه بازاریابی و نحوه پاسخ دادن به سوالات مشتری و… آموزش بدهم و ثانیا به صورت مرتب و دوره ای با تماس یا پیامک یا ملاقات حضوری عملکرد آنهارا تفحص و رصد کنم و اگر موفق به فروش نشدندو مشکلی در کارشان دارند رفع اشکال نموده و در راه موفقیت و بازاریابی و فروش آنها را راهنمایی و کمک نمایم.این پیگیری ها و آموزش ها مستلزم صرف وقت زیاد و پرداخت هزینه شخصی می باشد که در مقابل این هزینه های من شرکت روشی را گذاشته که وقتی بازاریاب یا بازاریابان تحت پوشش بنده یک محصول را می فروشد علاوه بر سودی که معادل و مانند سود فروش بنده دریافت می کند ،سود کمتری هم به ازای هزینه های را که اینجانب صرف کرده ام به بنده می دهد.که این سود مطلقا از سود فرد بازاریاب تحت پوشش بنده کم نمی شود بلکه از محل سود شرکت است که برای تشویق بنده به فعالیت بیشتر و نیز برای جبران هزینه هایی که صرف نموده ام به اینجانب پرداخت می نماید.
۶-تکرار و تاکید می نمایم سودی از محل فروش بازاریابان تحت پوشش اینجانب به بنده پرداخت می گردد به هیچ وجه از سود سایر بازاریابان کم نمی شود و این سود اضافه را که درصد کمتر از سود فروش مستقیم خودم می باشد شرکت پرداخت می کند تا بنده هم تشویق به ادامه کار و فعالیت بیشتر شوم و هم هزینه هایی که کرده ام جبران شود.
۷-سوال بنده از حضرتعالی این است که این دو نوع سودی که بنده از شرکت دریافت می نمایم(سود مستقیم و سود حاصل از فروش سایر بازاریابان) آیا حلال است و مشکل شرعی دارد یا خیر؟
با تشکر از حضرتعالی

[پاسخ: ]به طور کلی بازاريابى شبكه‌اى صورت شرعی ندارد و اين قبيل موارد بايد بر اساس قوانين مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأييد شورای محترم نگهبان باشد و در صورت نبود قانون مصوب مجلس و مورد تأييد شورای محترم نگهبان، مشروعيت آن ثابت نيست.

منبع: کد پیگری «29a43e8eda067890d82a02ba951a4cbb» .



معني پورسانت چيست

معني پورسانت چيست ؟

  پورسانت برگرفته از لغت فرانسوی pourcentage (پورسانتاژ) و به معنای درصد، میزان سود و حق دلالی است.[۱] از لحاظ قانونی و نیز حرمت شرعی دارای ملاحظاتی بوده و تحت شرایطی غیرقانونی بوده یا حرام می گردد.  فرهنگ فرانسه به فارسی (نفيسي)، ج ۲ ص ۴۸۹٫

در کشور ما برای آن اين كلمه معادل فارسي «درصدانه» در نظر گرفته شده است. پورسانت به دو شكل زير در بازار مطرح است :

الف)درصدانه در واقع درصدی از مال محسوب می‌شود. پورسانت از یک طرف می‌تواند یک حق کمیسیونی باشد که در قالب پرداخت میزان مشخص از مبلغ معامله نمایان می‌شود. از طرف دیگر این لغت در معنای مبالغی نیز به کار می‌رود که مستخدمان دولتی به صورت پنهانی و غیرقانونی در هنگام انجام معاملات دولتی به نفع خود دریافت می‌کنند. پورسانت به صورت‌های مختلفی نظیر حق کمیسیون، هدیه یا پاداش پرداخت می‌شود.  این موضوع در عرف جامعه ما با همان واژه پورسانت شناخته می‌شود. قابل ذکر است که قانون مجازات عمومی مصوب سال ۱۳۰۴ اولین قانونی بود که صراحتا عمل اخذ پورسانت توسط ماموران دولتی در معاملات، مزایده‌ها و مناقصات را یک جرم قابل مجازات دانسته بود.باشگاه خبرنگاران.

ب)- پورسانت در بازاريابي  شبكه اي يعني اينكه شخص با معرفي اين تجارت به اطرافيان و معرفي آنها به شركت، گروه فروش خود را شكل مي دهد. سودي از خريد و فروش و معامله افراد گروه فروش از سوي شركت به اين شخص معرفي كننده داده مي شود.  و اين سود  طبق پلنهاي درآمد زائي شركتها، درصدهاي مشخصي از قيمت كالاهاي فروخته شده در گروه فروش است كه به  عنوان پورسانت و پاداش داده مي شود. و اين نوع معامله به صورت شبكه اي اشكال شرعي دارد و غير قانوني است.

معني صورت شرعي ندارد چيست

معني صورت شرعي ندارد چيست؟

باتوجه به سوال بيشتر عزيزان لازم است عرض كنيم معني اينكه كاري صورت شرعي ندارد اين نيست كه به شرع ربطي ندارد كه درباره آن نظر دهد! . اين يك اشتباه و سوء برداشت است كه كسي تصور نمايد دين الهي براي رفتارهاي انسان هيچ حكمي نداشته باشد و از بحث شرع خارج باشد!. اصطلاحات فقهي نيازمند دانش فقهي و آشنايي با زبان علم فقه است.

احکام پنجگانه در اصطلاح فقه اسلامی عبارتند از:
۱. وجوب،۲. حرمت، ۳. استحباب (ندب)، ۴. کراهت، ۵. اباحه؛ که از آن‌ها به احکام تکلیفی تعبیر می‌شود. احكم تكليفى همان بايدها و نبايدها است كه به طور مستقيم به فعل مكلّف مرتبط است و موضوع آن انجام يا ترك فعلى به وسيله مكلّف است. اگر خوب توجه كنيد تمام رفتارهاي انسان از جهت شرعي از اين پنج قسم خارج نيست. يعني هر كاري شما انجام مي دهيد يكي از حالت هاي بالا را دارد البته بيشترين حالت همان حالت اباحه است.

نكته:  آنچه صورت شرعي دارد، وجوب، استحباب ؛ كراهت و اباحه است، يعني شرع اين امور را اجازه داده و براي انسان مشروع است انجام دهد. حال اگر مي فرمايند صورت شرعي ندارد، يعني شرع اجازه نداده؛منظور حرمت است!. اگر به فتواي رهبري كه درباره حكم درآمد حاصل از اين معاملات مثل شركت پنبه ريز هست توجه كنيد مي بينيد ايشان فرموده اند حلال نیست واکل مال به باطل است.

پاسخ به چند شبهه و شایعه

سوال اول:

برخی مطرح می کنند که فتوای مراجع مربوط به گلد کوئست  می باشد و ربطی به بازاریابی شبکه ای ندارد، یا برای گذشته است؟

پاسخ: چنین افرادی توجه نکرده اند که حداقل متن سوالات پرسیده شده از دفتر مراجع را نگاه کنند، در متن سوالات بازاریابی شبکه ای و پورسانت کاملا توضیح داده شده است و فتاوای گلد کوئست در سایت مراجع با همین عنوان جداگانه منتشر شده است، ثانیا تفاوت این دو بسیار واضح است چطور افراد عادی متوجه این تفاوتها می شوند اما خیال واهی می کنند که دفاتر مراجع به این تفاوت توجهی ندارند!. لازم به ذکر است تمام مسائل جدید و مسائل مهم روز نوعا توسط تیم های فقهی و هیئت استفتائات مراجع با حضور مراجع مورد کنکاش و بررسی قرار می گیرد و نخبگانی چه بسا مدتها روی آن فکر و گفتگو می کنند و پس از آن به صورت نظر رسمی مرجع منتشر می شود.

ثالثا با یک تماس ساده از دفتر مرجع آنهم به روز می توان فهمید که این کار حرام است، سایت هدانا هم  به  صورت مستمر پیگیر نظر مراجع و رهبری می باشد و نوشتارهای خود را بروز می کند. لازم به ذکر است شیوه پرداخت و دریافت پورسانت و پلن های درآمد زایی آنهم از سایت های معروف بازاریابی شبکه ای کپی، بدون هیچ تصرفی برای دفتر مراجع و مخصوصا دفتر رهبری مطرح شد که فتوا ایشان به حرمت چنین معاملاتی است، برخی از این فتاوا را در متن نوشتار می توانید ببینید.

در هر حال چنین نسبت هایی را نباید قبول کرد، این حرفها بیشتر برای فریب خود و سایرین برای انجام کار حرام می باشد!.

