وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

كيفيت نماز سلمان در ماه رجب

2

كيفيت نماز سلمان در ماه رجب

مقدمه:

سید على بن موسى بن جعفر بن طاووس، مشهور به سیدبن‌طاووس قدس‌سره از بزرگ‌مردان علم و عمل است كه همواره بزرگان شيعه با اکرام و جلالت خاصي از او سخن گفته‌اند. محدث قمي در كتاب ارزشمند خود مفاتيح الجنان بارها از كتاب ايشان با عنوان «سيد در اقبال گويد»،ياد كرده و برخي از ادعيه را به اين كتاب ارجاع داده است.

به تعبيري مي توان مفاتيح الجنان را براي عموم و چكيده اقبال الاعمال دانست. كتاب اقبال سيد از جايگاه ويژه اي در نزد خواص برخوردار است.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره نیز به سیدبن‌طاووس توجه ويژه‌ای داشت و علو شأن و رفعت مقام وی را يادآور می‌شد و می‌فرمود: «به نظر بنده، سید‌بن‌طاووس در معنویات و تعبدیات، اولِ اول است»(bahjat.org) . و «بنده مثل سیدبن‌طاووس ندیده‌ام، کسی که در این راه، در تعبدیات، برساند خودش را به جایی که تالی تلوِ معصومین است»(bahjat.org). کتاب اقبال‌الاعمال، یکی از آثار برجسته آن عالم جلیل القدر مي باشد.مرحوم آيت الله ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي كه در نوع خود بي نظير بود بارها در كتاب المراقبات به اين كتاب اشاره كرده و جايگاه ويژه اي براي آن قائل بودند.

کتابی که قرن‌هاست راهنمای عاشقاني است كه جوياي عرفان ناب اهل البيت عليهم السلام مي باشند.آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره، به مناسبت‌های مختلفی از این کتاب تمجید و به خواندن آن سفارش می‌کردند؛ از جمله می‌فرمود: «هر کس اقبال سید‌بن‌طاووس را نداشت، اساتید ما، او را رفیق خود نمی‌شمردند، هر مقدار از اقبال را که مطالعه کردنی است، مطالعه، و هر مقدار که عمل کردنی است، به هر اندازه حال دارید، عمل کنید». مقدمه اقبال الاعمال –مترجم :روحی-ج ۱- ص 11و12

آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره، به مناسبت‌های مختلفی از این کتاب تمجید و به خواندن آن سفارش می‌کردند؛ از جمله می‌فرمود: «هر کس اقبال سید‌بن‌طاووس را نداشت، اساتید ما، او را رفیق خود نمی‌شمردند، هر مقدار از اقبال را که مطالعه کردنی است، مطالعه، و هر مقدار که عمل کردنی است، به هر اندازه حال دارید، عمل کنید»

در اين قسمت، نماز پر فضيلت سلمان در ماه رجب را از كتاب اقبال الاعمال براي شما آورده ايم. به اميد آنكه مقبول افتد و ما را از دعاي خير محروم نفرماييد.

.

.

چگونگي انجام نماز پر فضيلت سلمان فارسي

سيد در اقبال آورده  است: «

عده اي، از جمله جدم «ابو جعفر طوسي »-رحمه الله – به سند خويش در كتاب «مصباح» آورده اند:‌«سلمان فارسي-رضي الله عنه- نقل كرده است:

زماني در روز آخر جمادي الثاني ، در زماني كه هيچ گاه در آن وقت به محضر رسول خدا – صلي الله و عليه و آله و سلم- نمي رسيدم، به خدمت آن حضرت رسيدم .

فرمود:اي سلمان تو از ما اهل البيت هستي، آيا سخني با تو در ميان نگذارم ؟

عرض كردم : بله ، پدر و مادرم به فدايت اي رسول خدا.

فرمودند: اي سلمان ،‌هر مرد و زن مومن در اين ماه كه ماه رجب است، 30ركعت نماز – در هر ركعت سوره ي «فاتحه الكتاب» ۱ بار و سوره ي « قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ » 3بار-بخواند، خداوند متعال همه ي گناهاني را كه از او سر زده است، خواه در زمان خردسالي و يا در زمان بزرگسالي ، مي آمرزد و نيز خداوند سبحان به اندازه ي كسي كه كل اين ماه را روزه گرفته است به او پاداش مي دهد و در نزد خود تا سال آينده از نمازگزاران مي نويسد و در هر روز ، به اندازه ي عمل يكي از شهداي «بدر» براي او عمل بالا برده شده و مقبول مي گردد و در برابر هر روز روزه ، عبادت يكسال نوشته شده و 1000 درجه بالا برده مي شود و اگر كل اين ماه را روزه بگيرد، خداوند-عزوجل- او را از آتش جهنم نجات داده و بهشت را بر او واجب مي گرداند.

هر مرد و زن مومن كه ، 30ركعت نماز – در هر ركعت سوره ي «فاتحه الكتاب» ۱ بار و سوره ي « قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ » 3بار-بخواند، خداوند متعال همه ي گناهاني را كه از او سر زده است، خواه در زمان خردسالي و يا در زمان بزرگسالي ، مي آمرزد و نيز خداوند سبحان به اندازه ي كسي كه كل اين ماه را روزه گرفته است به او پاداش مي دهد و در نزد خود تا سال آينده از نمازگزاران مي نويسد و در هر روز ، به اندازه ي عمل يكي از شهداي «بدر» براي او عمل بالا برده شده و مقبول مي گردد و در برابر هر روز روزه ، عبادت يكسال نوشته شده و 1000 درجه بالا برده مي شود و اگر كل اين ماه را روزه بگيرد، خداوند-عزوجل- او را از آتش جهنم نجات داده و بهشت را بر او واجب مي گرداند.

