وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان

0

عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

استفاده مکرر از حق حبس [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][مهریه]

پرسش : اگر زنی برای رسیدن به مقاصدش در زندگی از وسیله مهریه استفاده کند به عبارتی به دفعات مهریه را به اجراگذارد و در هر نوبت بنا به میل خود در مقاطعی (وحتی بعد از زندانی شدن همسر بدلیل عدم توان پرداخت یکجای مهریه ) و البته بعد از رسیدن به نتایج دلخواه از ادامه روند پرونده در محاکم انصراف دهد و این موضوع متناوب ادامه یابد . حکم آن چیست و شوهر چه باید بکند؟
پاسخ : بارها گفته ایم که اگر مرد قادر به پرداخت مهریه نباشد او را شرعا نمی توان زندانی کرد بلکه باید تقسیط شود و با اولین قسط، زن باید تمکین کند و طرح مجدد دعوا در این فرض جایز نیست.

اسقاط حق حبس [مهریه]

پرسش : آیا شرعا توافق برعدم اسقاط حق حبس با وجود موجل بودن آن جایز است یا خیر و مهر موجل با حق حبس قابل جمع اند یا مانعة الجمع؟
پاسخ : حق حبس با توافق قابل اسقاط است و قابل جمع نیستند.

تاثیر حق حبس بر الزام آور بودن عقد [مهریه]

پرسش : تاثیر حق حبس بر الزام آور بودن عقد چیست؟
پاسخ : این حق الزام آور است منتهی با شرایطی که یکی از این شرایط آن است که زن از حق حبس استفاده نکند . در ضمن اگر زوج ثابت شود که تمکن مالی ندارد باید مهریه تقسیط شود و زوجه با گرفتن اولین قسط مهریه باید تمکین کند.

تقسیط مهریه و وجوب تمکین [مهریه]

پرسش : در مورد فتوای اخیر معظم له در مورد مهریه های مشکل دار، با توجه به عندالمطالبه بودن آن و عدم پرداخت به صورت یک جا و تقسیط توسط دادگاه دلیل فتوای به تمکین توسط زوجه چه مفهوم منطقی دارد؟ (با توجه به علم و اراده ی مستقل زوج در بدو عقد) و اصلاً چه تناسبی با عدالت اسلامی و رعایت حقوق زن دارد؟ بدون شک شرع مقدس راه حل بهتر و عقل پسندی ارائه داده است، لطفاً بیان کنید.
پاسخ : مهریه مانند سایر بدهی هاست که اگر بدهکار نتواند یک جا بپردازد باید به اقساط بپردازد و اگر مهریه به صورت اقساط تبدیل شود، حق حبس با گرفتن قسط اول برطرف می شود زیرا در آن موقع زوجه مسیول پرداخت اقساط دیگر که موعد آن نرسیده نیست.

عدم توانایی زوج به پرداخت مهریه و نفقه [مهریه]

پرسش : اگر زوج نسبت به پرداخت مهر معسر باشد تکلیف ازدواج چیست؟ و نیز اگر زوج نسبت به پرداخت نفقه معسر باشد تکلیف ازدواج چیست؟ آیا زوجه حق فسخ ازدواج را دارد یا خیر؟
پاسخ : نسبت به پرداخت مهریه حق فسخ ندارد اما اگر نفقه را نپردازد و زوجه در عسر و حرج باشد می تواند از حاکم شرع تقاضای طلاق کند.

حق حبس در صورت رضایت زوجه برموجل بودن مهریه [مهریه]

پرسش : در صورتی که زوجه پس از نکاح و قبل از تمکین صراحتاً رضایت خود را مبنی بر موجل شدن مهر خویش اعلام نماید آیا حق حبس خواهد داشت یا خیر ؟
پاسخ : احتیاط واجب آن است که از حق حبس استفاده نکند.

حکم مهریه ای که مرد توان پرداخت آن را ندارد [مهریه]
پرسش : در بعضى ازدواجها مهریّه هاى سنگینى در نظر گرفته مى شود، که عندالمطالبه نیز است. در حالى که مرد 500 هزار تومان هم ندارد. ولى براى این که ازدواج سر بگیرد، مثلا 20 میلیون تومان مهر تعیین شده را مى پذیرد، و شاید در طول عمر خود به این مبلغ دست نیابد، و از اوّل نیز محرز است که در صورت مطالبه، قادر بر پرداخت مهریّه نخواهد بود. این نوع ازدواج ها شرعاً چه حکمى دارد؟
پاسخ : این گونه مهریّه ها با چنان قراینى که ذکر شد جدّى نیست. و جمله عند المطالبه را باید حمل بر عند القدره و الاستطاعه کرد. بنابراین، به اجرا گذاشتن این گونه مهریّه ها در صورت عدم قدرت جایز نمى باشد. استفتائات حضرت آیت الله مکارم شیرازی.

 

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

  1. حكم مهريه زن پس از فوت
  2. مهريه به نرخ روز طبق نظر مراجع تقليد
  3. بخشش مهريه
  4. مطالبه مهريه
  5. مهريه مشروط به توانايي مرد
  6. مهريه و تمكين
  7. باكره نبودن همسر و صحت عقد
  8. مهريه زن نازا


کلید: عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان  عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان عدم پرداخت مهریه و حق حبس و زندان[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.