سوال دوم:

منتقدان این شیوه کمترین اطلاعی از این کار و تاثیرات آن ندارند و نقد می کنند؟

پاسخ: 

نقدهایی که از سمت سایت هدانا مطرح شده مربوط به حوزه تخصصی این پایگاه می باشد، جالب اینجاست افراد کم اطلاعی که ادعا می کنند چند جلسه شرکت کرده اند همه چیز را می دانندو هر کسی مخالفت کرد چیزی نمی داند و امکان فراگرفتن این شیوه را ندارد!، برای اینکه چنین شائبه ای پیش نیاید متن جزوات برخی از این شرکتها توسط حجت الاسلام یوسف وند به صورت کامل مورد مطالعه قرار گرفت، مقالات و توضیحات سایتهای معروف درباره نحوه پورسانت و سود دهی شرکت، پلن های درآمد زایی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، حتی برای اطمینان بیشتر در جلسات حضوری با برخی از سرشاخه های این شرکتها به صورت حضوری به گفتگو پرداختند و خواستند که آنچه می دانند و شیوه و نحوه جابه جایی پورسانت و کار را توضیح دهند ، پس از طی تمام این مسیرها، و آشنایی با شیوه کار اشکالات فقهی این کار برای این دوستان توضیح داده شد و بسیاری از این عزیزان زمانی که متوجه خلاف شرع بودن چنین معاملاتی شدند، کناره کشیدند!. اما برای اینکه باز حرف و حدیثی باقی نماند تعریف پورسانت عینا بدون هیچ تصرفی برای دفاتر مراجع و دفتر رهبری مطرح شد، که فتوا بر حرمت چنین درآمدهایی بود.

پس از این مطالعات و گفتگو ها حجت الاسلام یوسف وند بیان داشتند:

«پس از جلسه درس خارج حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته، از حضرت استاد درباره حکم بازاریابی شبکه ای همراه با بیان توضیحاتی، پرسش کردیم، ایشان فرمودند:

اگر درآمد بصورت شبکه ای باشد، حرام است و این معاملات اشکال دارد و اما در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد.

استفتاء شفاهی / اردیبهشت 1395».

در هر حال در سایت هدانا به جنبه تخصصی و فقهی و نظر مراجع که حوزه تخصصی این مجموعه هست توجه شده است و شیوه و توضیحات کار هم از خود همین شرکتها گرفته شده و مطلبی از سمت ما اضافه نشده است تا رسالت اطلاع رسانی دقیق برای مومنان و مخاطبان فهیم سایت هدانا در کمال اتقان و اطمینان صورت پذیرد.

جالب اینجاست که بارها دیده شده که خود همین افرادی که تخصص فقهی ندارند، درباره این کار نظر داده اند، بجای اینکه به دفتر مراجع ارجاع بدهند از سادگی افراد سوء استفاده کرده و نظر خود را بجای نظر دین مطرح کرده اند!.

سوال سوم:

سود در بازاریابی شبکه ای از زیر مجموعه نیست بلکه شرکت می دهد؟

پاسخ: بارها به این سوال پاسخ داده شده است!، باید توجه داشت در تعریف پورسانت به همین مطلب اشاره شده است که شرکت هم بدون ضابطه به کسی سود نمی دهد!، بلکه زمانی سود می دهد که طبق پلنهای درآمد زایی زیر مجموعه معاملاتی را انجام داده باشند، به نسبت معاملات و حجم خرید، شرکت درصدی را به سر شاخه ها می دهد، و این درصد همان شیوه ای از پرداخت پورسانت به صورت غیر شرعی و حرام می باشد. این شیوه نیز از نظر مراجع دارای اشکال می باشد، شاید کسی تصور کند که شرکت از اموال خودش می بخشد، چه اشکالی دارد؟ بله شرکت از اموال خودش می بخشد ولی عاشق چشم و ابروی اعضا که نیست تا سود بدهد بلکه بر اساس یک پروسه معاملاتی سود می دهد هیچ شرکت و تاجری دارایی و اموال خود را رایگان در اختیار سایرین قرار نمی دهد اگر جایی بدون شبکه سازی اموال خود را به این و آن می بخشد، خیریه است نه شرکت بازاریابی شبکه ای!.

باید توجه کرد همین شبکه سازی و معاملات زیر مجموعه و دریافت سود از شرکت می شود بازاریابی شبکه ای، و این شیوه جایز نیست.

سوال چهارم:

اخیرا برخی از عزیزانی که با برخی از این شرکتها ارتباط دارند حرفهای طنز گونه ای مطرح می کنند مثلا درباره اینکه احتمال دارد بعدا نظر مراجع عوض شود! همانطور که درباره ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﯽ چون کر نیست!،ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﻭﺵ ﺣﻤﺎﻡ! ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻻﻣﭗ ﺑﺮﻕ!، … نظر مراجع عوض شده است!.

حرفهایی که بی ارزش بودن آنها با خود آنهاست، تاسف و تعجب اینجاست این حرفها را افرادی مطرح می کنند که به اصطلاح تحصیل کرده هستند، اما هیچ اطلاع و حتی تصور درستی از دین ندارند!.

