وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

موضع حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره فتنه 88

در طول سی سال انقلاب کمتر فتنه ای همچون این فتنه اخیر [سال88]دیده بودیم/ شاهد بودیم فتنه گران به امام(ره) و مقام معظم رهبری توهین کردند؛ حال آنکه  هتك حرمت نسبت به ساحت مقدس امام راحل (قدس) و مقام معظم رهبری، هتك و اهانت به تمام ارزش‌های انقلاب، اهانت به خون شهدای انقلاب و شهدای جنگ تحمیلی و اهانت به تمام ملت ایران است.

0

موضع حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره فتنه 88

فهرست این نوشتار:

امروز در میان جمعی از عزیزان سوالاتی درباره مواضع حضرت استاد آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) در فتنه 88 مطرح شد، لذا تصمیم گرفتیم بخاطر روشنگری و برطرف شدن ابهامات به صورت مستند پاره ای از مواضع معظم له درباره انتخابات دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری(۲۲ خرداد ۱۳۸۸) و حوادث پس از آن را بخاطر اهمیت موضوع بازخوانی کنیم البته تلاشها و مجاهدت های ایشان در راه انقلاب و اعتلای دین مطلبی نیست که پنهان باشد اما گاهی دشمنان مغرض از روی کینه و دوستان جاهل به سبب جهل وهجمه های گسترده رسانه ای دشمن حرفهایی می زنند که صحت ندارد.

آنچه در ادامه می خوانید تنها گوشه ای از صحبت ها، بیانیه های این مرجع بزرگ تقلید می باشد که با هم می خوانیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

در عصری به سر می بریم  كه فتنه گران و فتنه جويان آن كم نيستند، بلكه چرخ زندگى دولت هاى استکباری بر محور فتنه و فساد دور مى زند.[ از تو سوال مى كنند(مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) ؛ ص89.]

قبل از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری

برای ما دو چیز در انتخابات بسیار مهم است که یکی حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق های رای که دشمن نگوید مردم نسبت به نظام و اسلام بی علاقه شده اند و دوم این که مردم کسی را انتخاب کنند که برای دین و دنیایشان بیاید؛ زیرا سرنوشت کشور تا حد زیادی به دست کسی است که در راس دولت قرار می گیرد، بنابراین فراجناحی فکر کنند. البته تجربه نشان داده هوش جمعی مردم غالباً آن چه را که صلاح و مصلحت است انتخاب می کند.

معظم له در ادامه خاطرنشان کردند: ما شخص خاصی را معرفی نکرده و نخواهیم کرد و از منتخب مردم حمایت می کنیم.[ درس خارج فقه، 1388/01/20]

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :هیچ دولتی بدون نقد در مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی نیست؛ ولی نقد از دولت باید بدون تخریب و توام با محبت، دلسوزانه و سازنده باشد… سخنان تخریبی ایجاد نفرت و منظرۀ نازیبایی را در کشور ایجاد می کند؛ و امیدواریم نقدها براساس احترام و محبت باشد تا خدای نکرده سبب دوری جناح ها و اختلاف میان جامعه نشود.[درس خارج فقه، « 1388/02/01 »]

پس از انتخابات وشروع اغتشاشات

آیت الله ناصر مکارم شیرازی پس از شروع اغتشاشات فتنه گران در 26 خرداد 88، در اقدامی انقلابی که نشان از رصدگری به موقع ایشان در آن ایام دارد در بیانیه ای نوشت:

«اینجانب به فرد فرد شما عزیزان که در داخل و خارج با شرکت خود در انتخابات روح تازه‏اى در کالبد انقلاب دمیدید و نشان دادید همگى به کشورتان و به نظام جمهورى اسلامى وفادارید تبریک مى‏گویم و سعادت و سربلندى شما را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

 امیدوارم برگ زرین این پیروزى در آتش اختلافات نسوزد و همگى سعى کنیم با حفظ آرامش از طرق قانونى به تمام نگرانى ‏ها پایان دهیم و فراموش نکنیم که در اختلافات فراگیر هیچ برنده‏اى وجود ندارد و همه مردم و کشور و نظام زیان مى ‏بینند.

 فراموش نکنیم که قرآن مجید اختلاف را هم ردیف صاعقه ‏هاى آتشبار آسمانى و زلزله ‏هاى ویرانگر زمینى مى‏شمرد و در جاى دیگر آن را همردیف شرک و کفر مى‏داند.