اي سلمان جبرئيل –عليه السلام- اين سخن را به من گفت و چنين ادامه داد : اي محمد،‌اين مشخص كننده ي شما و منافقان است؛ زيرا منافقان اين نماز را نمي خوانند.

سلمان مي گويد:

عرض كردم اي رسول خدا ، به من بفرماييد كه اين 30ركعت نماز را چگونه و كي بخوانم؟

فرمود : اي سلمان به اين صورت مي خواني:

در روزاول ماه رجب 10ركعت، در هر ركعت سوره ي «فاتحته الكتاب» 1 بار و سوره ي «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» 3بار و سوره ي «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ » 3بار و بعد از آن كه سلام نماز را گفتي ،‌دست هايت را به آسمان بلند كن و بگو:

لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ اللَّهُمَّ لا مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ وَ لا مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ وَ لا يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ.
معبودى جز خدا نيست،يگانه و بى‏ شريك است،فرمانروايى و سپاس تنها براى اوست،زنده مى‏ كند و مى‏ ميراند،و اوست‏ زنده ‏اى كه نمى‏ ميرد،خير به دست اوست و او بر هر كارى تواناست. خدايا!از آنچه عطا كردى بازدارنده ‏اى نيست، و آنچه را بازدارى‏ دهنده‏ اى ندارد و شخص كوشا را، كوشش از تو بى‏ نياز نمى ‏كند.
سپس دو دست را بر چهره خود بكش.

 

 

ده ركعت نماز سلمان در نيمه ي ماه رجب

«در وسط اين ماه ۱۰ركعت – در هر ركعت ، «فاتحته الكتاب» و سوره ي «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» و «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ » 3بار – بخواند و بعد از سلام ، دستهايت را بسوي آسمان بلند كن و بگو:

لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ إِلَها وَاحِدا أَحَدا صَمَدا فَرْدا،  لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا .

معبودى جز خدا نيست،يگانه و بى‏ شريك است،فرمانروايى و سپاس تنها براى اوست،زنده مى‏كند و مى‏ميراند،و اوست‏ زنده‏ اى كه نمى‏ ميرد،خير به دست اوست و او بر هر كارى تواناست. معبود،يگانه،يكتا،فرد، بي نياز ،فرد، كه همسرى و فرزندى نگرفته است».

 

۱۰ركعت آخر نماز سلمان در ماه مبارك رجب

در پايان ماه رجب ۱۰ ركعت نماز – در هر ركعت «فاتحه الكتاب» ۱ بار و سوره ي «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» ۳ بار و سوره ي «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ » 3بار-بخوان و بعد از سلام دست هايت را بسوي آسمان بلند كن و بگو :

«لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.

معبودى جز خدا نيست،يگانه و بى‏ شريك است،فرمانروايى و سپاس تنها براى اوست،زنده مى‏ كند و مى‏ ميراند،و اوست‏ زنده ‏اى كه نمى‏ ميرد،خير به دست اوست و او بر هر كارى تواناست.خدايا!بر محمّد و خاندان پاكش‏ درود فرست،و جنبش و نيرويى جز به خدا نيست،خداى برتر و بزرگ».

سپس دست هايت را بر صورتت بكش و حاجتت را از خدا بخواه، كه دعايت به اجابت مي رسد و خداوند ميان تو و جهنم ۷ گودال فاصله ايجاد مي كند، به گونه اي كه فاصله ي هر گودال از ديگري به اندازه ي فاصله ي آسمان و زمين است و در برابر هر ركعت، يك ميليون ركعت نماز و نيز دوري از آتش جهنم و گذشتن از (پل) صراط براي تو نوشته مي شود».

«سلمان» – رحمه الله – گويد:

«پس از آنكه پيامبر اكرم -صلي الله عليه و آله و سلم- اين حديث را گفتند. براي سپاسگذاري از درگاه خداوند متعال به خاطر شنيدن اين حديث، به سجده رفتم و گريستم».

منبع :اقبال الاعمال ، ترجمه روحي،ج۲-ص۷۴۹(با تصرف). 

 حتما بخوانيد

 نماز سلمان در مفاتيح الجنان + ترجمه انصاريان

 -*ويژه نامه ماه رجب

اعمال مخصوص روزها و شبهای ماه رجب

اعمال ماه رجب در كتاب المراقبات

كيفيت نماز سلمان در ماه رجب

احاديث ماه رجب

اعمال ايام البيض رجب

ديدن متن عربي كتاب الإقبال بالأعمال الحسنة ( ط- الحديثة)

 



كليد:كيفيت نماز سلمان در ماه رجب نماز پر فضيلت سلمان در اقباال الاعمال دانلود نماز سلمان در اول رجب نماز سلمان در ماه رجب كيفيت و چگونه خوانده مي شود چيست اعمال  كيفيت نماز سلمان در ماه رجب نماز پر فضيلت سلمان در اقباال الاعمال دانلود نماز سلمان در اول رجب نماز سلمان در ماه رجب كيفيت و چگونه خوانده مي شود چيست اعمال  كيفيت نماز سلمان در ماه رجب نماز پر فضيلت سلمان در اقباال الاعمال دانلود نماز سلمان در اول رجب نماز سلمان در ماه رجب كيفيت و چگونه خوانده مي شود چيست اعمال  كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجبكيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب كيفيت نماز سلمان در ماه رجب

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. سید می گوید

    سلام و خسته نباشید
    اگر کسی اپل ماه را برای ادای این نماز مستحب از دست بدهد،باز هم امکان خواندن و کسب ثواب نماز فرصت هست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مخصوص به همین روز است.
      وفقکم الله لکل الخیر