وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

موسیقی حلال و حرام چیست

0

موسیقی حلال و حرام چیست

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل « ملاک و معیار موسیقی حرام از نظر مراجع» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

موسیقی حلال و حرام [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][موسیقى]

پرسش : با توجّه به گسترش موسیقى در جامعه، خصوصاً در بین جوانان، حکم موارد ذیل را از نظر شرعى بیان فرمایید:

الف) با توجّه به این که اکثر آلات موسیقى کاربردهاى مشترک بین حلال و حرام دارند، حکم خرید، فروش، نگهدارى، آموزش، یادگیرى و استفاده از آنها چیست؟

ب) آیا تعریف غنا از نظر شرعى بر آوازه خوانى هاى رایج، که یک فرد متن شعر یا نثر را با آواز خوش مى خواند قابل تطبیق است؟ آیا محتواى متن هم دخالتى در حکم شرعى دارد؟

ج) مجلس حرام به چه مجلسى گفته مى شود؟ آیا هدف و انگیزه برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در تعیین مصداق دخالت دارد؟ یا صِرف وقوع عمل حرام در مجلسى، آن را تبدیل به مجلس حرام مى کند؟

د) با توجّه به حکم مسأله فوق، منظور از مناسبت آهنگ یا غنا با مجلس حرام، آیا اختصاص آن صرفاً به مجلس حرام است (یعنى این آهنگ فقط در این گونه مجالس نواخته مى شود) یا به صرف نواختن آهنگ در مجلس حرام، مناسبت با مجلس حرام تحقق پیدا مى کند؟

پاسخ : جواب الف تا د: کلیّه صداها و آهنگهایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است، و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. منظور از مناسبت با مجلس لهو و فساد آن است که این گونه آهنگ ها، صرف نظر از محتوا، غالباً در آن گونه مجالس نواخته مى شود و نیّت تشکیل دهندگان در آن تاثیر ندارد، و منظور از آلات مشترکه آلاتى است که به طور گسترده هم در مجالس حرام و هم در مجالس حلال از آن استفاده مى شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد



کلید :موسیقی حلال و حرام چیست موسیقی حلال و حرام چیست موسیقی حلال و حرام چیست موسیقی حلال و حرام چیست[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.