وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مکروهات نماز جماعت چیست

0

مکروهات نماز جماعت چیست

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

چیزهایی که در نماز جماعت مکروه است

مسأله 1488 اگر در صفهای جماعت جا باشد، مکروه است انسان تنها بایستد (1).

(1) (بهجت:) [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][و] راه دادن افرادی که از کمال عقل برخوردار نیستند، مثل طفل، دیوانه و ابله در صف اوّل و به خصوص نزدیک امام و یا در جایی که گمان می رود موجب فساد نماز دیگران شود، مکروه است.

(مکارم:) مسأله شایسته است به امید ثواب از امور زیر بپرهیزند: (1) اگر در صفهای جماعت جا باشد، نمازگزار تنها نایستد. (2) مأموم ذکرهای نماز را طوری نگوید که امام بشنود. (3) مسافری که نماز ظهر و عصر و عشا را شکسته می خواند، برای کسانی که مسافر نیستند، امامت نکند. هم چنین کسی که مسافر است، به شخص حاضر اقتدا نکند (البتّه منظور از کراهت در اینجا کمتر بودن ثواب است و گر نه نماز جماعت در هر صورت ثواب دارد).

[مکروه است مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید]

مسأله 1489 مکروه است مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام بشنود.

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1488.

[مسافری که نماز ظهر و عصر و عشا را دو رکعت می خواند]

مسأله 1490 مسافری که نماز ظهر و عصر و عشا را دو رکعت می خواند مکروه است در این نمازها به کسی که مسافر نیست اقتدا کند (1) و کسی که مسافر نیست مکروه است در این نمازها به مسافر اقتدا نماید (2).

(1) (زنجانی:) مکروه است در این نمازها به شخص غیر مسافر اقتدا کند، هم چنین شخص غیر مسافر در این نمازها، مکروه است به مسافر اقتدا نماید و در هر دو صورت بهتر است فرادی بخواند. (2) (فاضل:) یعنی ثواب کمتری دارد، هر چند نماز جماعت افضل از نماز فرادی است.

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1488.

(بهجت:) مسأله اقتدای مسافر به غیر مسافر و هم چنین بر عکس مکروه است و کراهت در این موارد، به معنای کم شدن ثواب جماعت است.

مسأله اختصاصی

(بهجت:) مسأله 1211 در صورتی که جماعت برپا شد و «قد قامت الصلاه» گفته شود، خواندن نافله برای مأموم مکروه است و بنا بر اقرب، این کراهت قبل از «قد قامت الصّلاه» نیز هست، در صورتی که بداند به اوّل جماعت نمی رسد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/UYyC9e

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید: مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست مکروهات نماز جماعت چیست[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.