وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

لباس نجس

2

لباس نجس

فهرست این نوشتار:

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اگر چیز نجس را در آب کر یا جاری فرو برند]

مسأله 54 اگر چیز نجس را در آب کر یا جاری فرو برند (1)، و در چیزهایی که قابل فشار دادن است مانند فرش و لباس، طوری فشار، یا در داخل آب حرکت دهند که آب داخل آن خارج شود چنانچه از چیزهایی باشد که در دفعه اول پاک می‌شود، آبی که بعد از بیرون آوردن، از آن می‌ریزد پاک است و اگر از چیزهایی باشد که باید دو مرتبه آن را در آب فرو برند تا پاک شود، آبی که بعد از دفعه دوم از آن می‌ریزد، پاک می‌باشد.

این مسأله در رساله آیت اللّه مکارم نیست

(1) (اراکی:) آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می‌ریزد پاک است. [پایان مسأله] (خوئی، سیستانی، تبریزی:) مسأله اگر چیز نجس را در کر یا جاری تطهیر نمایند (خوئی، سیستانی: در شستنی که با آن پاک می‌گردد) آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می‌ریزد، پاک است.

(گلپایگانی، بهجت، صافی:) مسأله اگر چیز نجسی را در آب کر یا جاری آب بکشند، آبی که بعد از بیرون آوردن، از آن می‌ریزد پاک است (بهجت: پاک و پاک کننده است).

(فاضل:) مسأله اگر چیز نجس که نیاز به فشار دادن ندارد را در آب کُر یا جاری آب بکشند، آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می‌ریزد پاک است، ولی چیزهایی که مثل لباس و فرش بنا بر احتیاط در آب کُر و یا جاری هم نیاز به خارج کردن غساله آن با فشار و مانند آن دارد، بنا بر احتیاط غساله آن نجس است.

(زنجانی:) مسأله اگر چیز نجسی را در آب قلیل آب بکشند، از آبی که بعد از بیرون آوردن، از آن می‌ریزد بنا بر احتیاط باید اجتناب کرد و اگر در غیر آب قلیل آب بکشند آبی که از آن می‌ریزد پاک است.

(نوری:) مسأله آبی که برای پاک کردنشی ء نجس شده استعمال می‌شود و آن را غُساله می‌نامند اگر تطهیر با آب قلیل باشد، نجس است؛ ولی اگر در آب کر یا جاری تطهیر نمایند، آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می‌ریزد، پاک است.

[ لباس نجسی را رنگ کرده باشند]

مسأله 167 لباس نجسی را که به نیل و مانند آن رنگ شده، (1) اگر در آب کُر یا جاری فرو برند (2) و آب (پیش از آن که به واسطه رنگ پارچه مضاف شود) (3) به تمام آن برسد آن لباس پاک می‌شود (4). اگر چه موقع فشار دادن آب مضاف یا رنگین از آن بیرون آید (5).

(1) (مکارم:) هر گاه لباس نجسی را رنگ کرده باشند..

(2) (خوئی، تبریزی:) و یا با آب قلیل بشویند چنانچه موقع فشار دادن آب مضاف از آن بیرون نیاید پاک می‌شود. [پایان مسأله (] مکارم:) یا زیر شیر آب بگیرند..

(3) (زنجانی:) اگر در آب غیر قلیل فرو برند و آب پیش از آن که به واسطه رنگ پارچه از مطلق بودن خارج شود.. [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه فاضل نیست]

(4) (سیستانی:) و اگر با آب قلیل بشویند چنانچه موقع فشار دادن آب مضاف از آن بیرون نیاید پاک می‌شود.

(مکارم:) هر چند موقع فشار دادن، آب مضاف از آن بیرون آید. امّا اگر آب، قبل از رسیدن به تمام لباس مضاف گردد باید آن قدر آن را بشویند تا آب مطلق به آن برسد.

(5) (بهجت:) و هم چنین است در شستن با آب قلیل با سایر شرائط.

[اگر لباسی را در کر یا جاری آب بکشند]

مسأله 168 اگر لباسی را در کر یا جاری (1) آب بکشند و بعد مثلًا لجن آب در آن ببینند، چنانچه احتمال ندهند که جلوگیری از رسیدن آب کرده آن لباس پاک است.

(1) (زنجانی:) در آب غیر قلیل.. این مسأله، در رساله آیت اللّه مکارم نیست

[ اگر بعد از آب کشیدن لباس خُرده گِل یا اشنان در آن دیده شود]

مسأله 169 اگر بعد از آب کشیدن لباس و مانند آن خُرده گِل یا اشنان در آن دیده شود (1) (در صورتی که بداند که خُرده گل یا اشنان با آب شسته شده) (2)، پاک است، ولی اگر آب ِ نجس به باطن گل یا اشنان رسیده باشد ظاهر گِل و اشنان، پاک و باطن آنها نجس است (3).

(1) (اراکی:) پاک است. [پایان مسأله]

(2) (گلپایگانی، صافی:) در صورتی که بداند که آب مطلق زیرِ آن گِل یا اشنان رسیده..

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، تبریزی، نوری و بهجت نیست]

(3) (بهجت:) [و] اشنان گیاهی است که در شستشو استفاده می‌شود.

(فاضل:) مسأله اگر بعد از آب کشیدن ِ لباس و مانند آن خُرده گِل یا اشیایی دیگر در آن دیده شود چنانچه بداند مانع رسیدن آب نشده پاک است، ولی اگر آب نجس به باطن گِل یا اشیاء رسیده باشد ظاهر گِل یا اشیاء، پاک و باطن آنها نجس است.

(مکارم:) مسأله هر گاه بعد از آب کشیدن فرش و لباس، مختصری گِل یا ذرّات صابون و اشیاء دیگر در آن دیده شود پاک است، و اگر اشیاء بزرگتری باشد ظاهر آنها نیز پاک است، و اگر آب نجس به باطن آنها نفوذ کرده، برای پاک شدن باطن آنها باید آب پاک نیز به آن برسد و خارج شود.

(سیستانی:) مسأله اگر بعد از آب کشیدن لباس و مانند آن خُرده گِل یا صابون در آن دیده شود، چنانچه احتمال ندهند که جلوگیری از رسیدن آب کرده، آن لباس پاک، ولی اگر آب نجس به باطن گِل یا صابون رسیده باشد، ظاهر گِل و صابون پاک و باطن آنها نجس است.

(زنجانی:) مسأله خُرده گِل یا صابونی که بعد از آب کشیدن لباس و مانند آن، در آن دیده شود پاک است؛ ولی اگر آب نجس به باطن آنها رسیده باشد، ظاهر آنها پاک و باطن آنها نجس است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 289: از هر لباس یا پارچه‌ای هنگام شستن، پرزهای ریزی می ریزدکه اگر به طشت نگاه کنیم آن‌ها را می‌بینیم. وقتی که طشت پر از آب و متصل به آب شیر است، اگر لباس را داخل طشت فرو ببریم آب از اطراف آن سرازیر می‌شود. به علت وجود این تارها و پرزهای ریز در آبی که از طشت به بیرون می‌ریزد، از آن آب احتیاط کرده و همه جا را تطهیر می‌کنم. و یا وقتی لباسهای نجس بچه‌ها را بیرون می‌آورم، همه جاهائی را که لباسها را در آنجا در آورده‌ام حتی اگر خشک هم باشد آب می‌کشم زیرا فکر می‌کنم تارها و پرزهای ریز در آنجا افتاده‌اند. آیا این احتیاط لازم است؟

ج: لباسی که برای آب کشیدن در ظرفی گذاشته می‌شود و آب لوله کشی روی آن ریخته شده و سراسر آن را فرا می‌گیرد، لباس و ظرف و آب و پرزهایی که از لباس جدا شده و بر روی آب دیده می‌شود و همراه آب به بیرون می‌ریزد، همگی پاک هستند. پرزها یا غباری هم که از لباس نجس جدا می‌شود پاک هستند، مگر این که یقین حاصل شود که از قسمت نجس جدا شده‌اند، و به مجرد شک در اصل جدا شدن آن از لباس نجس یا نجس بودن محل آن، احتیاط لازم نیست.

اجوبه الاستفتائات.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/3hle1u

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند
  2. اگر در نماز بدن یا لباس نجـس شود
  3. حکم لباس نجــس مادر و پرستار بچه
  4. فراموش کند که لباس یا بدن نجس بوده
  5. حکم فروختن لـباس و چیز نجـس
  6. بعد از نماز بفهمد لباس نجـس است
  7. فشار دادن لبـاس و فرش نجـس
  8. شستن لـباس نجـس با ماشین لباسشويی
  9. اگر جایی که نجس شده مشخص نباشد


کلید:  لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس لباس نجس[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. ماه می گوید

    سلام خسته نباشید.
    ببخشید اینکه گفته اند اگر پرز لباس از محل نجس جدا شده باشد نجس است به چه دلیل است؟
    مگر آب کر به همه جای آن نمی رسد و پاک نمی‌شود؟ من لباسی که عین نجاست(خون) داشت را در ماشین لباسشویی انداختم و بعد از شست و شو بررسی کردم که عین نجاست در آن نباشد و در قسمتی که سابقا نجس بوده پرز کوچکی در تار و پود لباس فرو رفته بود اما عین نجاست برطرف شده بود. آیا بر اساس این پرز، لباس و لباسشویی نجس هستند؟ خواهش میکنم اگر امکانش هست جواب من رو زودتر بدین.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در آب کر تطهیر شود آن پرز ها نیز تطهیر می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر