وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فضیلت تلاوت قرآن در منزل

0

فضیلت تلاوت قرآن در منزل

قَالَ رَسُولُ اللهِ(صلی  الله علیه وآله):

«نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلاَوَةِ القُرْآنِ وَ لاَ تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً کَمَا فَعَلَتِ الیَهُودُ وَ النَّصَاری  صَلُّوا فِی  الکَنَائِسِ (1) وَ البِیَعِ (2) وَ عَطَّلُوا بُیُوتَهُمْ فَإنَّ البَیْتَ إذَا کَثُرَ فِیهِ تِلاَوَةُ القُرْآنِ کَثُرَ خَیْرُهُ وَ اتَّسَعَ أهْلُهُ وَ أضَاءَ لاِهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِیئُ نُجُومُ السَّمَاءِ لاِهْلِ الدُّنْیَا».(3)

پیامبر اکرم(صلی  الله علیه وآله) می  فرمایند:

خانه هی  خود را با تلاوت قرآن نورانی  کنید و آنها را مثل قبرستان خاموش و تاریک نکنید، همان گونه که یهود و نصاری  رفتار کردند که عبادت را مخصوص معابد قرار دادند و خانه ها را تعطیل کردند (و در خانه ها خبری  نبود) پس هر خانه ای  که در آن زیاد تلاوت قرآن شود، خیر و برکت در آن زیاد می  شود، گستردگی  و گشایش (در مال، ثروت، دانش، محبّت، قدرت، …) در اهل خانه پیدا شده و آن خانه بر اهل آسمان نور افشانی  می کند، همان گونه که ستارگان بر اهل زمین نورافشانی  می کنند. 

شرح حدیث:

رابطه خلق با خالق، زمان و مکان مخصوص ندارد. قرآن مجید می  فرماید:

«(سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَأصیلا); صبح و شام به یاد خدا باشید»;(4)کنایه از اینکه همیشه به یاد خدا باشید. مثل اینکه در عرف می گویند آیا به یاد فلانی  هستید؟ در پاسخ گفته می شود: صبح و شب، یعنی  همیشه به یاد او هستم.

پیامبر اکرم(صلی  الله علیه وآله)می  فرماید:

«جُعِلَتْ لِی  الأَرْضُ مَسْجِداً وَطَهُوراً».(5)

از نظر اسلام ارتباط خلق با خالق مخصوص مساجد و معابد نیست. روایت می فرماید خانه هایتان از نور تلاوت قرآن تاریک نباشد. قرآن تلاوت کنید و گوش اهل خانه را با تلاوت قرآن آشنا سازید تا کم کم معنی  آن را بفهمند و در آن اندیشه کنند. تلاوت قرآن نباید فقط مخصوص جی  خاصی  باشد.

تلاوت قرآن در منزل سه اثر مهمّ دارد: 

1. خیر و برکت زیاد شده و نورانیّت، روحانیّت، صفا و صمیمیّت در خانه پیدا می شود.
2. باعث گشادگی  و گستردگی  مال و ثروت و وسعت فکری  و وسعه صدر و گشایش در روزی  است.
3. این خانه ستارهی  بری  فرشتگان آسمان می شود که نظیر این حالات را در احوال حضرت زهرا (علیها السلام) می خوانیم که وقتی  در محراب می  ایستادند نور از محراب عبادت ایشان به آسمانها تابیده می شد و فرشتگان می  پرسیدند که این نور از کجاست، خطاب شد: ی  ملائکه من، به محراب فاطمه نگاه کنید.

هر جا قرآن زنده شود عاطفه، صمیمیّت، وحدت، صداقت و امانت هست و وقتی  قرآن از میان مردم برچیده شود، تمام ارزشهی  اخلاقی  برچیده می  شود.

 

1. جمع کنیسه به معنی  معابد یهود و گاهی  به معنی  کلیسا و گاهی  به معنی  مطلق معبد آمده است.
2. جمع بیعه و به معنی  کلیساست.
3. اصول کافی ، ج 2، ص 610.
4. سوره احزاب، آیه 42.
5. وسائل الشیعه، ج 2، ص 970.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.