وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نسبت فامیلی ابوبکر؛ عمر و عثمان با پیامبر صلی الله علیه آله

0

نسبت فامیلی ابوبکر؛ عمر و عثمان با پیامبر صلی الله علیه آله

آيا پيغمبر(ص) با عمر و عثمان و ابوبكر فاميل بوده است؟

پيامبر از طريق ازدواج با حفصه دختر عمر بن خطاب و ازدواج با عايشه دختر ابوبكر با هر دوى آنها فاميل سببى بودند. البته اين وصلت دليل خاص دارد وآن جلب حمايت قبايل وطوايف بزرگ عرب وپشتيبانى آنان بوده است. چرا كه در طول تاريخ نبوت پيامبر (ص) با دشواريهاى بيشمارى روبرو بود كه در كتابهاى تاريخى اين مسائل به طور كامل جواب داده شده است.

در مورد قرابت عثمان با پيامبر (ص) اهل سنت با قاطعيت تمام بر آن پافشارى مى‏كنند اما برخى از علماء بر اين اعتقاد هستند كه همسران عثمان دختر پيامبر نبودند بلكه ربيبه آن حضرت و دختران خواهر حضرت خديجه بوده‏اند.

لازم به ذكر است كه فاميل بودن به تنهايى نمى تواند باعث منزلتى براى انسان شود، چون ملاك تقرب به خدا و پيامبرش تقوى است مثلا ابوجهل عموى پيامبر بود آيا مى توان گفت كه ابوجهل به خاطر قرابت با پيامبر از عذاب خدا رهايى مى يابد؟

اين مطلب را بايد در نظر داشته باشيم كه پيامبر تنها با ابوبكر و عمر و عثمان فاميل نشد بلكه با افراد زيادى فاميل شد. چنين نبود كه پيامبر فقط با دختران اينها ازدواج كرده باشد بلكه پيامبر با زنان ديگرى نيز ازدواج كرد و از اين طريق با آنها فاميل شد و اين ازدواجها به اين خاطر نبود كه پدران اين زنان انسانهاى بافضيلتى بودند بلكه هركدام از اين ازدواجها حكمت خاصى داشت به عنوان مثال يكى از اهداف ازدواجهاى پيامبر (صلى الله عليه وآله) بعد سياسى- تبليغى بود يعنى با ازدواج، موقعيتش درميان قبايل مستحكم گردد و بر نفوذ سياسى و اجتماعيش افزوده شود و از اين راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نمايد.

حضرت به خاطر دست يابى بر موقعيتهاى بهتر اجتماعى و سياسى، در تبليغ دين خدا و استحكام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب و جلوگيرى از كارشكنى هاى آنان و حفظ سياست داخلى و ايجاد زمينه مساعد براى مسلمان شدن قبايل عرب، به برخى ازدواج ها رو آورد.

(براى آگاهى بيشتر به اين كتاب‏ها مراجعه بفرمايند: ازواج النبى و بناته، تأليف الشيخ نجاح الطائى و الصحيح من سيره النبى الاعظم تاليف سيدجعفر مرتضى عاملى) .پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.