وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت

4

ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل موضوع :«زمان دقيق ترك عبادت براي خانم حائض » مطرح شد، از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

2- برای دیدن نوشتار با موضوع«ديدن خون و يقين به استمرار تا سه روز » از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آیا به مجرد ندیدن علائم حیض می توانم در وسط دوره ام نماز بخوانم ؟
پرسش
پریود من خیلی نامنظم است، در طول روز گاهی می آید و گاهی می رود. من می خواهم بدانم اگر خونی ندیدم آیا باید نماز را بخوانم حتی اگر یک یا دو ساعت بعد خون ببینم، یا باید منتظر بمانم تا انتهای روز برای این که مطمئن شوم که دوره ام کاملاً تمام شده است؟
اساساً من می خواهم بدانم که اگر علائم حیض را نبینم آیا می توانم در وسط دوره ام نماز بخوانم ؟
پاسخ اجمالی
توجه به نکاتی می تواند شما را در دستیابی به جواب یاری رساند:

اقسام زن های حائض به ترتیب زیر می باشند:

مبتدئه: زنی است که نخستین بار حیض می شود.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

مضطربه: زنی است که چند ماه خون دیده؛ ولی عادت معینی پیدا نکرده، یا عادتش به هم خورده و عادت منظم تازه ای پیدا نکرده است.[2]

ناسیه[3]: زنی که عادت خود را فراموش کرده است[4].

فرضیه: زنی که به سبب حاملگی و شیردادن به فرزندش، نزدیک دو سال و اندی از عادت پیشین او گذشته، احتمال فراموشی عادتش فراوان است.

وقتیه و عددیه: زنی که وقت و عدد عادتش در هر ماه یکسان است.

وقتیه: زنی که عادتش در هر ماه در یک زمان معین است ولی عددش متفاوت است.

عددیه: زنی که عادتش در هر ماه از نظر عدد روزها یکسان و از نظر زمان متفاوت است.

اما در باره ی راهکار ملاک و تمیز حیض در پایان (با فرضی که خون تا ده روز بند آمده باشد) باید توجه داشت که: اگر خون تا ده روز قطع شود، تمام حیض است و در حکم، فرقی میان اقسام شش گانه حائض نیست، مگر این که [در مقام عمل] برای زنانی که عادت معین دارند و خون دیدن از ایام عادت آنان تجاوز می کند، چون نمی دانند از ده روز تجاوز می کند یا نه، وظیفه ی استظهار دارند. [5]

مساله: استظهار این است که زن، خود را حائض به شمار آورد، به احکام حائض رفتار نموده، عبادت را ترک و از محرمات حائض اجتناب کند تا وضعش روشن شود. البته استظهار درباره ی زنی که عادتش مرتب است و هیچ از نظر عدد تخلف ندارد مشروع نیست. [6]

البته در مقدار استظهار اقوالی است که برای اطلاع بیشتر می توانید مراجعه کنید.[7]

در باره ی وظیفه زن حائض پس از قطع خون در دوران قاعدگی پیش از ده روز، چنین بیان شده است:

وظیفه زن حائض پس از قطع خون
وظیفه زن حائض پس از قطع خون

چون خون حیض پیش از ده روز بند آید، صوری پدید می آید که حکم هر یک در پایین بیان می گردد: [8]

1. می داند که پاک شده و در باطن هم خون نیست، ( که در این حالت، چهار صورت پیدا می کند):
الف: می داند که تا پیش از تمام شدن ده روز، دوباره خون می بیند؛ بعضی از فقها مانند حضرت امام و حضرت آیة الله خوئی و حضرت آیة الله اراکی و حضرت آیة الله فاضل فرموده اند: روزهای پاک وسط نیز حیض است و بعضی از فقها مانند حضرت آیة الله گلپایگانی و حضرت آیة الله سیستانی و حضرت آیة الله مکارم فرموده اند: باید در ایام پاکی وسط احتیاط کند.

ب: می داند که تا پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون نمی بیند: غسل می کند و نماز می گزارد.

ج: احتمال می دهد که تا پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون ببیند: غسل می کند و نماز می گزارد.

د: عادتش این بوده که همیشه پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می دیده است: بعضی از فقها مانند حضرت امام فرموده اند: باید بنابر احتیاط واجب میان اعمال شخص طاهر و تروک حائض جمع کند و حضرت آیة الله سیستانی فرموده اند: این عادت در دیدن دوباره اگر موجب علم یا اطمینان شود لازم است میان اعمال شخص طاهر و تروک حائض جمع کند و بعضی از فقها مانند حضرت آیة الله خوئی و حضرت آیة الله اراکی فرموده اند: اگر این عادت بر دیدن دوباره ی خون موجب علم یا اطمینان شود باید کارهای حائض را انجام دهد.

2. علم به پاک شدن ندارد که باید خود را آزمایش کند و پس از آزمایش دو حالت را مشاهده می کند:

الف؛ خود را تمیز می یابد.(مانند صورت قبل است)

ب؛ خود را آلوده می یابد.(2 حالت دارد)

1. عادت معین داشته باشد، که 3 صورت برای آن متصور است:

الف: می داند که تا ده روز به طور حتم قطع می شود: باید صبر کند تا خون قطع شود.

ب: می داند از ده روز می گذرد: زیادی بر ایام عادت را باید استحاضه قرار دهد.

ج: شک دارد که از ده روز می گذرد یا نه؟ وظیفه دارد استظهار کند.

2. عادت معین نداشته است: باید صبر کند تا خونش قطع شود (البته تا ده روز)

در این مرحله توجه به دو مسأله حائز اهمیت است:

مسأله ی اول: روش آزمایش آن است که پس از قطع شدن خون، مقداری پنبه داخل فرج نموده و پس از کمی صبر و خارج نمودن ، اگر تمیز بود حکم به پاک بودن می نماید. [9]

مسأله ی دوم: اگر آزمایش را ترک کند و نماز بخواند نمازش باطل است اگر چه بعد هم بفهمد که پاک بوده است مگر با این که به وظیفه اش رفتار نکرده، توانسته باشد قصد قربت نماید.[10]

برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:

1. توضیح المسائل مراجع، ج1، صص252 – 295.

2. احکام بانوان، محمد وحیدی، صص67 – 90.

  • [1] توضیح المسائل مراجع، مساله 496.
  • [2] همان، مساله 478 و 494.
  • [3] به ناسیه (متحیره و ) مضطربه هم گفته اند. در این صورت، مبتدئه را عام گرفته اند که دو فرد دارد:
    الف) زنی که نخستین بار حیض دیدن اوست.
    ب) زنی که عادت معینی پیدا نکرده است. (مضطربه به معنای اول). العروة الوثقی، ج 1، فی الحیض مساله 8.
  • [4] توضیح المسائل مراجع، مساله 499.
  • [5] العروة الوثقی، ج 1، فی الحیض، مساله 17 و 20 و 23.
  • [6] توضیح المسائل مراجع، زیر مساله 480.
  • [7] همان، زیر مسأله 480 و 506؛ العروة الوثقی، ج1، فی الحیض، مسأله23.
  • [8] العروة الوثقی، ج 1، فی احکام الحیض، مساله 23 و 24 و 25؛ توضیح المسائل مراجع، مساله 505 و 506.
  • [9] العروة الوثقی، ج 1، فی احکم الحیض، مساله 23؛ تحریر الوسیله، ج 1، فی الحیض، مساله 18؛ توضیح المسائل مراجع مساله 506.
  • [10] العروة الوثقی، ج1، غسل حیض، سؤال157./ منبع:  اسلام کوئست، همراه با ویرایش و اضافات از سایت هدانا .

 رساله توضیح المسائل احکام زنان[ ملاک تغییر عادت ماهانه]

مسأله 501 زنی که در حیض عادت دارد، چه در وقت حیض عادت داشته باشد چه در عدد حیض، یا هم در وقت و هم در عدد آن، اگر دو ماه پشت سر هم بر خلاف عادت خود خونی ببیند (1) که وقت آن یا شماره روزهای آن یا هم وقت و هم شماره روزهای آن یکی باشد، عادتش برمی گردد به آن چه در این دو ماه دیده است. مثلًا اگر از روز اول ماه تا هفتم خون می‌دیده و پاک می‌شده چنانچه دو ماه از دهم تا هفدهم ماه، خون ببیند و پاک شود، از دهم تا هفدهم، عادت او می‌شود. (2)

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

 (1) (مکارم:) عادتش برمی گردد به آن چه در آن دو ماه دیده است. [پایان مسأله]

(2) (زنجانی:) چنانچه دو ماه پشت سر هم از یازدهم تا هفدهم ماه خون ببیند و پاک شود، از یازدهم تا هفدهم عادت او می‌شود.

[مقصود از یک ماه، از ابتدای خون دیدن است تا سی روز]

مسأله 502 مقصود از یک ماه، از ابتدای خون دیدن است تا سی روز (1)، نه از روز اول ماه تا آخرِ ماه (2).

 این مسأله، در رساله آیات عظام: مکارم و بهجت نیست

 (1) (خوئی:) مقصود از یک ماه، گذشتن سی روز از ابتدای خون دیدن است..

(2) (زنجانی:) یا از روز نیمه ماه تا نیمه ماه بعد.

(سیستانی:) مسأله مقصود از یک ماه، در غیر مورد تعیین عادت وقتیه، گذشتن سی روز از ابتدای خون دیدن است، نه از روز اوّل ماه تا آخر ماه. و امّا در مورد تعیین عادت وقتیّه، منظور ماه قمری است نه شمسی.

[دیدن دو بار خون در ماه با فاصله 10 روز]

مسأله 503 زنی که معمولًا ماهی یک مرتبه خون می‌بیند، اگر در یک ماه دو مرتبه خون ببیند (و آن خون نشانه‌های حیض را داشته باشد (1))، چنانچه روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز کمتر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد (2).

 این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه سیستانی نیست]

(2) (زنجانی:) لکن این در مورد زنی است که عادت وقتیه نداشته باشد یا عادت وقتیه او به وسیله نشانه حیض مشخص شده باشد؛ و الّا خونی که بعد از ایام عادت می‌بیند هر چند نشانه حیض را داشته و ده روز فاصله هم شده باشد، حیض نیست.

(سیستانی:) هر چند یکی از آن دو خون نشانه‌های حیض را نداشته باشد.

[ دیدن دو خون با نشانه حیض در ماه]

مسأله 504 اگر سه روز یا بیشتر (1) خونی ببیند که نشانه حیض را دارد، بعد ده روز یا بیشتر خونی ببیند که نشانه استحاضه را دارد و دوباره سه روز (2) خونی به نشانه‌های (3) حیض ببیند باید خون ِ اوّل و خون ِ آخر را که نشانه‌های حیض داشته حیض قرار دهد (4).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (سیستانی:) زنی که از راه اختلاف صفات خون باید حیض را تشخیص دهد اگر سه روز یا بیشتر.. (2) (گلپایگانی، صافی:) یا بیشتر.. (3) (گلپایگانی، صافی، زنجانی:) نشانه.. (4) (سیستانی:) و امّا اگر یکی از دو خون در ایام عادت باشد و معلوم نباشد که ده روز وسط همه آن استحاضه است یا قسمتی از حیض است، در این صورت خونی که در ایام عادت است حیض و ما بقی استحاضه است.

(گلپایگانی، صافی:) باید خون اوّل و خون آخر را حیض قرار دهد.

(زنجانی:) باید خون اوّل و خون آخر را که نشانه حیض داشته حیض قرار دهد. بلی، در مورد زنی که عادت وقتیه دارد و عادت وی به وسیله نشانه حیض مشخص نشده باشد، خون بعد از ایام عادت، حیض نیست.

[ اگر قبل از 10 روز پاک شود]

مسأله 505 اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداند که در باطن خون نیست، باید برای عبادتهای خود غسل کند (1) (اگر چه گمان (2) داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می‌بیند (3))، ولی اگر (4) یقین داشته باشد (5) که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می‌بیند نباید غسل کند (6) و نمی‌تواند نماز بخواند و باید به احکام حائض رفتار نماید.

(1) (مکارم:) و عبادتهای خود را انجام دهد.. (2) (زنجانی، مکارم:) اگر چه یقین.. (3) (مکارم، زنجانی:) بقیه مسأله ذکر نشده. [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه بهجت نیست] (4) (سیستانی:) و اگر..