تمام این نسبتها و فتواها ساختگی و دروغ و بدون منبع هستند!، الان کتب قدیمی علمای ما از شیخ صدوق گرفته تا کتب فقهی و رساله های توضیح المسائل مراجع عظام تقلید تا امروز موجود هست و به صورت نرم افزار با قابلیت سرچ در دسترس عموم مردم هست!. این نسبتها را به فقه شیعه دادن گناهی بزرگ است، متاسفانه برخی از لیدرهای شرکتهای بازاریابی شبکه ای دانسته یا ندانسته از سادگی عده ای سوء استفاده می کنند! و برای کسب لقمه ای حرام هر حرفی را بدون سند می زنند!. در جواب یکی از همین عزیزان که این مطالب را فرستاده بود گفته شد:

«ظاهرا هر کسی این را به شما گفته است، خواسته با شما شوخی کند یا شما را دست انداخته است، یا بی سواد بوده!! البته قبلا هم یک عزیز دیگر یک حرف خنده داری را از همین شرکتها نقل کرده بود، بعدا خودش متوجه اشتباهش شد!! در هر حال خود قند چرا حرام باشد!. اگر یک سرچ ساده در گوگل داشته باشید متوجه سست بودن این کلام می شوید. آخر برادر گرامی یک فرد ساده که یکبار رساله را خوانده باشد به این حرف می خندد! چطور یک مجتهد فتوا به حرمت قند بدهد!».

باید توجه داشت احکام دایر مدار موضوعات هستند، تا موضوع هست، حکم هم هست اگر موضوع تغییر کرد حکم هم تغییر می کند، مثلا اگر نوشیدنی همراه با الکل بود، خب موضوع اینجا دایر مدار الکل است، لذا نوشیدنی حرام می شود، اگر کارخانه ای الکل را حذف کرد و موضوع تغییر کرد حکم تغییر می کند. در بازاریابی شبکه ای حکم دایر مدار پورسانت و پلن های درآمد زایی و سودی است که شرکت با توجه به شبکه می دهد است، تا این موارد هست، این درآمد ها حرام است!.

مثالی دیگر، مثلا امروز استفاده از ماهواره حرام است! آیا به خاطر ابزار بودن حرام شده! خب بدیهی است به خاطر ابزار هیچ فقیهی چیزی را حرام نمی کند، بلکه حکم دایر مدار موضوع و محتوای آن است، امروز چون اکثر شبکه های ماهواره ای استفاده حرام دارند، و فساد زیاد هست، ماهواره حرام است، یعنی موضوع فساد باعث حکم حرمت شده، بر فرض ده سال بعد محتوای تمام شبکه های ماهواره ای خوب و بر اساس اخلاق و ارزشها باشد، در این صورت حکم دایر مدار موضوع ارزش و خوبی است لذا هر فقیه و هر انساف منصفی فتوا به مجاز بودن می دهد.

اگر کمی با آرامش به دین نگاه کنند و بدور از حب و بغض ها چشمها را بشویند، هر نسبت ناروایی را درباره دین  زود باور نمی کنند!. امروزه بسیاری از نخبگان حوزوی و دانشگاهی از مبانی دینی در حوزه حقوق و سیاست و اقتصاد و … استفاده می کنند، مقالات و کتابهای تخصصی فراوانی می نویسند، آیا ساده انگاری نیست با چنین ظرفیت علمی در دین هر انتساب و شایعه بدون دلیلی را بپذیریم!.

لينك كوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=12345

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

 

نوشتارهای مرتبط: 



كليد:نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله   MarketingX آموزشX احكام بازار یابی شبکه ایX بادرانX بازاريابيX بازاریابی چندسطحیX پلنX پلن كسب درآمدX پنبه ريزX پورسانت چيستX پولX تجارت الکترونیکX تجارت شبكه ايX حکم فعالیت های بازار یابی شبکه ای با عناX درصدانهX شركتX فتواي جديدX مجوز رسمی بازاریابی شبکه ایX مشاور بازاريابيX مشاوره بازاريابيX معني پورسانت

با توجه به كثرت نظرات و سوالات، حتما عزيزاني كه سوال دارند، قبل از هر چيز لطف كنند

1-نظرات گذشته و پاسخ هاي ما را ببينند و از ارسال سوالات تكراري كه بارها پاسخ داده ايم خودداري نمايند!. 

2-سوالات خود را به صورت کوتاه در سه الی چهار خط آنهم بصورت مشخص طرح کنید و از مقاله و بلند نویسی بپرهیزید، چون از این پس امکان انتشار در این قسمت وجود ندارد. اگر نیاز را درتوضیحات طولانی می بینید باید از طریق قسمت ارسال سوال اقدام فرمایید.

خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب