محاسبه طلب فقیر به عنوان خمسReviewed by مهدي يوسف وند on Mar 15Rating: 4.5

محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس

محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس

پرداخت خمس

پرسش 117 . آيا در پرداخت خمس لازم است به مستحق گفته شود كه اين پول خمس است؟
همه مراجع: خير، لازم نيست گفته شود؛ بلكه مى تواند به عنوان هديه به او بدهد و نيت خمس كند.[1]

تبصره. فرض مسئله جايى است كه شخص براى به مصرف رساندن سهم سادات (طبق برخى فتاوا) و سهم امام(ع)، از حاكم شرع اجازه گرفته باشد.

 

بدهكار مستحق

پرسش 118 . از كسى طلبكار هستم؛ آيا جايز است طلب خود را بابت خمس حساب كنم؟
آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: اگر بدهكار مستحق است، بايد با اجازه حاكم شرع باشد.[2]
آيه اللّه تبريزى: اگر بدهكار مستحق است، در مورد سهم سادات مى تواند طلب خود را بابت خمس حساب كند؛ ولى نسبت به سهم امام(ع) بنابر احتياط واجب، بايد با اجازه حاكم شرع باشد.[3]
آيه اللّه سيستانى: اگر بدهكار مستحق است، در مورد سهم سادات مى تواند از مستحق وكالت گرفته و از جانب او قبض نموده و بابت طلبش دريافت كند و نسبت به سهم امام(ع)، بايد با اجازه حاكم شرع باشد.[4]
آيه اللّه صافى: اگر بدهكار مستحق است، مى تواند سهم سادات را به او بدهد و تعد مستحق بابت بدهى، به او برگرداند، ولى نسبت به سهم امام(ع) بايد با اجازه حاكم شرع باشد.[5]
آيه اللّه مكارم: اگر بدهكار مستحق است، در مورد سهم سادات مى تواند طلب خود را بابت خمس حساب كند، ولى نسبت به سهم امام(ع)، بايد با اجازه حاكم شرع باشد.[6]
آيه اللّه وحيد: اگر بدهكار مستحق است، بنابر احتياط واجب بايد با اجازه حاكم شرع باشد.[7]

تبصره. فرض مسئله جايى است كه طلب انسان پول است، نه جنس و كالا.

  • 1.مكارم، توضيح المسائل، م 1582 و دفتر: همه مراجع.
  • 2. امام، تحرير الوسيله، ج 1، الخمس، م 11؛ بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 1420؛ نورى و فاضل، توضيح المسائل مراجع، م 1834؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س 1002 و 1004.
  • 3. تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 1269.
  • 4. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 1، م 1269 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 1834.
  • 5. صافى، هداية العباد، ج 1، 1674 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 1834.
  • 6. مكارم، توضيح المسائل مراجع، م 1850.
  • 7. وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 1269.(احكام خمس،پرسمان).

رساله توضیح المسائل خمس

[بدهی بجای خمس]

مسأله 1850 کسی که از مستحق ّ طلبکار است (1) و می‌خواهد طلب خود را بابت خمس حساب کند، بنا بر احتیاط واجب باید (2) خمس را به او بدهد (3) و بعد مستحق ّ بابت بدهی خودبه او برگرداند (4) ولی اگر با اذن حاکم شرع باشد این احتیاط لازم نیست.

(1) (اراکی)، (مکارم): می‌تواند طلب خود را بابت خمس حساب کند. ((مکارم): ولی در مورد سهم امام علیه السلام باید به اجازه حاکم شرع باشد).

(فاضل): نمی‌تواند طلب خود را بابت خمس حساب کند بلی بنا بر احتیاط واجب باید خمس را به او بدهد و بعد مستحق ّ بابت بدهی خود به او برگرداند.

(2) (گلپایگانی)، (نوری): بنا بر احتیاط مستحب ّ.. (3) (سیستانی): بنا بر احتیاط واجب یا باید از حاکم شرع اذن بگیرد و یا این که خمس را به مستحق ّ بدهد..

(4) (صافی): بقیّه مسأله ذکر نشده.

(گلپایگانی)، (نوری): و می‌تواند ذمّه بدهکار را بدون این کار بابت خمس بری نماید.

(خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): و می‌تواند از مستحق ّ وکالت گرفته و خود از جانب او قبض نموده و بابت طلبش دریافت کند.

(زنجانی): مسأله کسی که از مستحق ّ طلبکار است، می‌تواند طلب خود را بابت خمس حساب کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

 

لينك كوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=26461

حتما بخوانيد 

*- ويژه نامه احكام خمس



کلید: محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس محاسبه طلب فقیر به عنوان خمس 

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب