وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند

2

فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند

فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1089: آیا کار کردن در کارخانه کنسرو گوشت خوک یا کاباره‌های شبانه و یا مراکز فساد جایز است؟ و درآمد حاصل از آن چه حکمی دارد؟
ج: اشتغال به کارهاى حرام مثل فروش گوشت خوک، شراب، ايجاد و اداره کاباره‏هاى شبانه، مراکز فساد و فحشا و قمار و شرابخوارى و مانند آن، جايز نيست و کسب درآمد از طريق آنها حرام است و انسان، مالک اجرتى که در برابر آن مى‏گيرد نمى‏شود.

س 1090: آیا فروش و هدیه کردن شراب یا گوشت خوک و یا هر چیزی که خوردن آن حرام است به کسی که آن را حلال می داند، صحیح است؟
ج: فروش و هديه کردن چيزى که خوردن يا آشاميدن آن حرام است، اگر به قصد خوردن و آشاميدن باشد و يا انسان بداند که خريدار آن را براى خوردن و آشاميدن مصرف مى‏کند جايز نيست، هرچند خريدار خوردن آن را حلال بداند.

س 1092: اگر شخص مسلمانی هتلی را در یک کشور غیراسلامی تأسیس کند و ناچار باشد بعضی از انواع شراب و غذاهای حرام را نیز بفروشد، زیرا اکثریت مردم آن کشور مسیحی هستند که با غذا شراب می‏نوشند و به هتلی که همراه غذا شراب ندهد نمی‏روند، با توجّه به اینکه شخص مزبور قصد دارد تمام درآمد حاصل از امور حرام را به حاکم شرع بپردازد آیا این کار برای او جایز است؟
ج: تأسيس هتل يا غذاخورى در کشورهاى غيراسلامى اشکال ندارد، ولى فروش شراب و غذاهاى حرام جايز نيست، هرچند خريدار آنها را حلال بداند و گرفتن پول آنها جايز نيست هرچند آن شخص قصد داشته باشد آن پول را به حاکم شرع بپردازد.

س 1096: آیا برای یک فرد مسلمان جایز است که غذای حرام (مانند غذایی که محتوی گوشت خوک یا مردار است) و مشروبات الکلی را در سرزمین کفر به غیر مسلمان عرضه کند؟ حکم آن در صورتهای زیر چیست؟

الف ـ اگر غذاها و مشروبات الکلی متعلّق به او نباشند و در برابر فروش آنها هم سودی نبرد بلکه کار او فقط عرضه آنها و غذاهای حلال به مشتری باشد.

ب ـ اگر با فرد غیرمسلمان در محل شریک باشد، به این صورت که فرد مسلمان مالک اجناس حلال و شریک غیر مسلمان مالک مشروبات الکلی و غذاهای حرام باشد و هر کدام به‌طور جداگانه از کالاهای خود سود ببرند.

ج ـ اگر فرد مسلمان در محلی که مواد غذایی حرام و مشروبات الکلی فروخته می‏شود، فقط کار کند و مزد ثابتی بگیرد، چه صاحب آن محل مسلمان باشد و چه غیر مسلمان.

د ـ اگر فرد مسلمان در محل فروش مواد غذایی حرام و مشروبات الکلی به عنوان کارگر یا شریک کار کند ولی دخالتی در خرید و فروش آنها نداشته و آن مواد متعلّق به او هم نباشند، بلکه او فقط در تهیه و فروش مواد غذایی نقش داشته باشد، با توجه به اینکه مشتریها مشروبات الکلی را در همان محل نمی‏خورند، کار او چه حکمی دارد؟
ج: عرضه و فروش مشروبات الکلى مست‌کننده و غذاهاى حرام و کار در محل فروش آنها و مشارکت در ساخت و خريد و فروش آنها و اطاعت از ديگران در اين موارد، شرعاً حرام است، اعم از اينکه انسان شريک در سرمايه بوده و يا کارگر روزانه باشد و نيز اعم از آن که فقط مواد غذايى حرام و مشروبات الکلى عرضه و فروخته شوند يا اينکه فروش همراه با مواد غذايى حلال باشد و همچنين اعم از اينکه کار انسان همراه با گرفتن سود و مزد باشد و يا مجانى و دراين مورد فرقى نمى‏کند که صاحب کار يا شريک او مسلمان باشد يا غيرمسلمان و به مسلمان عرضه و فروخته شود يا به غير مسلمان، و به‌طور کلّى بر هر مسلمانى واجب است که از ساخت و خريد و فروش آن دسته از مواد غذايى که خوردن آنها حرام است به منظور خوردن اجتناب کند و همچنين از ساخت و خريد و فروش مشروبات الکلى مست‌کننده و کسب منفعت از اين طريق خوددارى کند.

س 1097: آیا کسب درآمد از طریق تعمیر کامیون‌های حمل مشروبات الکلی جایز است؟
ج: اگر کاميون‌ها براى حمل مشروبات الکلى مورد استفاده قرار بگيرند دراين صورت اشتغال به تعمير آنها جايز نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات ، آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله 276ـ آیا فروش گوشت خوک برای یهود و نصاری و به طور کلی اهل کتاب که آن را حلال می پندارند، جایز است؟
جواب ـ کسب و کار با گوشت خوک به طور کلی جایز نمی باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

۳پرسش: آیا جایز است در یک مغازه قصّابی که گوشت خوک می فروشد کار کرد؟ حتی در این حد که مسلمانی به یکی از کارگرانش دستور بدهد که به فلان مشتری گوشت خوک بده؟

پاسخ:

فروش گوشت خوک حتی برای کسانی که آن را حلال می انگارند جایز نیست و فرق نمی کند با واسطه و یا بی واسطه باشد و اما بدون فروش و فقط در اختیار گذاشتن گوشت خوک برای کسی که آن را حلال می داند آن هم اشکال دارد و احتیاط واجب ترک آن است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/mCCP8u

حتما بخوانيد



 فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند فروش شراب و گوشت خوک به کسی که آن را حلال می داند

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام و خسته نباشید

    خواستم بدونم اگر کسی شراب بفروشه و پولی که از فروش شراب به دست میاره رو خرج موسسه‌های خیریه کنه و یا پول رو به نیازمندها بده، حکمش چیست؟ آیا این کار اشکال داره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علکم
      بله قطعا این کار یعنی فروش شراب از گناهان بزرگ هست و افساد در زمین هست. چقدر از روحیه های ایمانی را این شخص خراب می کند حالا با یک یا دو کمک به خیریه درست نمی شود. اگر به زبان طنز بخواهم عرض کنم فوقش در جهنم چند لیوان آب یخ به خاطر این کارها به او بدهند.
      فروش شراب گناه کبیره و بزرگی است، به فساد کشیدن مردم هست و از جهت قضایی هم جرم است و شلاق دارد. و باید توبه کرد. آیا چنین شخصی دوست دارد فرزندان و یا عزیزان او توسط برخی منحرف بشوند و حالا درکنارش چند کمک مادی در راه خدا دریافت کند!. بدیهی است هیچ انسان عاقلی این کارها را نمی پسندد و دوست ندارد.
      اعاذنا الله من شرور انفسنا