مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشدReviewed by مهدي يوسف وند on Apr 25Rating: 5.0

مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد

مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد

رساله توضيح المسائل نماز

مواردی که لازم نیست بدن و لباس نماز گزار پاک باشد

[اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد]

مسأله 848 در سه صورت (1) که تفصیل آنها بعداً گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است:

اول: آن که به واسطه زخم یا جراحت یا دُمَلی که در بدن او است لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد.

دوم: آن که بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم که تقریباً به اندازه یک اشرفی می شود (2) به خون آلوده باشد. (3)

سوم: آن که ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند (4) (و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است (5)): اول: (6) آن که لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین (7) نجس باشد. (8) دوم: آن که لباس زنی که پرستار بچه است (9) نجس شده باشد و احکام این پنج صورت مفصلًا در مسائل بعد گفته می شود.

(1) (بهجت:) در چهار صورت..

(2) (خوئی، تبریزی، بهجت:) به اندازه بند سر انگشت سبّابه شهادت می شود..

(فاضل:) به اندازه سطح یک دو ریالی می شود..

(3) (فاضل:) بجز خونهائی که در مسأله [849] می آید..

(سیستانی:) دوّم: آن که بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم به خون آلوده باشد و بنا بر احتیاط واجب درهم باید به اندازه بند سر انگشت ابهام حساب شود..

(زنجانی:) دوّم: آن که بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم به خون آلوده باشد چون قطر در هم متعارف در زمانهای سابق حد اقل (23) میلیمتر بوده، لازم است از این مقدار کمتر باشد..

(4) (خوئی، سیستانی، تبریزی:) و نیز در یک صورت اگر لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است و آن صورت آن است که لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد و احکام این چهار صورت (تبریزی: سه صورت) مفصلًا در مسائل بعد گفته می شود. [پایان مسأله]

(5) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه بهجت نیست]

(6) (بهجت:) چهارم:..

(7) (فاضل:) جوراب و دستکش..

(8) (بهجت:) [و] احکام این چهار صورت بطور تفصیل در مسائل بعد گفته می شود. [پایان مسأله]

(9) (زنجانی:) لباس زنی که پرستار پسر بچه یا دختر بچه است..

(مکارم:) مسأله در شش صورت اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است: 1 در جایی که به واسطه زخم یا جراحت یا دمل لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد. 2 در جایی که خون موجود در لباس کمتر از درهم باشد (درهم تقریباً به اندازه یک بند انگشت اشاره است). 3 هر گاه لباسهای کوچک مانند جوراب و عرقچین او نجس باشد. 4 محمول متنجّس.

5 لباس زنی که پرستار بچّه است. 6 در جایی که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. (شرح اینها در مسائل آینده خواهد آمد).

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

صورت های جواز نماز با بدن یا لباس نجس

پرسش : در چه مواردی می توان با بدن یا لباس نجس نماز خواند؟
پاسخ : در شش صورت اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحیح است:

1ـ در جایى که به واسطه زخم یا جراحت و دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد.

2ـ در جایى که خون موجود در لباس کمتر از درهم باشد (درهم تقریباً به اندازه یک «بند انگشت» اشاره است).

3ـ هرگاه لباس هاى کوچک مانند جوراب و عرقچین او نجس باشد.

4ـ محمول متنجّس.

5ـ لباس زنى که پرستار بچّه است

. 6ـ در جایى که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. مثلا در جایى گرفتار شده که لباس او نجس است و قابل تبدیل نیست یا وقت براى تطهیر آن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز در لباس نجس صحیح است. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد 

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب