وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مسارعت در سیر و سلوک

2

مسارعت در سیر و سلوک

 

مسارعت

شیطان بسیار تردست است و از هر راه ممکن درصدد انحراف انسان‌ها از انجام کار نیک است. ابتدا تلاش می‌کند اصلاً فکر کار نیک در ذهن آدمی نقش نبندد و اگر نتوانست، تلاش می‌کند کار در خارج تحقق پیدا نکند و در صورت تحقق همراه با ریا و سُمعه باشد و اگر نتوانست، با ریای پس از عمل، اجر معنوی عمل را می‌زداید یا از آن می‌کاهد.

مؤمنان و به ‌خصوص سالكان باید در کار خیر تعجیل کنند.

خداوند در قرآن می‌فرماید:

«فَاسْتَبِقُوا الْخَیرات» [۱]؛ «به سوی کارهای نیک بشتابید»

و نیز بیان می‌دارد:

«وَ سارِعُوا إِلی‌ مَغْفِرَۀ مِنْ رَبِّكُم» [۲]؛ «به سوی بخشش و غفران الهی بشتابید».

حکما گفته‌اند:

«و فی التأخیر آفاتٌ»؛ «در تأخیر کارها آفت‌هایی نمودار می‌گردد».

استاد(علامه طهرانی) در معنای مسارعت فرموده‌اند:

«مسارعت یعنی در آنچه بر آن عزم نموده، مسارعت کند، چون در این راه آفاتی است و برای سالک در هر مقام متناسب با حال او مانعی پدید می‌گردد. سالک باید بسیار زرنگ و باهوش باشد و قبل از آن که مانعی بدو دست یابد و دامان او را آلوده کند، وظیفۀ خود را انجام دهد و در راه وصول به مقصد دقیقه‌ای فروگذار نکند» [۳].

اگر مسارعت نسبت به کار خیر در جان آدمی عمق بیابد، انسان را به وادی مسابقت می‌کشاند. در مسابقه آن‌که سریع‌تر به سمت هدف در تلاش است، زودتر می‌رسد. مسارعت و شتافتن نسبت به اصل سلوک هم مطرح است. به قول حافظ:

آن دم که دل به عشق دهی، خوش دمی بود

در کار خیرت حاجت هیچ استخاره نیست

در بحث «موانع شروع سفر» گفتیم که تسویف از موانع بزرگ است. تسویف یعنی کار را به زمان بعد محوّل کردن که خود یکی از رذائل اخلاقی به حساب می‌آید.

امیرمؤمنان علی‌ بن ابی‌طالب علسه السلام در وصیت به فرزندانش فرمود:

«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیرُكُم» [۴]؛
«خدا را خدا را درباره قرآن، مبادا که دیگران در عمل کردن به آن بر شما پیشی گیرند»

و نیز در دعای کمیل می‌فرماید:

«یا رب یا رب قو علی خدمتك جوارحی و اشدد علی العزیمۀ جوانحی … حتّی أسرح إلیك فی میادین السابقین و أسرع إلیك فی البارزین»؛
«پروردگارا! اعضا و جوارحم را در خدمت خود قوی دار و دلم را بر تصمیم، محکم گردان … تا به سویت در میدان‌های سبقت‌گیران سیر کنم و به سویت بشتابم».

در اذان که گلبانگ مسلمانانی است، شش بار مردم به «شتاب» فراخوانده می‌شوند. «حی علی الصلوۀ» یعنی «بشتابید به سوی نماز»، «حی علی الفلاح» یعنی «بشتابید به سوی رستگاری»، «حی علی خیر العمل» یعنی «بشتابید به سوی بهترین کار».

چند نکته

۱. افراط در شتاب به سوی کار خیر، صحیح نیست. افراط یعنی بی‌برنامگی و توقّع بالا و نابه‌جا. در بحث رفق و مدارا در این رابطه سخن گفتیم. یکی از شاگردان استاد نقل کرد پس از اربعین اوّل به استاد عرض کردم: خبری نشد. ایشان با تبسّمی ملیح [۵]

فرمودند:

در روایت است: «جاهل دو رکعت نماز می‌خواند و بلافاصله توقّع دارد به او وحی بشود».
۲. معنای مسارعت در کار خیر، ترک آینده‌نگری و دوراندیشی و تأمّل در آغازِ کار خیر نیست. چه بسا سالک کار خیری را به سرعت انجام می‌دهد و در عواقب شرّ آن گرفتار می‌گردد. نمونه‌ای از این‌گونه کارهای خیر را استاد در روح مجرّد نقل کرده‌اند [۶].

فرزند بزرگ استاد فرمودند:

«به ایشان عرض کردم: خیلی دوست دارم در امر ازدواج جوانان مجرّد وساطت کنم»
فرمودند:

«مانعی نیست و کار خیری است، ولی اگر می‌خواهی کسی را معرّفی کنی، فقط در حدّ معرّفی باشد و بگو خودشان تحقیق کنند، زیرا به مجرّد اینکه اندک اختلافی پیش آید، می‌آیند و پاشنۀ درب خانه‌ات را از جا می‌کَنَند».
۳. در روایت است «الْعَجَلَۀ مِنَ الشَّیطَان» [۷]؛ «عجله از شیطان است».گاه گمان می‌شود که این جمله دربارۀ کارهای خیر استثنا شده است.

استاد می‌فرمود:

«چنین نیست عجله همه جا بد است، ولی در انجام کار خیر هیچ‌گاه عجله تحقق پیدا نمی‌کند، زیرا کار خیر هرچند هم زود انجام شود، اگر دیر نباشد، حداکثر به موقع است و عجله حساب نمی‌شود».
دو نفر از شاگردان قدیمی استاد با هم شریک بودند. در مغازه دربارۀ رفتن به کربلا مذاکره می‌کنند و مردّد می‌شوند بروند یا نه؟ به خدمت استاد می‌شتابند و مسئله را طرح می‌کنند.

ایشان فرموده بودند:

«برخیزید و بروید، شما عاشق نیستید، اگر عاشق بودید، باید از کربلا به من تلفن می‌زدید و می‌گفتید ما اینجا نائب الزیاره هستیم».
این دو نفر ـ که مانعی هم برای رفتن به کربلا نداشتند ـ بلافاصله از خدمت ایشان به سمت عتبات مشرف می‌شوند.

۴. درست گفته‌اند كه «الْأُمُورُ مَرْهُونَۀ بِأَوْقَاتِهَا» [۸]؛ «کارها در گرو زمان خویش‌اند».این یعنی انسان چه بسا به سوی کار خیر می‌شتابد، اما کار انجام نمی‌شود تا زمانش فرا رسد. وظیفه، شتافتن به سوی خیرات است، اگرچه کار در خارج تحقق پیدا نکند. انسان مسلمانِ مستطیع باید در سال اول استطاعت به حج برود، اگرچه در راه مانعی پیش آید و نشود. مهم انجام وظیفه و شتافتن به سوی آن است. آری، گاهی انسان کاری را با تلاش هرچه بیشتر پی‌گیری می‌کند و نمی‌شود. نسبت به این موارد در روایت نبوی آمده است:

«اذا رَأیتُم الامْرَ لاتَسْتطیعون تغییرَه فاصبِروا حتی یکونَ الله هو الذی یغَیره» [۹]؛
«آن‌گاه که دیدید نمی‌توانید کاری را دگرگون سازید، رهایش کنید تا خدا تغییرش دهد». شاعر هم همین مطلب را اراده کرده و گفته است:

اذا لم تستطع شیئاً فدعه

و جاوزه الی ما تستطیع [۱۰]
«اگر کاری را نتوانستی انجام دهی، رهایش کن و به کاری که می‌توانی بپرداز».

۵. از امیرمومنان صلواةالله علیه روایت است:

«عاقل کسی نیست که خوب و بد را از یکدیگر بازشناسد، بلکه عاقل کسی است که بد را از بدتر تمیز دهد» [۱۱].
بنابراین چه بسا سالک به سوی بد می‌شتابد تا از بدتر بگریزد.

بعضی از اصحاب ائمه: مدت‌ها در کوچه و بازار خود را به دیوانگی زدند و با بچه‌ها همبازی شدند تا گرفتار خدمت به دستگاه ظالم حکومت عباسی نشوند [۱۲].

امام صادق علیه السلام در روز سی‌ام ماه رمضان بر سر سفرۀ ابوالعباس سفّاح غذا خورد و وقتی شیعیان سؤال کردند، فرمود:

«یک روز را به دلیل اضطرار بخورم و سپس قضایش را بگیرم، در نزد من محبوب‌تر است از اینکه گردنم زده شود» [۱۳].
۶. پیش از این در فصل مرکب سفر گفتیم:

«هرکس در راه خدا عشقش افزون‌تر باشد، سرعت سیرش بیشتر است».

پانویس
۱. بقره/۱۴۸؛ مائده/۴۸.

۲. آل عمران/۱۳۳.

۳. لب اللباب، ص۱۲۰.

۴. نهج‌البلاغه، نامه ۴۷.

۵. دربارة تبسّم ملیح استاد در چکامه‌ای در اولین سالگرد ارتحالشان سروده‌ام:

لبخند روی تو خجل می‌ساخت گل را

با یک تبسّم می‌ربودی جان و دل را
۶. روح مجرّد، ص۲۳.

۷. بحارالانوار، ج۶۸، ص۳۴۰ ؛ ج۷۴، ص۱۴۹.

۸. همان، ج۷۴، ص۱۶۶.

۹. نهج الفصاحة، ص۱۹۴.

۱۰. مثلی عربی است.

۱۱. بحار الانوار، ج۷۵، ص۷.

۱۲. مجالس المؤمنين، ج۲، ص۴۱۹.

۱۳. . کافی، ج۴، ص۸۳.

منبع: هدانابرگرفته از کتاب سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی) صفحه ۳۶۳ تا۳۶۸

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. reza می گوید

    سلام آقای جوارانی ?
    در کتابی خواندم حضرت آیت الله انصاری همدانی فرموده اند هرکسی طاقت سلوک را ندارد و چه بسا افراد خوب و صالحی ک اگه به سیر و سلوک بپردازند همان صفای اولیه را هم از دست میدهند مثل تخم مرغی که ناقص حرارت دیده و نه جوجه میشود نه خورده?
    لطفاً توضیح بدید منظور چیه؟باید چکار کنیم؟
    من خودم چند وقتیه ک در غذا خوردن نفسمو خرد میکنم مثلاً در حالی ک خانواده دارند غذای مورد علاقه ام رو میخورند من نون خشک میخورم?یا موقع غذا خوردن بینی ام را میگیرم تا مزه حس نشه خلاصه پدر نفسم داره در میاد.میترسم کارایی از این قبیل باعث بشه نتیجه معکوس بده و منو کافر کنه?من خیلی به ریاضت کشیدن علاقه دارم چون هم شهوت رو کم میکنه هم شاید در رقیق کردن روحم موثر باشه?در ضمن بماند ک اراده من ضعیفه?

    1. حجت الاسلام حامد جوارانی می گوید

      سلام علیکم
      اصل مطلبی که فرمودید در کتاب کوی بی نشان ها به این نحو است: (بارها وقتی عکس کسی را نشان آقا می‌دادیم می‌فرمود: صاحب این عکس آدم خوبی است ولی اگر در جهت سیر و سلوک قرار بگیرد چون استفاده ندارد از میان راه بیرون می‌رود و آن صفای اولش را هم از دست می‌دهد)

      در رابطه با سوالتان نکاتی را خدمتتان عرض می کنم:

      ۱-سیروسلوک یک امر تکوینی است یعنی همه انسان ها سلوک دارندو اصلا انسان در ذات خودش عین سلوک و حرکت است و آیه۶انشقاق( يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيه)به همین نکته اشاره دارداما بستگی به نوع حرکت و رویکرد هر انسانی غایت و نتیجه این حرکت و سلوک متفاوت می شود

      ۲-اصل و حقیقت هر انسان همان قلب یا روح اوست که تمام تلاش ما باید در یافتن قلب و به حرکت انداختن ان در مسیر صحیح باشد که تمام زندگی و اتفاقات ان هم مقدمه برای همین است در همین زمینه به روایت کلیدی و راهگشایی توجهتان را جلب می کنم امام جواد عليه السلام می فرمایند 🙁 القَصدُ إلَى اللّه تعالي بِالقُلُوبِ ، أبلَغُ مِن إِتعابِ الجَوارِحِ
      بِالأعمالِ )
      {بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۶۴ }
      یعنی رسیدن به خدا از طریق قلب کامل ترین و رساترین رسیدن است نسبت به تلاش هایی که ازطریق جوارح انجام می گیرد
      در قران کریم ایه ای تکان دهنده ذکر شده (يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ )(ایه۸۸و۸۹شعرا)
      یعنی در قیامت هیچ چیز به درد کسی نمی خورد مگر کسی که قلب سلیم اورده باشد یعنی حتی عبادات هم بدون آن فایده ای ندارد

      ۳-بنابراین رویکرد ما در تمام چیزها در زندگی و سلوک و معارف و …باید بر مبنای یافتن خود حقیقی یا همان قلب یا روح باشد همان طریقی که عرفای بزرگ داشتند که طریق معرفت نفس است به همین جهت به شما پیشنهاد می کنم وارد دستگاه معرفت نفس شوید وگام هایی راکه در لینک زیر آمده طی کنید:
      http://yon.ir/FpYzi
      صوتی هم که در این لینک امده حتما گوش کنید

      ۴-در مورد سخن اقای انصاری همدانی اگر دقت کنید فرمودند چون استفاده ندارد از میان راه بیرون می رود …باتوجه به نکاتی که در بالا ذکر کردم این نکته را مد نظر قرار دهید که انسان نه تنها از سیروسلوک بلکه از کل زندگی اگر استفاده ای که باید بکند نکند به خسران مبتلا می شود .تمام زندگی هر انسان سلوک انسان می باشد که در صورتی می تواند از زندگی و عبادت و سیروسلوک به معنای خاصش استفاده کند که خود حقیقی خود را بیابد و بفهمد و بیابد که حقیقتا کیست

      ۵-در این مسیر انسان باید با اعتدال حرکت کند و از فشار اوردن های بی جا به نفس خودداری کند که ضررآن بسیار زیاد است بنابراین توصیه می شود به غیر از واجبات و محرمات فشارهای دیگری به نفس نیاورید و رویکردهای ریاضتی خود را به سمت معرفت نفس و سلوک قلبی قرار دهید و با سیری که به شما معرفی کردم انشاالله به انچیزی که باید خواهید رسید روابط و نوع زندگی خود را هم مثل عموم افراد قرار دهید و سعی کنید انگشت نما نشویدو بی سروصدا مسیر را طی کنید فشار هایی هم که شیطان از طریق حساس کردن شما روی اعمال عبادی و نجاست و طهارت و …می اورد به همین جهت است که شما می خواهید مسیر خدا را طی کنید پس به انها بی اعتنا باشید

      ۶-در اخر بازهم توصیه می کنم که بدون تنبلی و بی حوصلگی گام هایی را که در ان لینک ذکر شده با پشتکار طی کنید که ریاضت واقعی همین است در این مسیر وقتی بیشتر باخودحقیقی خودتان اشنا می شوید و معرفتتان بالا می رود خواهید دید که اراده تان هم افزایش می یابد که علامه طباطبایی فرمودند سلوک افراد به اندازه فهم و معرفتشان است
      موفق باشید