وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

غصب زمین مسجد و نجس کردن آن

0

غصب زمین مسجد و نجس کردن آن

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ غصب زمین مسجد حرام است و اگر نجس شود حکم آن در ادامه مطرح می شود]

اشاره

مسأله 903 اگر مسجدی را غصب کنند (1) و به جای آن خانه و مانند آن بسازند (2)، که دیگر به آن مسجد نگویند باز هم بنا بر احتیاط واجب (3) نجس کردن آن حرام و تطهیر آن واجب است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (مکارم:) و آن را از صورت مسجد به کلّی در آورند به طوری که دیگر به آن مسجد نگویند، باز هم نجس کردن آن بنا بر احتیاط حرام است و تطهیر آن لازم است.

(2) (خوئی، تبریزی:) یا به طوری خراب شود که نماز خواندن در آن ممکن نباشد بنا بر احتیاط باز هم نجس کردن آن حرام است ولی تطهیر آن واجب نیست.

(گلپایگانی، صافی:) یا به طوری خراب شود که نماز خواندن در آن ممکن نباشد باز هم نجس کردن آن حرام است و تطهیر آن واجب است.

(سیستانی:) یا به طوری خراب شود که دیگر به آن مسجد نگویند، نجس کردن آن حرام نیست و تطهیر آن واجب نیست.

(فاضل:) یا در طرح توسعه و تعریض کوچه و خیابانهای شهر و روستا قسمتی از مسجد در کوچه و خیابان واقع شود بنا بر احتیاط واجب تنجیس آن جایز نیست و تطهیر آن واجب است.

(زنجانی:) و عرفاً امکان بازگشت دوباره آن به حالت مسجدیت نباشد یا به طوری خراب شود که نماز خواندن در آن ممکن نباشد، بنا بر احتیاط مستحب آن را نجس نکنند و اگر نجس شد تطهیر کنند. (3) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیت اللّه اراکی نیست]

مسأله اختصاصی

(فاضل:) مسأله 919 جسد میّت را پیش از غسل دادن در مسجد گذاشتن اگر موجب سرایت نجاست به مسجد یا مستلزم بی احترامی به مسجد نباشد مانعی ندارد ولی بهتر آن است که جنازه میّت را در مسجد نگذارند امّا بعد از غسل بی اشکال است.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 416 مسجدی بوده که خراب شده]

س 416: مسجدی بوده که خراب شده، و آثار مسجدی از آن محو گردیده یا به جای آن بنای دیگری ساخته شده و امیدی هم به دوباره سازی آن وجود ندارد، مثل آن که آن آبادی ویران شده و تغییر مکان پیدا کرده، آیا نجس کردن آن مکان حرام است و تطهیر آن واجب است؟

ج: در فرض سؤال معلوم نیست نجس کردن آن حرام باشد، گر چه احتیاط آن است که نجس نکنند. اجوبه الاستفتائات .

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/ybjzdD

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن  غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن غصب زمین مسجد و نجس کردن آن

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.