وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

غدير و حفظ دين

0

غدير و حفظ دين از منظر علامه جوادي آملي

زياد بن محمد گويد: بر امام صادق عليه السلام وارد شدم و گفتم: آيا مسلمانان عيدي غير از عيد قربان و عيد فطر و جمعه دارند؟ امام عليه السلام فرمود:آري، روزي که رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم، اميرمؤمنان عليه السلام را (به خلافت و ولايت) منصوب کرد.
روز غدير، روز حماسه جاويد، روز ولايت، روز امامت، روز وصايت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضايت و صراحت ‏شناخته شده است. روز نعمت، روز شکرگزاري، روز پيام رساني، روز تبريک و تهنيت، روز سرور و شادي و هديه فرستادن، روز عهد و پيمان و تجديد ميثاق، روز تکميل دين و بيان حق، روز راندن شيطان، روز معرفي راه و رهبر، روز آزمون، روز يأس دشمن و اميدواري دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت است، روزي که پيروان واقعي مکتب حيات‏بخش اسلام آن را گرامي مي‏ دارند و به همديگر تبريک مي‏ گويند.

… فرمود: اي پيامبر ما! اگر خلافت و ولايت حضرت امير(عليه السلام) را ابلاغ نکني، اصلا کاري براي ما نکرده اي، براي اين‌که تو رحلت مي کني چه کسي دين را بايد حفظ کند؟! مگر از سقيفه حفظ دين ساخته است؟! 

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي همواره در سخنان خود به اهميت و جايگاه غدير اشاره دارند و با بيان اينکه، از سقيفه حفظ دين ساخته نيست بلکه غدير است که دين را حفظ مي کند، بيان مي فرمايند: 
خداوند در آيه (يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِن رَبِّکَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ) که در حادثه غدير نازل شد، فرمود: اي پيامبر ما! اگر خلافت و ولايت حضرت امير(عليه السلام) را ابلاغ نکني، اصلا کاري براي ما نکرده اي، براي اين‌که تو رحلت مي کني چه کسي دين را بايد حفظ کند؟! مگر از سقيفه حفظ دين ساخته است؟! 

اهل بيت عصمت و طهارت، عامل حفظ دين هستند، درست است که اهل‌بيت(عليهم السلام) ساکت بودند اما ديگران به برکت حقانيت اينها، توانستند دين را حفظ کنند، چرا که هرجا به مشکل بر مي‌خوردند به حضرت امير (عليه السلام) مراجعه مي‌کردند، و خود آنها بارها گفتند: «اگر علي نبود، ما هلاک مي شديم». 

حضرت آيت الله جوادي آملي در تفسير آيه شريفه ابلاغ، با اشاره به فراز (وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ)، بيان مي دارند که خداوند خطاب به پيامبرش مي فرمايد که ما تو را براي اين چند سال که مبعوث نکرده ايم، بلکه اين راه بايد تا ابد ادامه داشته باشد و اين در سايه امامت و ولايت اهل بيت امکان مي يابد ، لذا به پيغمبرش مي فرمايد: اگر امر ولايت حضرت امير را ابلاغ نکني، هيچ کاري براي ما نکرده اي، چرا که رسول منقطع‌ الاخر نمي‌تواند دين مردم را الي يوم القيامه حفظ کند! آنکه دين مردم را حفظ مي‌کند اهل بيت و ولايت است. 

سوالي که اينجا مطرح است اين است که پيامبر در ابلاغ اين امر از چه گروهي احساس خطر مي کردند که خداوند خطاب به پيامبر مي فرمايد (وَاللّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ)؟ 

در حالي که کفار و مخالفين در جريان فتح مکه همه تسليم شدند و ايمان آوردند و نزول اين آيه بعد از فتح مکه است و رسول خدا (ص) فاتحانه وارد مکه شدند و همه تسليم شدند، و هيچ احدي در جزيرة‌العرب نبود که بتواند در برابر حضرت قيام کند، پس ترس حضرت براي چه بود؟ که حضرت علامه در اين رابطه فرمودند: مشکل حضرت همين مسئله منافقين بود که مبادا کارشکني کنند لذا خداوند مي فرمايد: (وَاللّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ) .
آيت الله العظمي جوادي آملي روز غدير را که روز ابلاغ ولايت و امامت اميرالمومنين علي عليه السلام است، روز نا اميدي منافقان و کفار بيان داشته ، اظهار مي دارند: اينکه خداوند مي فرمايد: (الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ کَفَرُوا) امروز کفار نااميد شدند، از چه چيزي؟ امروز کساني که کافر شده ‏اند از کارشکني در دين شما نوميد گرديده‏ اند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد (فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ) امروز دين شما را برايتان کامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم. (الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا ). منبع: اسرا نيوز.

لينك كوتاه مطلب:https://hadana.ir/?p=20484

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

*- ويژه نامه فرمايشات علامه جوادي آملي

فلسفه حقوق بشر از ديدگاه آيت الله جوادي آملي

سوره های مکی و مدنی

عظمت مقام حضرت معصومه سلام الله عليها

چرا زنان نمي توانند مرجع تقليد شوند



كليد: غدير و حفظ دين غدير و حفظ دين غدير و حفظ دين غدير و حفظ دين  غدير و حفظ دين غدير و حفظ دين غدير و حفظ دين غدير و حفظ دين غدير و حفظ دين 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.