وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

علت استغفار امامان چیست

0

علت استغفار امامان چیست

استغفار معصومان عليهم السلام

پرسش 27 . راز استغفار پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام چيست؟ اين مسأله چگونه با عصمت آنان سازگار است؟ به عبارت ديگر با اينكه پيامبران و ائمه عليهم السلام معصوم بودند و مرتكب گناه نشدند، پس چرا در دعاهايشان از فزونى گناه استغفار مى كردند؟

استغفار و توبه داراى مراتب و درجات است. توبه گنه كاران از گناه است و توبه اهل سلوك از پرداختن به غير خدا و توجه به غير حق است. توبه و استغفار اولياى الهى نيز مرتبه اى فوق همه اينها دارد. آنان چون مستغرق در ذات جميل الهى اند و توجه به مقام ربوبى – كه كمال مطلق است – دارند، وقتى به خود و اعمال خويش مى نگرند؛ با تمام بزرگى آن اعمال، آنها را در برابر عظمت بى نهايت الهى بسيار كوچك و مايه سرافكندگى و شرمندگى مى بينند.

آرى امام على عليه السلام همان عبادتى را كه افضل از عبادت ثقلين است در برابر جمال و جلال الهى، برگ سبز درويش مى بيند و سر به زير مى افكند و اين خود يكى از عالى ترين مراتب عبوديت مطلقه و فناى فى الله است. چنان كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «ما عرفناك حق معرفتك»173.

از طرف ديگر امام راحل در كتاب آداب الصلاة در شرح حديث نبوى «ليغان على قلبى و انّى لاستغفراللّه كلّ يوم سبعين مرّه»174 فرموده اند: براساس توحيد ناب تمام هستى آينه و مرآت تجلى پروردگار است و ائمه هدى عليهم السلامدر همه هستى – از جمله انسان ها – خدا را مى ديده اند، ولى برخى از آنها (مانند ابوجهل ها و ابوسفيان ها) مرائى كدرند و بر قلب پيامبر صلى الله عليه و آله زنگار مى زدند. از اين رو حضرتش براى زدودن اين زنگار استغفار مى فرستد.

173. بحارالانوار، ج 66، ص 292.

  •  منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، گناه و توبه.

حتما بخوانيد

ویژه نامه آداب و اعمال اسلامی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.