(5) (گلپایگانی، صافی:) بلکه اگر یقین هم داشته باشد.. (6) (خوئی، تبریزی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(گلپایگانی، صافی:) احتیاطاً غسل کند و در پاکی در بین، عبادت‌های خود را به جا آورد و آن چه را بر حائض حرام است ترک نماید.

(سیستانی:) باید هم چنان که گذشت احتیاطاً غسل کند و عبادتهای خود را به جا آورد و آن چه بر حائض حرام است ترک نماید.

[استبراء از حیض چیست]

مسأله 506 اگر زن پیش از ده روز پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست، باید (1) قدری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند و بیرون آورد (2). پس اگر پاک بود، غسل کند و عبادتهای خود را به جا آورد و اگر پاک نبود (3) (اگر چه به آب زرد رنگی هم آلوده باشد (4))، چنانچه در حیض عادت ندارد یا عادت او ده روز است (5) باید صبر کند که اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند و اگر سر ده روز (6) پاک شد، یا خون او از ده گذشت، سرِ ده روز (7) غسل نماید و اگر عادتش کمتر از ده روز است، در صورتی که بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز (8) پاک می‌شود، نباید غسل کند (9) و اگر احتمال دهد خون او از ده روز می‌گذرد احتیاط واجب آن است که تا یک روز عبادت را ترک کند و بعد از آن می‌تواند تا ده روز عبادت را ترک کند ولی بهتر است تا ده روز کارهایی را که بر حائض حرام است ترک کند و کارهای مستحاضه را انجام دهد (10) پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز (11) از خون پاک شد تمامش حیض است و اگر ده روز گذشت، باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادتهایی را که بعد از روزهای عادت به جا نیاورده قضا نماید.

(1) (تبریزی:) بنا بر احتیاط لازم باید.. (2) (سیستانی:) یا باید عبادتها را احتیاطاً انجام دهد یا استبراء کند و جایز نیست بدون استبراء عبادت‌ها را ترک کند، و استبراء این است که قدری پنبه داخل فرج نماید و مقداری صبر نماید (و اگر عادت او چنین است که خون او در صورت کوتاهی اثناء حیض قطع می‌شود هم چنان که در بعضی زنان گفته شده است باید بیش از آن مقدار صبر کند) و بعد بیرون آورد..

(3) (زنجانی:) چنانچه در عدد حیض عادت داشته باشد، به مقدار عدد عادت را حیض قرار می‌دهد، و مستحب است تا ده روز، استظهار نماید. و اگر عادت ندارد، اقسام و تفاصیلی دارد که در مسائل مضطربه و مبتدئه و ناسیه گذشت. [پایان مسأله]

(4) (مکارم:) باید مطابق احکامی که سابقاً در باره حائض گفته شد عمل نماید. [پایان مسأله] (فاضل:) اگر چه به خون زرد رنگی هم آلوده باشد..

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی و تبریزی نیست] (5) (سیستانی:) یا هنوز روزهای عادتش تمام نشده باشد.. (6) (7) (8) (گلپایگانی، صافی:) آخر ده روز.. (9) (سیستانی:) بقیه مسأله ذکر نشده. (10) (اراکی:) واجب است که تا یک روز عبادت را ترک کند و چنانچه خون قطع نشد مستحب ّ است یک روز دیگر عبادت را ترک کند و چنانچه بعد از آن هم قطع نشد یک روز دیگر و هم چنین تا ده روز عبادت را ترک کند..

(گلپایگانی، صافی:) احتیاط واجب آن است که بعد از عادت، یک روز یا دو روز عبادت را ترک کند، یا جمع کند بین ترک کارهایی که بر حائض حرام است و انجام کارهای مستحاضه، و بعد از دو روز تا روز دهم کارهای استحاضه را به جا آورد و کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید..

(خوئی، تبریزی:) باید یک روز عبادت را ترک کند و بعد جائز است احکام مستحاضه را جاری کند و احوط این است که تا روز دهم بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع کند و این حکم مختص زنی است که قبل از عادت مُستمرّه الدم نبوده و الا بعد از گذشتن عادت جایز نیست عبادت را ترک کند. [پایان مسأله] (11) (گلپایگانی، صافی:) آخر ده روز..

(بهجت:) مسأله زنی که در حیض عادت عددیه دارد اگر بیش از مقدار عادت خود خون دید در صورتی که نشانه‌های حیض را داشته باشد و بداند یا احتمال دهد که قبل از ده روز پاک خواهد شد، عبادت‌های خود را ترک می‌کند و اگر در اثناء ده روز در ظاهر پاک شد، بنا بر احتیاط باید مقداری پنبه داخل فرج خود کرده کمی صبر کند و بعد بیرون آورد اگر پاک بود غسل می‌کند و اگر پاک نبود می‌تواند عبادتهای خود را ترک کند تا از داخل هم پاک شود ولی در صورتی که می‌داند خون بیش از ده روز ادامه خواهد داشت مقدار عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار می‌دهد.

[قضا کردن روزه و نماز]

مسأله 507 اگر چند روز را حیض قرار دهد و عبادت نکند، بعد بفهمد حیض نبوده است، باید نماز و روزه‌ای را که در آن روزها به جا نیاورده (1) قضا نماید. و اگر چند روز را به گمان این که حیض نیست عبادت کند، بعد بفهمد حیض بوده (2)، چنانچه آن روزها را روزه گرفته باید قضا نماید. (3)

(1) (گلپایگانی، صافی:) باید نمازهایی که در آن روزها به جا نیاورده..

(زنجانی:) باید نماز و روزه‌های واجبی را که در آن روزها به جا نیاورده.. (2) (زنجانی:) آن عبادتها باطل است.

(3) (بهجت:) چنانچه آن روزها روزهایی بوده که باید روزه می‌گرفته، واجب است قضا نماید.

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 500.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/HTZhjK

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان

  1. زن حائض چه کارهایی را باید ترک کند
  2. آيا زن حائض مي تواند نماز ميت بخواند
  3. زمان دقيق ترك عبادت براي خانم حائض
  4. ديدن خون و يقين به استمرار تا سه روز
  5. پاكي آخر وقت و نبود وقت براي غسل كردن
  6. قضاي نماز خوانده نشده اگر حيض نبوده
  7. پريود شدن پس از اذان و تكليف نماز
  8. با احتمال عادت نماز را بايد فوري خواند
  9. آيا نماز آيات در زمان حيض بايد قضا شود
  10. شركت در نماز جمعه در ايام عادت ماهانه
  11. نماز زن حائض در سفر


کلید: ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. مراجع می گوید

    اگر ۱ ساعت بعد از اذان متوجه شوم عادت ماهیانه شدم و نماز نخوانده باشم و ندانم قبل از اذان عادت ماهیانه شروع شده است یا بعدش حکم نماز چیست !؟ ایا نماز قضا شده است ؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      احتیاطا باید نماز را قضا کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. v-e می گوید

    با سلام و تشکر از مظالب سودمند شما
    چند ماه هست که قبل از اغاز پریودم لکه میبینم. ولی هر بار تعداد روزهای لکه بینی متفاوت است گاهی ۱ روز یا گاهی هم ۳ روز میشود. الان هم که در ماه مبارک هستیم سومین روزی است که پیش از اغاز قاعدگی لکه میبینم. به دکتر هم که مراجعه کرده بودم گفته بود باید در این ایام لک بینی لباست را تمیز کنی و نمازهایت را بخوانی. لطفا من را راهنمایی کنید. حکم روزه ی من چیست؟
    ایا باید تا دیدن خون نماز و روزه هایم را به جا اورم و بعدا باز روزه هایی که با لک بینی بوده را قضا کنم؟
    با تشکر

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اگه لک بینی استمرار نداشته باشد حتی در واژن، به وظیفه استحاضه عمل کنید.
      اگر استمرار دارد و در واژن هم خون هست و چند روزی جلوتر از زمان عادت شروع شده و به طوری است که عرف میگوید عادتش جلو افتاده
      این شروع عادت شماست. از همان زمان حیض حساب کنید.
      اگه از اول لک بینی که مستمر بوده است تا پایان حیض، تعداد روزها از ۱۰روز تجاوز نکند همه این ایام حیض محسوب میشود. اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر