وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت +جمعه آخر رمضان

آیا دعاهایی که برای جبران نماز قضا مثل «جامع الفوت يا محي العظام…» توصیه می شود صحیح است؟

0

عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت +جمعه آخر رمضان

سوال: آیا دعاهایی که برای جبران نماز قضا مثل «جامع الفوت يا محي العظام…» توصیه می شود صحیح است؟ می توانیم به جای نماز قضا این دعا یا نماز را بخوانم؟

متن این دعا :حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند. «یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ ….»؟!!!.

جواب:
1- نمازهای واجب همانگونه که قضا شده اند، باید ادا شوند مثلا اگر کسی نماز ظهرش قضا شده باید نماز ظهر را قضا کند نه نماز دیگری را به جای آن.

2- حتی اگر شخص نتوانست قضا کند باید وصیت کند که بعدها برای او بخوانند.

3- هیچ عمل مستحبی توانایی ندارد که جای عمل واجب قرار بگیرد. واجبات را حتما باید انجام داد و با دعا و ذکر مستحبی نمی توان آنها را جبران کرد. اگر در روایاتی برخی از نمازهای مستحبی دارای ثواب زیاد دانسته شده است، هیچگاه به معنی مقابله یا در طراز با عمل واجب و نماز واجب نخواهد بود.

پس از بررسی، این دعا یا نماز مستحبی در منابع معتبر شیعه یافت نشد!.

4- پس از بررسی، سند معتبری برای این دعا و نماز مستحبی در منابع معتبر شیعه یافت نشد، باید به افرادی که چنین دعا ها یا نمازهایی را مطرح می کنند تذکر داد که از منابع اصیل، روایات را نقل نمایند.


مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

اعمال مستحبى به جاى قضاى نماز

س. بعضى كتاب‌‌هاى ادعيه درباره كسانى كه فراموش كرده‌اند كه چه‌قدر نماز قضا دارند، دستورالعملى را بيان كرده با اين ادعا که دليل آن روايت است و كيفيت بدين صورت است كه در روز معيّنى روزه گرفته مى‌شود و شب بعد از افطار آن روز، پنجاه ركعت (دو ركعتى) نماز خوانده شود و بعد از خواندن اين نمازها هرچه نماز قضا بر گردن او بوده همه برداشته مى‌شود. آيا چنين دستورالعملى معتبر است و مى‌تواند به آن‌چه در اين نوع كتب دعا آورده‌اند، اعتماد نمود؟

ج. انجام عمل مذكور موجب رفع تكليف و برداشت ذمّه نسبت به نمازهايى كه بر گردن دارند نمى‌شود و واجب است افراد مذكور به مقدارى كه يقين دارند، نمازهاى قضا را به‌جا آورند.

– هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه مبارک رمضان

ويژه نامه احكام نماز

  1. نماز قضا
  2. رعایت ترتیب در نماز قضا
  3. نماز قضاي مسافر
  4. خواندن نماز قضا در حال استحاضه
  5. برگرداندن نیت از نماز قضا به ادا
  6. نماز با تيمم خوانده شده را بايد قضا كرد
  7. نماز مغرب و عشا چه زمانی قضا می شود
  8. خواندن نماز قضاي شخص زنده
  9. نماز قضاى پدر و مادر


کلید: عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت عملی بجای نماز قضا و دعای یا سامع الصوت

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.