وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات

0

ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات

ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات /

در نوشتار قبل شیوه نماز آیات مطابق نظر 10 مرجع مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبری از ماه گرفتگی در کشور تا ساعاتی دیگر خبر داد.

قاسم رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد زمان وقوع ماه‌گرفتگی را روز دوشنبه 16 مرداد اعلام کرد و گفت: ماه‌گرفتگی جزئی از ساعت 21:53 شروع می‌شود و در ساعت 22:50 به حداکثر خود می‌رسد، در این هنگام سایه زمین 25 درصد از سطح ماه را می‌پوشاند و در ساعت 23:48 این ماه‌گرفتگی به پایان می‌رسد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: این ماه‌گرفتگی در سراسر ایران قابل مشاهده است و همچنین در اروپا، آفریقا (بجز بخشی از غرب آن)، آسیا و استرالیا قابل رؤیت می‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد بیان کرد: در شمال غرب کشور از جمله مناطق آذربایجان شرقی و غربی در زمان روشنی هوا و موقعی که ماه تازه طلوع می‌کند این اتفاق می‌افتد لذا در ابتدا این پدیده به سختی قابل رویت است اما در خراسان شمالی چون زمان طلوع ماه با زمان غروب خورشید یکسان است و فاصله خوبی با زمان  ماه‌گرفتگی وجود دارد این مسئله باعث می‌شود که ماه‌گرفتگی در قسمت تاریک آسمان اتفاق بیفتد و واضح‌تر دیده شود.

رستمی با بیان اینکه این ماه‌گرفتگی حدود یک ساعت و 54 دقیقه به طول می‌انجامد افزود: رصد این پدیده با چشم غیرمسلح مشکلی ندارد اما با تلسکوپ تشخیص مرز تاریکی و روشنی روی ماه راحت‌تر است.

وی همچنین اظهار داشت: در پنج شهریور سال آینده یک ماه‌گرفتگی کامل اتفاق می‌افتد که در ایران هم قابل رویت است.

حجت‌الاسلام احمدی کارشناس مسائل دینی و مذهبی دفتر نماینده ولی فقیه خراسان شمالی با اشاره به ماه‌گرفتگی امروز گفت: نماز آیات در هنگام ماه‌گرفتگی بر انسان واجب است حتی اگر درصد ماه‌گرفتگی کم باشد و با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نباشد.

وی افزود: از لحظه‌ای که ماه گرفته می‌شود و تا زمانی که ماه شروع به باز شدن می‌کند نماز آیات بر آن شخص واجب است و اگر از آن زمان بگذرد باید قضای آن را به جا آورد.


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 712: نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟

ج: به چند صورت مى‏توان آن را بجا آورد:

صورت اول: بعد از نيت و تکبيرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همين طور ادامه دهد تا يک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نمايد و بعد براى رکعت دوم قيام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

 

صورت دوم: بعد از نيت و تکبيرةالاحرام، حمد و يک آيه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان يک آيه خلاف احتياط است) از سوره ‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آيه ديگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آيه ديگرى از همان سوره را قرائت نمايد و همين طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ‏اى که پيش از هر رکوع، يک آيه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قيام نمايد و حمد و آيه‏ اى از يک سوره را بخواند و به رکوع برود و همين طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به يک آيه از سوره‏اى اکتفا کند، نبايد سوره حمد را بيش از يک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

 

صورت سوم: يکى از رکعت‌ها را به يکى از دو صورت و رکعت ديگر را به نحو ديگر بجا آورد.

 

صورت چهارم: سوره‏اى را که آيه‏اى از آن را در قيام پيش از رکوع اول خوانده، در قيام پيش از رکوع دوم يا سوم يا چهارم تکميل نمايد، که در اين صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قيام بعدى اعاده نموده و يک سوره يا آيه‏اى از آن را اگر پيش از رکوع سوم يا چهارم است، قرائت کند، و در اين صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات ماه گرفتگی 16 مرداد و نماز آیات

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.