وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نزدیکی جنسی در احرام و تکلیف حج

0

نزدیکی جنسی در احرام و تکلیف حج
لگو احکام حج و عمره

وقوع در احرام حج قبل از مشعر

 

350- ارتكاب اين عمل با علم و عمد، در احرام حج قبل از وقوف عرفات، مسلّماًموجب فساد حج است؛[1] و بعد از وقوف عرفات و قبل از وقوف مشعر، بنابراقوى موجب فساد است‏[2] و در هر دو صورت، يك شتر كفاره دارد.[3]

 

[1] ( 1). آية اللَّه نورى: و بايد زن و شوهر با هم خلوت نكنند تا اعمال مناسك خود را تمام كنند و همچنين درسال بعد، در صورتى كه از همان راه قبلى قصد حج كنند، پس از رسيدن به محلّ معصيت بايد از هم جدا شوند تا اتمام مناسك.

آية اللَّه فاضل: ظاهراً حج او در هر دو صورت صحيح است ولى بايد يك شتر و در صورت عجز يك گاو كفّاره بدهد و بايد زن و شوهر با هم خلوت نكنند تا اعمال مناسك خود را تمام كنند و سال بعد بايد حج تمتّع به عنوان عقوبت انجام دهند. و همچنين در سال بعددر صورتى كه از همان راه قبلى قصد حج كنند، پس از رسيدن به محلّ معصيت بايد از هم جدا شوند تا اتمام مناسك. و زن هم اگر در احرام بوده و به عمل راضى شده همين حكم را دارد و اگر مجبور شده كفّاره‏اش به عهده شوهر است.
[2] ( 2). آية اللَّه بهجت، آية اللَّه گلپايگانى: در اين صورت حج او فاسد است على الأشهر.

آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى: اگر اين عمل قبل از وقوف در مزدلفه صورت گرفته باشد، بايد حج در سال آينده اعاده شود.( و آية اللَّه سيستانى اضافه مى‏فرمايد: چه حج واجب باشد چه مستحب).
[3] ( 3). آية اللَّه بهجت: كفاره اين عمل در صورت تمكّن يك شتر و در صورت عجز يك گاو و در صورت عجز يك گوسفند مى‏باشد.

آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى: در صورت تمكن، يك شتر و در صورت عجز، يك گوسفند، كفّاره بدهد.
 

351- در اين دو صورت كه حج فاسد شده است، اتمام و اعاده آن در سال ديگر،[1] لازم است.

 

[1] ( 4). آيات عظام در مناسك خود، اضافه بر كلام حضرت امام قدس سره متعرّض تفريق و جدايى بين زن و شوهر درحجّ امسال و سال آينده شده‏اند.

آية اللَّه فاضل: گذشت كه حج فاسد نشده است.


 

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.