وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

غسل نکردن بخاطر نبود امکان حمام رفتن

0

غسل نکردن بخاطر نبود امکان حمام رفتن

غسل نکردن بخاطر خجالت یا نبود امکان  حمام رفتن دلیل نمی شود تا افراد غسل نکنند. باید توجه داشت حتما نیاز نیست که در غسل دوش گرفته شود، با خیس کردن یک پارچه می توان سریع غسل کرد، فقط لازم هست اگر بر روی بدن نجاستی هست شسته شود و پس از آن غسل انجام گیرد.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

ترک غسل به سبب نبود حمام

س. سربازى هستم كه در يكى از پادگان‌ها خدمت مى‌‌كنم، با توجه به اينكه براى ما استحمام محدوديت دارد حدود شش روز با عذر شرعى و تيمم نماز را به جا آوردم. آيا نماز من صحيح است يا نه؟

ج. با توجه به اينكه براى غسل حتماً لازم نيست كه از حمام استفاده شود بلكه مى‌‌توان با يك پارچ آب سر و گردن، بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را غسل داد اگر واقعاً آبى براى غسل نبوده يا براى غسل وقت كافى نبوده، تيمم صحيح و نماز با آن هم بى‌اشكال است و الا كافى نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي       حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم روزه در صورت توجیه شخصی بر ترک غسل و تیمم تا اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : فرد مسافری قبل از اذان صبح به وطن می رسد در حالی که در خواب محتلم شده و به علت بعد مسافت از ترمینال تا منزل قادر به انجام غسل نبوده و به علت نبود شرایط تیمم در ترمینال ، موفّق به انجام تیمم نشده است،با این حال روزه گرفته است،روزه او چه حکمی دارد؟

پاسخ : تیمم کردن کار ساده ای بوده و او می توانسته بر سنگ های بدنه سالن ترمینال تیمم کند بنابراین در فرض سوال قضای آن روز را بجا آورد.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.