وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

طلاق در اسلام

0

طلاق در اسلام

كراهت طلاق

 پرسش 225 . ديدگاه اسلام درباره طلاق چيست؟

ديدگاه اسلام درباره طلاق بر خلاف ازدواج است. به هر اندازه كه از خوبى و زيبايى هاى ازدواج سخن گفته و زن و مرد را به آن ترغيب و تشويق كرده، به همان اندازه نيز از بدى و زشتى هاى طلاق و عواقب شوم آن بيان بليغى آورده است، پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله)  فرمود:

«هيچ چيز نزد خداوند محبوب تر از خانه اى نيست؛ كه به واسطه ازدواج آباد مى شود و هيچ چيز مغبوض تر از خانه اى نيست؛ كه در اسلام به واسطه طلاق خراب مى شود»[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1] و در حديث ديگرى فرمود: «ازدواج كنيد و طلاق ندهيد؛ چه اينكه طلاق، عرش خدا را به لرزه در مى آورد»[2].

امام صادق (علیه السلام)  فرمود: «چيزى از امور حلال در پيشگاه خدا مبغوض تر از طلاق نيست»[3].

بنابراين اسلام از طلاق و جدايى بسيار مذمت و سرزنش كرده است ؛ ولى با وجود آن بر خلاف برخى اديان، آن را حرام و ممنوع نساخته است؛ بلكه حلال مبغوض دانسته است و آن را به عنوان راه چاره در شرايط خاص و بن بست، ياد كرده است. خداوند مى فرمايد: «وَ اِنْ يَتَفَرَّقا يُغْنِ اللّهُ كُلاًّ مِنْ سِعَتِهِ» ؛ «اگر (راهى براى اصلاح در ميان خود نيابند و) از هم جدا شوند، هر كدام از آنها را با فضل و كرم خود، بى نياز مى كند»[4].

  • [1]. «ما مِنْ شَى ءٍ أَحَبُّ إِلَى اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَيْتٍ يُعْمَرُ بِالنِّكاحِ وَ ما مِنْ شَى ءٍ أَبْغَضُ إِلَى اللّهِ مِنْ بَيْتٍ يُخْرَبُ فِى الإسلام بالفُرْقَةِ يَعْنِى الطلاق». وسائل الشيعه، ج 20، باب كراهة طلاق الزوجة ص 7.
  • [2]. «تَزَوَّجوُا وَ لا تَطْلُقوُا فَإِنَّ الطَّلاقَ يَهْتَزُّ مِنْهُ العَرْشُ». وسائل الشيعه، ج 22، باب كراهة طلاق الزوجة، ص 8.
  • [3]. «ما مِنْ شَى ءٍ مِمّا أَحَلَّهُ اللّهُ أَبْغَضُ مِنْ الطَّلاقِ»، همان، ص 9.
  • [4]. نساء/ 130.(احكام ازدواج،پرسمان).

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: طلاق در اسلام طلاق در اسلام طلاق در اسلام طلاق در اسلام طلاق در اسلام طلاق در اسلام طلاق در اسلام طلاق در اسلام حدیث در مورد طلاق حدیث در مورد طلاق طلاق در روایات[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.