وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قرض کردن پول با شرط پرداخت اصل همراه با سود

0

قرض کردن پول با شرط پرداخت اصل همراه با سود

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1898: مبلغی پول از یکی از دوستانم به عنوان مضاربه گرفتم، به این شرط که آن مبلغ و مقداری اضافه را بعد از گذشت مدتی به او بپردازم و من هم قسمتی از آن را به یکی از دوستانم که به آن احتیاج داشت دادم و قرار شد یك سوم سود پول را او بپردازد. آیا این کار صحیح است؟

ج: گرفتن پول از کسی به اين شرط که اصل پول را همراه با مقداری اضافه، بعد از مدتی به او بپردازيد، عقد مضاربه نيست بلکه قرض ربوی حرام است، و امّا گرفتن آن پول به عنوان مضاربه، قرض از او محسوب نمی ‏شود و پول نيز ملک عامل نمی‏گردد، بلکه بر ملکيت صاحب آن باقی می‏ماند و عامل فقط حق تجارت با آن را دارد و هر دو بر اساس توافقی که کرده ‏اند در سود آن شريک هستند و عامل حق ندارد بدون اذن صاحب مال، مقداری از آن را به ديگری قرض بدهد و يا به عنوان مضاربه در اختيار او بگذارد.

س 1899: قرض گرفتن پول به اسم مضاربه، از اشخاصی که پول را به عنوان مضاربه می‏دهند تا در برابر هر صدهزار تومان طبق قرارداد هر ماه در حدود چهار یا پنج هزار تومان سود دریافت کنند، چه حکمی دارد؟

ج: قرض گرفتن به‌صورت مزبور مضاربه نيست، بلکه همان قرض ربوی است که از نظر تکليفی حرام است و با تغيير صوریِ عنوان، حلال نمی‏شود، هرچند اصل قرض صحيح است و قرض گيرنده مالک مال می‏شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


 

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۱۶پرسش: از کسی مبلغی پول قرض می خواهیم بگیریم یا بدهی شخص پول دهنده شرط می کند بنده یک ونیم برابر آن را در چند قسط از شما می گیریم پول را به شما می دهم.
۱- آیا پول اضافه ای که وام دهنده می گید حلال است یا حرام؟
۲- آیا برای قرض گیرنده شرعاً مشکلی پیش می آید؟
پاسخ: ۱- حرام است.
۲- بر او هم حرام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيدویژه نامه احکام متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.