وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قرآن و پلوراليسم دينى

0

قرآن و پلوراليسم دينى


ديدگاه اسلام و قرآن درباره حقانيت اديان و پلوراليسم دينى چيست؟

آيا اسلام پيروان ديگر اديان را اهل دوزخ مى داند؟

قرآن حقانيت طولى شرايع انبياى الهى را مى پذيرد و همه آنها را در عصر خود اسلام مى داند؛ اما حقانيت عرضى اديان معارض با اسلام را نمى پذيرد.

آيات قرآنى علاوه بر دلالت بر انحصار دين حق در اسلام و نفى پلوراليسم و تكثّرگرايى دينى، به صراحت با بعضى از اصول و مبانى پلوراليسم، مخالف است و آن را ابطال مى كند.

آياتى كه در اين زمينه وجود دارد، به چند بخش تقسيم مى شود:

يك. امكان رسيدن به حقيقت

آياتى از قرآن با مبناى شكاكيت و نسبيت گرايى و عدم امكان دستيابى به حقيقت – كه از مبانى و پيش فرض هاى پلوراليسم دينى است – در تضاد و تقابل است و نشان مى دهد كه از ديدگاه قرآن، به هيچ وجه شكاكيت و نسبيّت در دين، مورد پذيرش نيست و رسيدن به «حقيقت» امكان پذير است.

اين آيات عبارت است از:

1-1. آياتى كه شك ورزان را مورد سرزنش قرار مى دهد.1

2-1. آياتى كه ادله پيامبران را روشن و آشكار و ترديد شكاكان را بى وجه معرفى مى كند.2 براى مثال در رابطه با آشكار بودن حقيقت اسلام مى فرمايد: «لا إِكْراهَ فِى الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ »3؛ «هيچ اكراهى در دين نيست؛ به درستى كه راه هدايت از گمراهى، روشن گرديد».4

3-1. آياتى كه امر به تبعيت از علم و يقين و نهى از پيروى ظن و گمان دارد.5

دو. عدم قبول غير اسلام

اين آيات با صراحت، اسلام را تنها دين حق و صراط مستقيم معرفى مى كند و عقايد پيروان ساير اديان را باطل دانسته و آنان را به پيروى از اسلام دعوت مى كند:

1-2. «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِى الاْخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ »6؛«و هر كس جز اسلام، دينى [ ديگر] جويد، هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است». البته اسلام همه پيامبران الهى را راهبر به سوى «حقيقت» دانسته و دين همه را اسلام مى داند. بنابراين پيروى از پيامبران خدا، در عصر رسالتشان، همان اسلام است و مصداق آن در زمان رسالت حضرت ختمى مرتبت، پيروى از آيين حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) است7.

2-2. «وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدى وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذِى جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ»8؛ «هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمى شوند، مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى. بگو: در حقيقت، تنها هدايت خدا است كه هدايت [ واقعى] است و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد، از هوس هاى آنان پيروى كنى، در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت».

3-2. «وَ قالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللّهِ وَ قالَتِ النَّصارى الْمَسِيحُ ابْنُ اللّهِ ذلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْواهِهِمْ يُضاهِؤنَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قاتَلَهُمُ اللّهُ أَنّى يُؤفَكُونَ »9؛ «و يهود گفتند: عُزَير، پسر خدا است و نصارا گفتند: مسيح، پسر خدا است! اين سخنى است [ باطل] كه به زبان مى آورند، و به گفتار كسانى كه پيش از اين كافر شده اند، شباهت دارد. خدا آنان را بكشد؛ چگونه [ از حق] بازگردانده مى شوند؟!»

آيات فراوان ديگرى از اين سنخ وجود دارد كه شما را به تأمّل و تدبّر بيشتر در آنها ارجاع مى دهيم.10

سه. دين همه انسان ها

بسيارى از آيات قرآن، همه انسان ها را مخاطب قرار داده و به دين اسلام دعوت نموده و قرآن و پيامبر اسلام را هادى همه انسان ها معرفى كرده است.