انتظار مى‏ رود شوراى محترم نگهبان همان‏گونه که وظیفه قانونى آنها ایجاب مى‏کند و رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید نهادند با دقّت و شجاعت و بى‏نظرى کامل به شکایات کاندیداهاى محترم رسیدگى کرده، پاسخ قانع‏ کننده‏اى به مردم بدهند.

 همه ملت عزیز ما یقین دارند که منافقان کوردل و فرصت‏ طلب در آشفته بازار اختلافات فعال مى‏شوند و با تخریب اموال مردم و به آتش کشیدن آنها چهره ملت مهربان و صلح‏ طلب و پاکدل ما را در جهان به زشتى رقم مى ‏زنند. سعى کنید صفوف خود را از آنها جدا سازید.

 برادران و خواهران عزیز! در اخبار خارجى آمده بود که حوادث تلخ اخیر کشور ما در صدر تمام اخبار جهان قرار گرفته است و مفهوم آن این است که دوستان ما که در منطقه و جهان بسیار زیادند احساس نگرانى مى‏کنند و دشمنان ما هم که کم نیستند مراقب فرصتى هستند تا ضربه ‏هاى خود را وارد سازند، شما فکر کنید در این شرایط چه وظیفه‏ اى داریم؟

 رأى دهندگان محترم! آنها که به اختلافات دامن مى‏زنند از هر گروهى باشند تنها راه را براى سیطره دشمنان صاف مى‏کنند.

 مطمئن باشید اگر خداى نکرده کشور و انقلاب ما آسیب بیند تمام منطقه آسیب خواهد دید و دچار دگرگونى خواهد شد و این مسئولیت ما را سنگین‏تر مى‏کند.

 عزیزان! ما صدها هزار شهید و جانباز براى به ثمر رسیدن انقلاب داده‏ایم. مطمئن باشید امروز ارواح آنها و روح مقدس امام راحل بنیانگذار جمهورى اسلامى ناراحت است. خدا نیاورد روزى را که بر اثر غلبه احساسات بر عقلانیت، ارزش تمام آن خونها به خطر بیفتد.

 رأى دهندگان محترم مخصوصاً شما اى جوانان عزیز! من به همه شما احترام مى‏گذارم. بیایید از طریق مذاکره اختلافات را برطرف سازیم. همه به هم احترام بگذاریم، سخنان رکیک به یکدیگر نگوییم و اخوت اسلامى را زنده کنیم.

 عقلاى قوم در این لحظات، وظیفه سنگینى دارند؛ باید با حفظ آرامش، یکدیگر را دعوت به مذاکره کنند و دست در دست هم بگذارند و سرانجام دولتى با استفاده از تمام ظرفیت‏هاى مدیریتى همه جناح‏هاى وفادار به انقلاب تشکیل دهند تا ایرانى آبادتر و سربلندتر از گذشته بسازیم و نامهربانى‏ها به مهربانى تبدیل گردد و دشمنان ناکام شوند و دوستان امیدوار. إن‏شاءاللَّه». [پیام معظم له پس از انتخابات  26 خرداد 88]

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بیانیه ای به مردم و آقای هاشمی رفسنجانی امام جمعه تهران برای حفظ وحدت هشدار دادند. لازم به ذکر است نماز جمعه جنجالی تهران در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۸۸ به امامت علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد که آخرین نماز جمعه آقای رفسنجانی بود.

پیام معظم له به شرکت کنندگان محترم در نماز جمعه تهران : «بسم الله الرحمن الرحیم از جوار حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و السلام) این پیام را خدمت همه برادران و خواهرانی که امروز در نماز جمعه تهران شرکت می کنند می فرستم.

عزیزان همه می دانیم که این نماز جمعه از اهمیت خاصی برخوردار است و دشمنان در خارج و منافقان در داخل دل به آن بسته اند لذا هوشیاری بیشتری را می طلبد.

همه باید عملا ثابت کنیم که به امنیت و آرامش و آبادی کشورمان و اقتدار نظام جمهوری اسلامیمان عشق می ورزیم و به بیگانگان اجازه نمی دهیم سرنوشت ما را به دست گیرند. آداب اسلامی و تربیت و ادب ایرانی به ما اجازه نمی دهد که نماز وحدت آفرین جمعه را با شعارهای تفرقه انگیز آلوده سازیم و به یقین دشمنان را ناکام می کنیم و راضی نمی شویم که اختلاف سلیقه ها را به دشمنی تبدیل کنند و عظمت و استقلال کشورمان را هدف قرار دهند.

از صمیم قلب به همه شما عزیزان دعا می کنم. یقین دارم امام جمعه محترم با درایتی که دارند نیز تذکرات وحدت آفرین را خواهند داد».

جمعه 26/4/88

ایشان به فاصله 10 روز از بیانیه قبلی خود در روزهای اولیه تیرماه سال 88 در زمان اوج گرفتن اغتشاشات، در بیانیه دیگری دعوت به حل مشکلات از طریق منطق و عقل و توجه به آینده کشور و نظام کردند:

«به یقین تمام کسانی که در انتخابات شرکت کرده، و رأی دادند هدفشان سربلندی کشورشان بود. بنابراین همگی از نظر انجام وظیفۀ دینی و ملی محترمند و همه پیروزند و غالب و مغلوبی در کار نیست.

بر همۀ ما واجب است در این شرایط که دوستان و دشمنان ناظر اوضاع کشور ما هستند همگی آرامش را کاملاً حفظ کنیم و اجازه بر هم زدن نظم عمومی و تخریب اموال را به ماجراجویان ندهیم و همان گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند مشکلات را از طریق قانون حل کنیم.

 اضافه بر این قطعاً باید کاری کرد که در آینده آتشی در زیر خاکستر باقی نماند، نامهربانی و بدبینی ها به حسن ظن و رقابت ها به رفاقت و همکاری همۀ گروه ها تبدیل گردد. عزیزان خویشتن دار باشند و مشکلات را از طریق منطق و عقل حل کنند و به آیندۀ کشور و نظام بیندیشند.

 اینجانب انتظار دارم تا با آرام تر شدن اوضاع راهکارهایی را که برای رسیدن به یک آشتی ملی به نظر می رسد مطرح کرده و از همۀ صاحب نظران برای حل آن کمک بخواهیم.

از ساحت قدس پروردگار و عنایات حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) اتحاد و اتفاق جمیع هموطنان عزیز را در راه خدمت به کشور و نظام مسئلت دارم. ربنا افتح بیننا و بین قومنا بالحق». [بیانیۀ حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه العالی) دربارۀ حوادث اخیر/روزهای اولیه تیرماه سال 88]

آیت الله مکارم شیرازی در آن ایام بارها در سخنرانی ها و بیانات خویش همگان را دعوت به سعه صدر، حفظ آرامش و ایجاد همدلی در کشور، دوری از تنش و دامن زدن به اختلافات و حل آنان از طریق مذاکره نمودند که می توان به سخنرانی ایشان در صحن جامع رضوی در 27 مرداد، سخنرانی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در اول مهر و بیانات ایشان در درس خارج فقه خود در هشتم مهر 88 اشاره نمود.

 

ندادن فرصت ملاقات به یوسف صانعی

در 23 شهریور 88 آیت الله نوری همدانی در واکنشی به شایعه سازی دیدار آیت الله مکارم شیرازی با آیت الله صانعی که به حمایت از فتنه گران پرداخته بود به خبرنگاران گفته اند: «نزديكان آقاي صانعي كه براي گرفتن وقت ملاقات مراجعه كرده بودند، ادعا داشتند وي با آيت‌الله مكارم شيرازي نيز ديدار داشته است اما وقتي اين مسئله را پيگيري كرديم، مشخص شد اين ادعا صحت ندارد و آيت‌الله مكارم نيز وقت ملاقات نداده است.»

[هدانا برگرفته از خبرگزاری مشرق نیوز/ ۱۰ دی ۱۳۹۳/کد خبر 376066]

 

درخواست آیت الله مکارم از قوه قضاییه برای مجازات فتنه گران

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی : «با سخنان اخير مقام معظم رهبري ديگر دستگاه قضايي عذري ندارد كه در برخورد با كساني كه در جريان اغتشاشات نقش داشته‌اند، مماشات كند…براي اينكه اعتماد مردم جلب شود بايد هركس كه در اين جريان نقش داشته به مجازات برسد و اميدوارم دستگاه‌هاي قضايي به مسائل اخير به صورت كامل رسيدگي كند».  [جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س)/ ۱۳۸۸/۰۶/۰۵-فارس نیوز]

 

هرگونه مخالفت با ولایت فقیه سست کردن پایه های نظام است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی هم چنین در بیاناتی روشنگرانه در 15 مهر سال 88 رهبری را رکن اصلی حکومت اسلامی دانسته و تاکید کردند: «…بی شک هرگونه فرافكنی و مخالفت با ولایت فقیه و رهبری، سست كردن پایه های نظام است و باید ریشه چنین تفكرات و فعالیت هائی برچیده شود».

