وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قسم خوردن در حال احرام

0

قسم خوردن در حال احرام

لگو احکام حج و عمره

[محرمات احرام]قسم به لفظ خدا و ديگر اسماى الهى‏

 

397- قَسَم اگر به لفظ «اللَّه» باشد يا مرادف آن؛ مثل «خدا» در زبان فارسى، جدال‏[1] است؛ و اما قَسَم به غير خدا، به هر كس باشد، ملحق به جدال نيست.

 

[1] ( 5). آية اللَّه خويى: بنابر احتياط واجب لفظ مرادف« اللَّه» به هر زبانى كه باشد ملحق به جدال است.

آية اللَّه بهجت: اگر قسم به لفظ جلاله نباشد اظهر عدم الحاق است و اگر به لفظ جلاله باشد ظاهر تحقّق حرام به مجرّد آن است.( مناسك شيخ، ص 22).

آية اللَّه فاضل: ظاهراً لفظ« اللَّه» بدون« لا» و« بلى» جدال محرّم نيست و مرادف« اللَّه» نيز به هر زبانى كه باشد جدال محرّم نمى‏باشد.

آية اللَّه خامنه‏اى: احتياط واجب آن است كه از قسم خوردن به نام‏هايى كه ترجمه واژه اللَّه به زبان‏هاى ديگر است- مانند كلمه خدا در زبان فارسى- اجتناب كند، همچنين بنابر احتياط واجب، بايد از قسم خوردن به نام‏هاى خداوند مانند رحمن، رحيم، قادر، متعال و … در حال منازعه خوددارى نمايد.

398- احتياط واجب الحاق ساير اسماء اللَّه، به لفظ جلاله است، پس اگر كسى به «رحمان» و «رحيم» و «خالق سموات وارض»، قَسَم بخورد- بنابر احتياط واجب- جدال محسوب مى‏شود[1]

 

[1] ( 1). آية اللَّه بهجت: به مسأله قبلى مراجعه شود.

آية اللَّه سيستانى: در جدال كافى است كه قسم به خداى متعال باشد ولو به لفظ جلاله نباشد.

آية اللَّه فاضل: در صورتى كه مشتمل بر كلمه« لا» و يا« بلى‏» باشد در اين صورت نيز احتياط مستحب الحاق است.

399- در مقام ضرورت، براى اثبات حق، يا ابطال باطلى، قَسَم به جلاله و غير آن،[1] جايز است.

 

[1] ( 2). آية اللَّه بهجت: و در صورت جواز كفّاره‏اى نيست على الاظهر.( مناسك شيخ، ص 22).

آيات عظام تبريزى، خويى، صافى، گلپايگانى: و همچنين براى اظهار مودّت و دوستى و اكرام مؤمن نيز جايز است.

آية اللَّه سيستانى: استثنا مى‏شود از حرمت جدال موردى كه ترك آن مستلزم ضررى بر مكلّف باشد، مثلًا حق او را پايمال كند.

400- در جدالِ بر راست، در كمتر از سه مرتبه، غير از استغفار چيزى‏[1] نيست؛ و در سه مرتبه، كفاره آن يك گوسفند است.[2]

 

[1] ( 3). آية اللَّه سيستانى: به گفته بعضى از فقها جدال با قسم راست محقّق نمى‏شود مگر اين‏كه سه بارپى‏درپى باشد و اين گفته خالى از وجه نيست، گرچه احتياط ترك آن است حتى يك بار.
[2] ( 4). آية اللَّه بهجت: اگر سه مرتبه پى درپى باشد، و در حكم غير صورت تتابع با عدم تخلل تكفير تامّل است در صادق و كاذب.( مناسك شيخ، ص 22).

آية اللَّه سيستانى: اگر سه بار پى در پى باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.