وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه

0

قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه (علیه السلام)

 حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي با استناد به فرمايش امام صادق(ع) بيان داشتند:

علم يک بال است و دين بال ديگر و جامعه بايد با اين دو بال پرواز بکند چرا که يکي انديشه خوب و ديگري انگيزه خوب بهمراه مي‌آورد لذا انسان بايد با انديشه و انگيزه جمعاً حرکت کند تا نه راه کسي را ببندد و نه بيراهه برود.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

حضرت آيت الله جوادي آملي
حضرت آيت الله جوادي آملي

25 شوال سالروز شهادت مظلومانه مؤسس مذهب جعفري و يکي از افتخارات بزرگ جهان تشيّع،حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) است. شخصيتي که به تعبير حضرت علامه جوادي آملي بيشترين اشک ما در فقدان معارف بلند ايشان جاري است و بعد براي مظلوميت و شهادت ایشان. گفتار حکيمانه و رفتار صادقانه آن امام راستين در عصر خود، راهگشاي هميشگي مسلمين جهان بوده و خواهد بود.
در اين مجال از بيانات ارزشمند يکي ازشاگردان ممتاز مکتب آن امام همام، حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در بيان معارف والاي آن حضرت بهره خواهيم برد.

يکم) حفظ اسرار ديگران از وظايف اصلي مؤمنان:
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي با استناد به روايتي از امام صادق عیله السلام يکي از سنّت هاي الهي را کتمان اسرار و حقايق انسان ها دانسته و در جلسه درس اخلاق خود بيان داشتند: روايتي از وجود مبارک امام صادق(عليه و علي آبائه و أبنائه آلاف التحيّة و الثناء) در رابطه با ويژگي هاي انسان مؤمن در تحف‌ العقول هست که فرمودند: مؤمن وقتي مؤمن است که وقتي گفت من بنده خدا هستم ببيند خدا چه گفته و سنّت پروردگارش را انجام بدهد و همچنين سنّتي از پيغمبر و امام نيز در او باشد.
ايشان کتمان سرّ را يکي از وظايف مومنان دانستند و فرمودند: سنّت خدا اين است که هرچند «عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ» است اما غيب و اسرارش، باعث نمي شود راز ديگران را براي همه بگويد، لذا انسان هم بايد راز و اسرار خود و مملکت را، اسرار خانواده و دوستان را حفظ کند و رازدار باشد چرا که کتمان غيب از کارهاي خداست «فَلاَ يُظْهِرُ عَلَي غَيْبِهِ أَحَداً» .
اين حکيم متأله در توضيح اين بيان نوراني ابراز داشتند: بنابراين انسان حق ندارد اسرار دوستش را که به شما گفته به ديگران منتقل نکنيد براي ديگران بازگو نمايد و از اينجا معلوم مي‌ شود اسرار مهم را به طريق اُولي نمي ‌توان منتقل کرد. اين يکي از بيانات نوراني امام صادق(سلام الله عليه) است که فرمود: کتمان سرّ، يکي از وظايف اصلي مؤمنان است و بايد به اخلاق الهي متخلِّق شد:«تخلّقوا باخلاق الله تعالي».

دوم)  دوري از جنگ و خونريزي با بهره گيري از دو بال دين و عقل:
معظم له در فراز دیگری از فرمایشات خود به لزوم دو بال علم و دين جهت ايجاد انديشه و انگيزه در بياني نوراني از وجود مبارک امام صادق(عليه أفضل صلوات المصلّين)پرداختند و به نقل از آن امام همام فرمودند: علم يک بال است و دين بال ديگر و جامعه بايد با اين دو بال پرواز بکند چرا که يکي انديشه خوب و ديگري انگيزه خوب بهمراه مي آورد لذا انسان بايد با انديشه و انگيزه جمعاً حرکت کند تا نه راه کسي را ببندد و نه بيراهه برود.
معظم له با بيان اين مطلب که اگر دين هست بايد با عقل و علم همراه باشد و از دينِ بي‌ عقل کاري ساخته نيست، به عملکرد عده‌اي دين دار بي‌ عقل و بي‌ علم اشاره داشته و افزودند: شما ببينيد عده‌اي دين‌ دار بي‌ عقل و بي‌ علم بودند که ديروز گاليله را تهديد به سوزاندن کردند و امروز قرآن کريم را در کليسا مي‌ سوزانند اين نتيجه دينِ بي ‌عقل است. براستي چه کسي گاليله را به جُرم اينکه گفت زمين حرکت مي‌ کند تهديد به سوزاندن کرد؟ قرآن کريم که نور طيّب و طاهر است را چه کسي مي ‌سوزاند؟ همين کليسا مي ‌سوزاند. اگر دين باشد ولي خردمداري،عقل، درايت و هوش نباشد اين يا تفتيش عقايد تشکيل مي ‌دهد يا قرآن را مي ‌سوزاند يا آن دانشمند را تهديد به سوزاندن مي ‌کند.

بنابراين علمِ بي‌عقل و دين يا جنگ جهاني اول را راه‌ اندازي مي‌ کند يا جنگ جهاني دوم را. فاصله جنگ جهاني اول و دوم تقريباً سي، چهل سال بود که حدود هشتاد ميليون نفر را اينها به قتل رساندند همين غربي‌ها! مسلمان‌ها که چنين کاري نکردند.

استاد برجسته حوزه علميه در پايان اين بحث به نقلي گوهربار از مرحوم کليني(رضوان الله عليه) پرداختند و اظهار داشتند: در عصر امام صادق علیه السلام دو گروه با هم مشغول جنگ بودند و در زمان جنگ خريد و فروش اسلحه هم بازار سودآوري دارد و هر دو هم اهل باطل بودند؛ شيعه‌ اي آمد حضور امام صادق(سلام الله عليه) و عرض کرد: يابن رسول الله! اينها هر دو اهل باطل اند و خريد و فروش سلاح هم الآن سودآور است ما به اينها اسلحه بفروشيم يا نفروشيم؟

حضرت با يک جمله کوتاه سه مطلب فرمودند: «بعهما ما يَکنُّهُما» بله بفروشيد (يک) به هر دو گروه بفروشيد (دو) اما فقط سلاح دفاعي بفروشيد (سه).
يعني شمشير،نيزه ،دشنه و خنجر نفروشيد بلکه خُود و سپر و چکمه و اينها که سلاح دفاعي است بفروشيد. اين است که ما وقتي وارد حرم هاي اهل بيت(عليهم السلام) شديم اين در و ديوار را مي ‌بوسيم چرا که اين دين است که نمي‌ گذارد کشتن و خونريزي رواج پيدا کند.

مگر خونريزي فضيلت است؟

مگر آدم‌ کشي به جايي مي ‌رسد؟ اينکه حقد و کينه را بيشتر مي‌ کند! لذا اين مي‌ شود دين، اين مي ‌شود رئيس مذهب، اين جلوي خونريزي را مي‌ گيرد اين حرف جهاني است، البته ماها که حوزوي هستيم براي اينها گريه مي کنيم و ثواب مي بريم، 95 درصد گريه ما براي معارف امام صادق(سلام الله عليه) است و پنج درصدش براي مظلوميت و شهادت ايشان. ما براي اين فکر گريه مي کنيم که هيچ وقت نظام اسلامي حاضر نشد خون کسي را بريزد و به کسي حمله کند.

سوم) بدن را روح اداره مي کند/ انسان بايد اهل عزم باشد :
مفسر بزرگ قرآن کريم يکي ديگر از معارف زيباي صادق آل محمد را چنين بيان داشتند: وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) فرمودند: «مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّةُ‌». اگر کسي اهل عزم بود هيچ‌گاه بدن مخالفت نمي‌ کند. اين معنا براي طبّ ما روشن نيست لذا مي‌ بينيد، همين که ماه مبارک رمضان در هواي گرم واقع شد يک طبيب به آساني فتوا مي ‌دهد که شما مي‌ توانيد روزه نگيريد، براي اينکه بدن ده‌ يا شش‌ ليوان آب مي‌ خواهد و ‌شما چگونه مي ‌توانيد چهارده ساعت آب‌ را به بدن نرسانيد؟ او چون بدني تربيت شده و بدني فکر کرده خيال مي کند که بدن در هر زمان و زميني اين را مي ‌خواهد، در حالي که بدن را روح اداره مي ‌کند.

اين حکيم متأله ابراز داشتند: اگر روح متوجّه جاي ديگر بود واقعاً نياز بدن کم است.
شما ببينيد در حال نشاط يا غم اگر کسي ـ ان‌شاءالله ـ در جشن فرزند يا برادرش از صبح تا غروب دارد مهمان‌ ها را بدرقه مي ‌کند يا به استقبال مهمان‌ ها مي‌رود، در تمام حال در تلاش و کوشش است و هر چه به او اصرار مي‌ کنند که بيا و ناهارت را ميل کن مي‌ گويد ميل ندارم و واقعاً هم غذا ميل ندارد، چرا؟ براي اينکه روح متوجّه جاي ديگر است .وقتي روح متوجّه جاي ديگر بود نياز بدن هم کم است. انسان فرحناک اشتهايش به غذا کم است، اين غم و اندوه و نشاط و شادماني که وصف روح است در بدن اثر مي‌ گذارد و نياز بدن را کم مي‌ کند.

————–
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي در سلسله مباحث درس اخلاق مورخ 92/06/21و92/10/26 (اسرانيوز).

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=17621

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

*- ويژه نامه فرمايشات علامه جوادي آملي

فلسفه حقوق بشر از ديدگاه آيت الله جوادي آملي

چرا زنان نمي توانند مرجع تقليد شوند

سفارش پیامبر اسلام به مودت فی القربی

آيا مقام امامان با هم فرق مي كند

چرا دختران زودتر به سن تكليف مي رسند

انقلاب اسلامی برای آزادی دین از اسارت



كليد: قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه  قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه قطره اي از چشمه زلال صادق آل طه[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.