[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛15/7/1388.]

هیچ عاقلی وحدت بامخالفان نظام،‌رهبری وقانون اساسی را توصیه نمی کند

آیت الله مکارم شیرازی: … وحدت برخلاف آن چه در برخی مطبوعات می‌نویسند این نیست که ما با اغتشاشگران دست بدهیم؛ زیرا هیچ عاقلی وحدت با مخالفان نظام، رهبری، قانون اساسی و فریب خوردگان غربی را نمی‌پذیرد، وحدت تنها با کسانی امکان دارد که عقیده‌مند به نظام، استقلال واقعی کشور، عظمت و سربلندی اسلام، قانون اساسی،‌ رهبری و مرجعیت هستند.

[دیدار با هیئت رئیسه جبهه پیروان خط امام و رهبری( آقای عسگراولادی و مهندس محمدرضا باهنر) با حضرت آیت الله مکارم شیرازی –  ۱۳۸۸/8/۲۱]

بسیج خار چشم دشمنان انقلاب، نظام و اسلام است

انقلاب اسلامی براساس تفکر بسیجی به پیروزی رسید و امروز نیز باید از همین تفکر در عرصه‌های مختلف کشور بهره گرفت اگر سرمایه عظیمی بسیجی نبود امروز انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید…پس از پایان یافتن دوران هشت سال دفاع مقدس بعضی معتقد بودند که اینک بسیج نیاز به فعالیت ندارد و باید تعطیل شود و گاهی این نوع برخورد آن‌ها دانسته بود و آن‌ها می‌خواستند با این رفتار خود بسیج که شجره طیبه است را بخشکانند… برخی تلاش دارند این نظام را متزلزل کنند؛ اما تا زمانی که فرهنگ اسلام، باورهای دینی و تفکر بسیجی است هرگز آن‌ها به این خیال باطل خود دست نخواهند یافت…. بسیج خار چشم دشمنان انقلاب، نظام و اسلام است و بر همین اساس دشمنان در تلاش هستند تا بتوانند به این تفکر آسیب برسانند ولی دو نکته را نباید در مورد بسیج فراموش کرد آموزش مستمر، و مبارزه با آسیب ها احتمالی بسیج.

[دیدار با رییس و معاونان سازمان بسیج مستضعفین کشور/۱۳۸۸/۸/۲۶]

 

واکنش معظم له به اهانت به تصویرامام (ره) توسط اغتشاشگران

ایشان همچنین در 21 آذر 88 در آغاز در آغاز درس خارج خود در مسجد اعظم قم ضمن محكوم كردن هتك حرمت به ساحت مقدس بنيانگذار انقلاب اسلامي(ره) فرمودند: «هتك حرمت نسبت به ساحت مقدس امام راحل (قدس)، هتك و اهانت به تمام ارزش‌هاي انقلاب، اهانت به خون شهداي انقلاب و شهداي جنگ تحميلي و اهانت به تمام ملت ايران است. اجازه ندهيم سدها يكي پس از ديگري شكسته شود و قداست‌ها از بين برود و نسبت به انقلاب و نظام سستي و وهني حاصل شود.» [ بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛21/9/1388.]

بیانیه معظم له به مناسبت حوادث دردناک عاشورای تهران

روز عاشورا در حالی که مردم کشور ما از کوچک و بزرگ، مرد و زن در آتش عشق حسینی می سوختند و ناله های عاشقانه سر می دادند و در هر کوی و برزن به سوگ نشسته بودند و با نظم و خلوص نیت مشغول عزاداری و نوحه سرائی بودند.

گروهی از مغرضان به بعضی از خیابانهای تهران ریختند و قداست مراسم حسینی را که عامل وحدت صفوف همه ملت است شکستند، نخست به شعارهای سیاسی ساختار شکن پرداختند و سپس اقدام به تخریب اموال مردم و آتش زدن آنها نمودند.

ما بارها گفته ایم غیر از جناح های سیاسی وفادار به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی گروهی خرابکار و مزدور بیگانه در میان صفوف مردم رخنه کرده اند که هدف آنها فقط ویران کردن کشور و تجزیه آن و سپردن به دست بیگانگان است که قطعاً با هوشیاری وفاداران به اسلام و نظام هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید.

اطلاعات موثق و دقیقی به ما رسیده که آنها، جدایی حکومت را از اسلام تبلیغ می کنند و حتی بعضاً نسبت به مقام شامخ سالار شهیدان و عزادارانش اهانت کرده اند.

انتظار ما این است که اولاً: تمام جناح های سیاسی معتقد به نظام اسلامی این ساختار شکنی و هتک احترام را تقبیح و محکوم کنند.

و ثانیاً: بیش از این بر طبل اختلاف نکوبند، زیرا: دشمن در کمین نشسته و سلاح خود را تیز کرده و پیوسته تهدید می کند و هر درگیری رخ دهد فریاد شادی سر می دهند، آیا عقل اجازه می دهد دشمن را شاد کنیم؟

من معتقدم اختلافات کنونی راه حل مسالمت آمیز و عاقلانه دارد که باعث عظمت و قدرت بیشتر کشور ماست. چرا به آن نمی اندیشند؟

از دولتمردان نیز انتظار داریم در برنامه های خود بیشتر دقت کنند و بهانه به دست مخالفان نظام در داخل و خارج ندهند. خداوند همه را به راه راست هدایت فرماید.

[قم – ناصر مکارم شیرازی- 1388/10/8]

 

واکنش آیت الله مکارم یک روز بعد از یوم الله 9 دی/در طول سی سال انقلاب کمتر فتنه ای همچون این فتنه اخیر دیده بودیم

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی) در دیدار شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که برای تشکر آمده بودند، فرمودند: در طول سی سال انقلاب کمتر فتنه ای همچون این فتنه اخیر دیده بودیم .

ایشان در ادامه افزودند: گرچه در زمان امام راحل(ره) فتنه مشابه ای رخ داد؛ اما این فتنه بسیار پیچیده تر و برنامه ریزی شده بود و افزون بر برنامه ریزی خارجی در داخل کشور هم این وضعیت وجود داشت؛ و برخی سخنرانی های تحریک آمیز و پیام گونه سران منافقان به اتباعشان از شواهد عینی، این هماهنگی ها را نشان می داد.

معظم له اظهار داشتند: همچنین هماهنگی در شعارهای ارائه شده از سوی رادیوهای بیگانه و رسانه های خارجی نشان می داد که دشمنان جنگ احزاب دیگری را به راه انداخته بودند و شعارهای آنها ساختارشکنانه و بر ضد بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری و کل نظام و حتی اسلام و اهانت به عزای امام حسین(علیه السلام) بود. در این حادثه تمام گروه های خارجی حتی لائیک ها، غیر مسلمانان و فرقه ضاله با هم متحد بودند؛ اما از آنجا که خداوند می خواهد دشمنان را رسوا کند، آن ها عاشورا را انتخاب کردند که بدترین قدم بود و بحمدالله به ضررشان تمام شد؛ زیرا از فضای داخلی کشور با خبر نبودند.

ایشان فرمودند: این جریان خون تازه ای در عروق مردم ایجاد کرد و سبب شد مردم با حضور کم نظیر خود حماسه دیگری را خلق کنند، زیرا راهپیمایی روز گذشته افزون بر جمعیت بسیار، از نظر کیفیت پرخروش بود و در مقابل همه زیان هایی که دیدیم تصور می کنم این حادثه برای ما منافع خوبی داشت.

آیـة الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: این فتنه اخیر نشان داد مسأله از دعوای انتخاباتی فراتر رفته و حتی از دست کاندیداهایی که رأی نیاوردند خارج شده و این گروه فتنه گر به دنبال نفی حکومت اسلامی و اسلام بودند. ما نباید این مسأله را دعوای انتخاباتی بدانیم. زیرا شعارها نشان می دهد دشمنان وارد مرحله جدیدی از مبارزه شده اند و همه علاقه مندان به کشور باید هوشیار باشند.

معظم له با قدردانی از حضور پرشور و باشکوه مردم در راهپیمایی روز گذشته اظهار داشتند: حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز گذشته روح دیگری به انقلاب و کشور ما داد لذا ما نگران آینده نیستیم؛ اما نباید تصور کنیم که دشمنان با این شکست عقب نشینی خواهند کرد و به دنبال طراحی و برنامه جدیدی خواهند بود.

[دیدار شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی/1388/10/10]

«…اما راهپیمایی عاشوراییان در روز نهم دی ماه88 که در سراسر کشور، بسیار باشکوه، پرشور، عظیم ، پرجوش و پرخروش انجام شد طومار فتنه‌گران داخلی و خارجی را در هم پیچید»  .

[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی سراسر کشور؛14/10/1388.]

حماسه 9 دی؛ تجلی پیوند عمیق امت و امامت

لذا آگاهی نسل‌ امروز از وقایع و رخدادهای آن حماسۀ بزرگ  یک نیاز مبرم و ضرورت است تا افراد با بررسی و مطالعه  حقیقت حماسۀ 9دی،ضمن آگاهی از وقایع فتنه88 ؛ بدانند که انقلاب ارزان به دست نیامده است؛ و هر چیزی را انسان ارزان به دست آورد ارزان از دست می‌دهد؛ ولی اگر گران به دست آورد به آسانی آن را از دست نمی‌دهد.

[ بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از اعضای مرکز اسناد ملی انقلاب اسلامی؛17/7/1393.]

«… مردم در آن حماسۀ بزرگ ؛ پيمودن جاده بصيرت در افق تبعیت از  ولایت را به منصۀ ظهور رساندند. همانگونه که  مدیریت رهبر معظم انقلاب در مهار فتنه 88 نیز به گونه ای کامل و جامع بود که بر همۀ چالش ها و بحران ها فائق آمد.

[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛15/7/1388.]

انتظار ما این است که اولا تمام جناح‌های سیاسی معتقد به نظام اسلامی این ساختار‌شکنی‌ و هتک احترام را تقبیح و محکوم کنند زیرا دشمن در کمین نشسته و سلاح خود را تیز کرده و پیوسته تهدید می‌کند آیا عقل اجازه می‌دهد که دشمن را شاد کنیم؟[ متن بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛8/10/1388.]

 

حماسۀ 9دی؛ فتح الفتوح ملت در جنگ نرم

شاهد بودیم فتنه گران به امام(ره) و مقام معظم رهبری توهین کردند؛ حال آنکه  هتك حرمت نسبت به ساحت مقدس امام راحل (قدس) و مقام معظم رهبری، هتك و اهانت به تمام ارزش‌های انقلاب، اهانت به خون شهدای انقلاب و شهدای جنگ تحمیلی و اهانت به تمام ملت ایران است.لذا تمام وفاداران به انقلاب باید این جریان را محكوم كنند، و اجازه ندهند سدها یكی پس از دیگری شكسته شود و قداست‌ها از بین برود و نسبت به انقلاب و نظام سستی و وهنی حاصل شود؛[35] بی شک هرگونه فرافكنی و مخالفت با ولایت فقیه و رهبری، سست كردن پایه های نظام است و باید ریشه چنین تفكرات و فعالیت هائی برچیده شود.[یادداشت روز سایت رسمی آیت الله مکارم، بازخوانی حقیقت حماسۀ 9دی].

بدیهی است  مقام‌های آمریکایی همیشه به دنبال براندازی نظام اسلامی بودند و تحریم‌های این کشور علیه ایران هم در این راستا است، لذاهر روز و هر شب رئیس جمهور آمریکا و بقیه مقام‌های این کشور یک چیزی را در خصوص ایران می‌گویند، این به دلیل عظمت ایران است، حضور ایران در منطقه مزاحمتی برای آمریکا است، چون این کشور می‌خواهد منطقه را زیر پوشش خودش قرار بدهد، ایران به سوریه و عراق کمک کرد و اگر این کمک‌ها نبود، این دو کشور امروز شکل دیگری داشتند.[ بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار فرمانده انتظامی استان قم؛ 20/4/1396.]

این دستاورد بزرگ نشان می دهد ایران امنیت بی‌نظیری دارد و وقوع برخی حوادث در گوشه و کنار در کلیت امنیت کشور اثری ندارد. لذا نقشه دشمنان،عدم ساخت بمب اتم از سوی ایران نیست؛ بلکه آنان به دنبال براندازی در ایران اسلامی هستند؛ پس هوشیاری و بیداری فوق العاده لازم است.[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛1/7/1394.]

در این میان  دشمن از فضای مجازی برای ضربه‌زدن به کشورمان استفاده می‌کند؛ همچنان که در فتنه 88 عده زیادی به وسیله فضای مجازی علیه کشورمان اقدام می‌کردند.[بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر ارتباطات ؛2/6/1395.]

  • لازم به ذکر است تمام متون بالا از وبسایت رسمی حضرت آیت الله مکارم شیرازی (makarem.ir)جمع آوری شده است و اگر در مواردی سایت رسمی ایشان استفاده نشده، ذیل آن منبع مورد استفاده ذکر شده است.
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.