وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فلسفه وجودى خبرگان چيست

0

فلسفه وجودى خبرگان چيست

چرا در زمان معصومين (علیهم السلام)  مجلس خبرگان وجود نداشت؟ فلسفه وجودى خبرگان چيست؟

نصب رهبر و زمامدار جامعه اسلامى، به دو گونه ممكن است:

يك. نصب خاص

آن عبارت است از انتخاب يك شخص معيّن براى مقام يا سمتى؛ چنان كه پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)  و ائمه اطهار (علیهم السلام)  هر يك در زمان خود از طرف خداوند متعال براى مقام امامت، ولايت و رهبرى جامعه اسلامى، نصب شده اند. برخى از اين بزرگواران نيز در زمان حكومت خود، اشخاص معينى را براى اداره بعضى از  شهرها يا ايالت ها منصوب مى كردند؛ مثلاً مالك اشتر از سوى امام على (علیه السلام)  به فرماندارى مصر نصب شد.

در چنين بخش هايى، ضرورت وجود تشكيلاتى مانند مجلس خبرگان منتفى است؛ زيرا نصب امام در مورد يك شخص خاص است و ديگر تصور رهبرى ها و اعمال ولايت هاى متعدد، وجود ندارد.

دو. نصب عام

در آن به جاى تعيين فرد، به ذكر اوصاف ، شرايط و صلاحيت ها تكيه مى شود (مانند عدالت، فقاهت و …). بر اساس آن هر كس كه داراى چنان صلاحيت هايى باشد، منصوب خواهد بود. در نتيجه براى شناسايى فرد صاحب صلاحيت، نياز به كارشناسان و خبرگان پديد مى آيد. و چون در زمان غيبت، نصب ولى فقيه به صورت نصب عام است، وجود خبرگان براى تشخيص او لازم است؛ اما در زمان ظهور و بسط يد معصومين (علیه السلام) ، فقهاى عادل و سياستمدار (مانند مالك اشتر و امثال او) به نصب خاصى از سوى امام معصوم تعيين مى شدند؛ از همين رو نيازى به وجود خبرگان نبود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران .»

حتما بخوانيد

ویژه نامه سیاست و حکومت دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.