از جمله اينكه مى فرمايد: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاّ كَافَّةً لِلنّاسِ بَشِيراً وَ نَذِيراً »11 ؛ «و ما تو را نفرستاديم، مگر براى همه مردم تا [ آنها را به پاداش الهى] بشارت دهى و [ از عذاب او ]بترسانى…».

در جاى ديگر مى فرمايد: «قُلْ يا أَيُّهَا النّاسُ إِنِّى رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعاً »12 ؛ «بگو: اى مردم! من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم».

در رابطه با همگانى بودن قرآن در موارد مختلفى مى فرمايد: «إِنْ هُوَ إِلاّ ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ »13 ؛ «آن كتاب (قرآن ) نيست، مگر تذكرى براى همه جهانيان».

چهار. فراخوانى اهل كتاب به اسلام

قرآن مجيد، اهل كتاب را به اسلام فراخوانده و روى گردانى از آن را كفر و حق پوشى تلقى نموده و به شدت از آن توبيخ مى كند:
«اى اهل كتاب! پيامبر ما به سوى شما آمد؛ در حالى كه بسيارى از حقايق كتاب [ آسمانى] را كه شما مخفى داشتيد، روشن مى سازد و از بسيارى از آنها صرف نظر مى كند. آرى از جانب خدا به سوى شما نور و كتاب آشكارى آورد. خداوند به بركت آن، كسانى كه خشنودى او را پيروى كنند، به راه هاى سلامت هدايت مى كند و به فرمان خود، از تاريكى ها به سوى روشنايى مى برد و آنها را به راه راست هدايت مى كند»14.

قرآن در جاى ديگر مى فرمايد: «يا اهل الْكِتابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ »15 ؛ «اى اهل كتاب! چرا به آيات خدا كافر مى شويد، در حالى كه [ بر درستى آن] گواهيد».

در اين زمينه آيات فراوان ديگرى وجود دارد كه بر بطلان پلوراليسم دينى، به گونه هاى مختلف دلالت دارد و همگان را به بررسى و شناخت اسلام و پيروى از آن فرا مى خواند16.

تفكيك حقيقت و معذور بودن:

دين حق و صراط مستقيم، واحد است و بايد معذور بودن را از مسئله حقانيت، جدا كرد. پيروان ساير اديان، خارج از شريعت حق و مطلوب الهى اند؛ اما چه بسا در صورت وجود شرايطى، از جمله: جهل غيرمقصّرانه نسبت به اسلام، طالب حقيقت بودن در سويداى دل، جست و جوى آن در حد مقدور و پاى بندى به احكام عقل و فطرت، اهل نجات به شمار آيند.

بر اين اساس هر چند راهشان «صراط مستقيم» و دين حق نيست؛ اما در روز قيامت، نزد خداوند معذوراند. قرآن از اين گروه به «مستضعف» و «مرجون لامراللّه » ياد كرده است. اين گروه ضمن معذور بودن، به تناسب صدق باطنى و نوع عقايد و رفتار و به عبارت ديگر متناسب با ميزان «حسن فاعلى» و «حسن فعلى»، بهره اى از سعادت برده و به درجه اى از سعادت نائل خواهند شد.

چكيده ديدگاه اسلام عبارت است از:

1. دين حق، تنها اسلام است. اسلام همان آيين توحيدى به معناى كامل كلمه و در همه ابعاد آن است كه دين همه پيامبران الهى بوده و آنان، همگان را به سوى آن دعوت كرده اند. بنابراين آموزه هايى چون تثليث، ثنويت و… هرگز بنياد و اساس درستى ندارد.

2. از نظر اسلام، شريعت داراى كثرت طولى است؛ يعنى، آنچه در طول تاريخ تغيير كرده، شريعت الهى بوده است و هر پيامبر صاحب شريعتى، شريعت پيشين را نسخ نموده و شريعت كامل تر و متناسب با رشد بشر و مقتضيات زمان، عرضه كرده است. بنابراين تكثّر طولى – نه عرضى – شريعت وجود داشته است و با شريعت خاتم همه شرايع پيشين نقض شده و تنها دين مقبول، شريعت محمدى (صلی الله علیه و آله) است.

3. نجات و رستگارى انسان، تابع حجت هايى است كه خداوند بر انسان تمام كرده و پاسخ انسان به آنها است. هر كس در حد حجت هاى درونى (عقل، فطرت و…) و بيرونى (تعاليم پيامبران ) – كه به آنها دسترسى داشته و يا مى توانسته دست يابد – مسئول و وراى آن معذور است17.

 

1. نحل 16 ، آيه 66 ؛ جاثيه (45 )، آيه 32.

2. ابراهيم 14 ، آيه 9 و 10.

3. بقره 2، آيه 256.

4. جهت آگاهى بيشتر نگا:

الف. محمد حسن، قدردان قراملكى، قرآن و پلوراليزم دينى، (تهران: مؤسسه فرهنگى دانش و انديشه معاصر

ب. مركز مطالعات و پژوهش هاى فرهنگى حوزه علميه، پلوراليسم دينى، (قم: چاپ اول، 1380 ) ؛

پ. على، ربانى گلپايگانى، تحليل و نقد پلوراليسم دينى، (تهران: مؤسسه فرهنگى دانش و انديشه معاصر، چاپ اول 1378 ) ؛

ت. كتاب نقد، ش 4، (تهران: مؤسسه فرهنگى دانش و انديشه معاصر، چاپ اول، 1378 ).

5. اسراء 17 ، آيه 36 ؛ يونس (10 )، آيه 36 ؛ نجم (53 )، آيه 28.

6. آل عمران3 ، آيه 85.

7. جهت آگاهى بيشتر نگا: محمد حسن، قدردان قراملكى، قرآن و پلوراليزم، صص 117 – 136.

8. بقره2 ، آيه 120.

9. توبه9 ، آيه 30.

10. ر.ك: آل عمران3 ، آيه 61 (مباهله با مسيحيان ) ؛ توبه(9 )، آيه 31 و 32 ؛ نساء(4 )، آيه 157و171 ؛ مائده(5 )، آيه 51و73 ؛ فتح48 ، آيه28 ؛ صف(61 )، آيه9 ؛ مريم(19 )، آيات 88و91 ؛ بقره(2 )، آيه79.

11. سبأ34 ، آيه 28.

12. اعراف7 ،آيه158. نيز نگا: نساء(4 )، آيه79 ؛ حج(22 )،آيه49 ؛ فرقان(25 )،آيه1 ؛ انبياء(21 )،آيه 107.

13. تكوير 81 ، آيه 27 ؛ يوسف (12 )، آيه 104 ؛ ص (38 )، آيه 87 ؛ نيز نگا : ابراهيم (14 )، آيه 1 و 52 ؛ آل عمران(3 )، آيه 138 ؛ انعام(6 )، آيه 18 و 90 ؛ نساء(4 )، آيه 174 ؛ فرقان (25 ) آيه 1.

14. مائده5 آيه 15 – 16 و نيز نگا: همان، آيه 19.

15. آل عمران3 آيه 70. نيز نگا : بقره(2 ) آيه 41 ؛ آل عمران(3 ) آيه 71.

16. جهت آگاهى بيشتر نگا: محمد حسن قدردان قراملكى، قرآن و پلوراليزم.

17. براى آشنايى بيشتر ر.ك:

الف. مرتضى مطهرى، عدل الهى، بخش نهم عمل خير از غير مسلمانان ، (قم: صدرا ) ؛

ب. محمد حسن قدردان قراملكى، سويه هاى پلوراليزم، (تهران: مؤسسه فرهنگى دانش و انديشه معاصر،چاپ اول 1378 )، صص 110 – 116.

 

منبع : هدانا برگرفته از پرسمان ادیان و مذاهب

حتما بخوانيدویژه نامه دین پژوهی (ادیان و مذاهب)

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.