وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نجاست بدن در غسل

10

نجاست بدن در غسل

فهرست این نوشتار:

تبصره: در غسل برخی از فقها در جایی که شخص بخواهد با يک شستن هم بدن نجس را پاک کند و هم غسل نمايد، را باطل می دانند!. و اگر يقين دارد كه عضو را شسته و پس از آن غسل كرده، غسل او اشكال ندارد.

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][مسأله 278 اگر یکی از اعضای وضو نجس باشد]

مسأله 278 اگر یکی از اعضای وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که پیش از وضو آنجا را آب کشیده یا نه (1)، چنانچه (2) در موقع وضو ملتفت پاک بودن و نجس بودن آن جا نبوده ، وضو باطل است . (3) و اگر می داند ملتفت بوده (4) یا شک دارد که ملتفت بوده یا نه ، وضو صحیح است (5). و در هر صورت جایی را که نجس بوده باید آب بکشد.

(1) (سیستانی:) وضو صحیح است ولی جایی را که نجس بوده باید آب بکشد. [پایان مسأله ]

(مکارم:) وضوی او صحیح است ، ولی باید برای نماز آن را آب بکشد و اگر چیزی با آن ملاقات کرده تطهیر کند. [پایان مسأله ]

(2) (اراکی ، زنجانی:) چنانچه بداند ..

(3) (تبریزی:) بنا بر احتیاط وضو باطل است ..

(بهجت:) وضو باطل است بنا بر أحوط، در صورتی که با وضو گرفتن و یا غیر آن به طور اتّفاقی پاک نشده باشد؛ و اگر ملتفت بوده ، یا شک ّ دارد که ملتفت بوده یا نه ، وضو صحیح است و در هر صورت باید بنا بر احوط برای نماز و مانند آن ، جایی را که نجس بوده آب بکشد.

(4) (زنجانی:) یا اصلًا مسأله را نمی دانسته وضو باطل است و اگر مسأله را می دانسته و می داند که ملتفت رعایت آن بوده یا شک کند که ملتفت بوده یا نه و مسأله را نیز می دانسته وضویش صحیح است و در هر صورت جایی را که نجس بوده بنا بر احتیاط باید آب بکشد.

(5) (صافی:) مگر آن که بداند در صورتی که پیش از وضو آن را آب نکشیده باشد، با شستن وضویی آب کشیده شده است .

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

تبصره: مسأله 380 تمام شرطهایی که برای صحیح بودن وضو گفته شد مثل: پاک بودن آب و غصبی نبودن (1) در صحیح بودن غسل هم شرط است، ولی در غسل لازم نیست بدن را از بالا به پایین بشوید (3) و نیز در غسل ِ ترتیبی، لازم نیست بعد از شستن هر قسمت، فوراً قسمت دیگر را بشوید،[ادامه این مسئله را از اینجا کلیک کنید و بخوانید].


مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 84: کسی که برای غسل جنابت آب را در ظرفی می‏ریزد و در هنگام غسل قطرات آب به داخل ظرف می‏چکد، آیا موجب نجس شدن آب می‏گردد؟ و آیا مانع از تمام کردن غسل با آن آب می‏شود؟

ج: اگر آب از آن قسمت بدن که پاک است به داخل ظرف بچکد، پاک است و مانعى براى تمام کردن غسل با آن وجود ندارد.

س 179: یکی از برادران می‏گوید صحّت‏ غسل مشروط به تطهیر بدن از نجاست، قبل از غسل است و اگر تطهیر آن از منی یا غیر آن در اثنای غسل باشد موجب بطلان غسل می‏ شود. بر فرض صحّت‏ گفته او و با توجه به این که من جاهل به این مسأله بوده ‏ام، آیا نمازهای گذشته من باطل بوده و قضای آنها واجب است؟

ج: پاک بودن تمامى بدن قبل از غسل واجب نيست، بلکه پاک بودن هر عضوى هنگام غسل آن کافى است. بنا بر اين اگر عضو، قبل از غسل‏ آن، تطهير شده باشد، غسل و نمازى که با آن خوانده شده، صحيح است. ولى اگر عضو نجس قبل از غسل ‏آن تطهير نشود، و با يک شستن بخواهد هم آن را پاک کند و هم غسل نمايد، غسل باطل است و نمازى که با چنين غسلى خوانده، باطل و قضاى آن واجب است.

س 173: اگر زن بعد از نزدیکی همسرش با وی، در حالی که منی در رحم او باقی مانده است، بلافاصله غسل نماید و بعد از غسل، منی از رحم خارج شود، آیا غسل او صحیح است؟ آیا منی خارج شده بعد از غسل، پاک است یا نجس و موجب جنابت مجدد می‏شود یا خیر؟

ج: غسل او صحيح است و رطوبتى که بعد از غسل از او خارج مى‏شود، اگر منى باشد نجس است، ولى اگر منى مرد باشد، باعث جنابت مجدد نمى ‏شود. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

وظیفه شخصی که بعد از غسل متوجّه نجاست بدن شود [پاک بودن بدن و آب ]

پرسش : چنانچه فردی بعد از غسل متوجه شود بدنش نجس است، تکلیف او چیست؟

پاسخ : چنانچه حین غسل توجه داشته و چیزی مشاهد نکرده است،غسل او صحیح است و فقط باید بدن را تطهیر نماید،اما اگر یقین دارد که بابدن نجس غسل کرده، باید تطهیر کرده و از آن قسمت به بعد را به نیت غسل می شود و اگر عبادتی را انجام داده است باید دوباره عبادت را انجام بدهد.

عدم نیاز به غسل در صورت تماس با نجس

پرسش :اگر به چیزی که نجس است دست بزنیم، آیا باید غسل نماییم؟
پاسخ : دست را آب می کشید و غسل لازم نیست.

حکم عبادات در صورت انجام غسل با آب نجس [پاک بودن بدن و آب ]

پرسش : شخصی با آب نجس غسل جنابت کرده و بعدا متوجه شده است، حکم نماز و روزه ی او چیست؟

پاسخ : در فرض سوال نماز را اعاده کند ولی روزه اعاده ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۳۷۱ ـ در غسل ارتماسی یا ترتیبی پاک بودن تمام بدن پیش از غسل لازم نیست، بلکه اگر به فرو رفتن در آب یا ریختن آب به قصد غسل، بدن پاک شود، غسل محقق می‌شود به‌شرط آنکه آبی که با آن غسل می‏کند از پاک بودن خارج نشود، مثلاً با آب کر غسل کند.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی

حتما بخوانيد

معني غسل و كيفيت انجام دادن آن

تعداد غسل  هاى واجب براى مرد و زن

غسل  هاى مستحبى

تفاوت غسل و وضو چيست

شستن بدن در غسل از بالا به پايين

رسيدن آب به ساير اعضا در غسل

آيا هنگام غسل بايد بر بدن دست كشيد



كليد: نجاست بدن در غسل  نجاست بدن در غسل نجاست بدن در غسل نجاست بدن در غسل نجاست بدن در غسل آيا قبل از غسل بدن را بايد از نجاست پاك كرد آيا اگر بدن به مني خورده باشد بايد قبل از غسل آن را پاك كرد؟ غسل با بدن آیا قبل از غسل بدن باید پاك  باشد شستن بدن قبل از غسل واجب است آيا[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

10 نظرات
  1. سعید می گوید

    با سلام . اگر کسی شراب انگور قرمز بخورد بدن او نجس است اگه نجس هست چه غسلی باید انجام دهد و به چه صورت هست ترتیبش؟؟؟ سوال دوم اگه بر اثر فیلمی اب منی او خارج گردد چه باید کرد و کدام غسل را انجام داد و به چه ترتیبی انجام دهد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شراب و هر چیزی که انسان را مست می‌کند، چنانچه به خودی خود روان باشد، نجس است. و خوردن آن حرام و از گناهان کبیره است.
      اگر منظورتان نجس شدن باطن بدن هست، آنجا دیگر تطهیر و غسل نمی خواهد فقط باید توبه کردد و اگر آثار شراب دهان هست باید آب کشید. نیازی به غسل نیست فقط باید توبه کرد.
      اگر منی خارج شد باید غسل جنابت انجام داد. در سایت هدانا سرچ کنید و نحوه غسل و احکام آن را بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. امیرحسین می گوید

    لزوم پاکی هر عضو قبل از غسل ترتیبی
    پرسش : آیا انجام غسل ترتیبی با بدن نجس صحیح است؟
    پاسخ : پاک بودن تمام بدن در غسل ترتیبی لازم نیست، همین اندازه که هر عضو پیش از غسل دادن پاک باشد، کافى است.
    این مسئله درست است و ی توضیحی راجبش میدید .من اینجوری درک کردم قبل غسل با اب صابون میشوریم و ادرار میکنیم اگر پاک کردیم ک هیچ اگر نکردیم اشکالی نداره حین غسل اب بگیریم هم نجاست بر طرف میشه هم روی اعضای غسل اب رفته ینی با ی بار اب گرفتن رفع میشه. اگرم حین غسل بودیم سمت چپ رو داشتیم میشستیم سمت راست نجس شد غسل رو تموم میکنیم هرجایی نجس شد ب نیت هیچی اب میگیریم نجاست رفع شه بد میریم نماز بخونیم شما هم گفتی غسل باطل نیست پس همه چیمون درسته . نتیجه من درسته ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله نحوه ای که نوشته اید صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. امیرحسین می گوید

    و راحت میتونیم نماز بخونیم ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      باید بدون وسواس و در آرامش و راحتی نماز بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. امیرحسین می گوید

    اگر در حین غسل سمت چپ رو داریم میشوریم سمت راست و بلعکس و باز بلعکس عمدا و سهوا نجس شد و غسل رو تموم کردیم غسل باطله و مورد داره؟ . مکارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      باطل نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. لیلا شهبازی می گوید

    سلام من قبل از انجام غسل جنابت،، بدنم رو شستشو دادم وبعد غسل رو انجام دادم ولی قبل از انجام غسل موهای سرم نشستم ولی بااین حال غسلمو رو کامل انجام دادم ،غسلم صحیحه یا باید قبل از غسل موهام رو هم باید بشورم بعد غسل کنم؟؟
    واینکه قبل از غسل حتما باید بدن پاک باشه؟؟
    و سوال دوم اگه ترشحات خانمی در اثر لذت جنسی و ارضا شدن روی تشک بریزه وبلافاصله با دستمال کاغذی تمیزش کنه پاک میشه؟یا تشک نجسه؟؟ ودر اثر پاک شدن با دستمال کاغذی در صورتیکه اثری از آن در تشک نباشه بازنجسه ؟؟ممنون میشم زود جواب بدین

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به شستن یا استحمام قبل از غسل نیست. و غسل شما صحیح است.
      قبل از غسل اگر جایی نجس است باید همانجا را تطهیر کنید.
      تشک نجس هست اگر منی روی آن ریخته باشد، با دستمال کاغذی تطهیر نمی شود، باید با آب تطهیر کرد.
      وفقکم الله لکل الخیر