وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

صله رحم با اقوام بد حجاب و بی ایمان

2

صله رحم با اقوام بد حجاب و بی ایمان

فهرست این نوشتار:

 لازم به ذکر هست برخلاف پندار عده ای صله رحم حتما دید و بازدید حضوری نیست!، بلکه یک تلفن یا احوال پرسی ساده و اطلاع از زندگی آنان نیز کفایت می کند. نباید رفتار مومنان موجب شود عده ای از افراد که لاابالی در امور دین هستند مورد تایید قرار بگیرند. گاهی یک تذکر ساده با زبان نرم و درست آنها را متوجه رفتار زشتشان می کند!، و اگر واقعا دین انسان و خانواده انسان آسیب می بیند، قطع رابطه لازم می شود. صله رحم درجایی است که مومنین آسیب نبینند.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه

س۹. خانواده همسر بنده به موازین حجاب پایبند نیستند، در مهمانیها خانمها لباسهای بدن نما پوشیده و دایماً روسری از سرشان می افتد، و نامحرمها با هم دست می دهند. در مراسم عروسی هم به صورت مختلط و بدون حجاب می رقصند، تکلیف من و همسرم در رفت و آمد با این اقوام و حضور در این مجالس با توجه به این که چشم ما هم به نامحرمان بدون حجاب می افتد، و دایما ً گناه صورت می گیرد چیست؟ آیا قطع رحم جایز است؟

ج. اگر حضور در آن مجلس موجب ارتکاب گناه و یا تأیید آن باشد یا نهی از منکر متوقف بر خروج از آن مجلس یا شرکت نکردن در آن باشد، باید آن مجلس را ترک کرده و یا شرکت ننمایید و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می‌شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. صله رحم با بستگان گناهكار :

هرگاه ادامه رابطه با آنها مفسده داشته باشد و يا ترك آن موجب نهى از منكر آنان شود مى‌توان موقّتآ آن را ترك كرد. در غير اين دو صورت، بايد در حدّ واجب صله رحم كرد، و در عين حال امر به معروف و نهى از منكر با زبان خوش فراموش نشود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۲پرسش: صله رحم با اقوام بی دین و گناهکار چه حکمی دارد؟ آیا باید آن را فراموش کرد؟ اگر هنگام حضور ما گناه انجام بدهند چه؟
پاسخ: صله رحم را نباید ترک کنید ولی معنای صله رحم دید و بازدید نیست بلکه عدم قطع رابطه است و به هر حال باید سعی در هدایت آنان داشت باش ید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مبین می گوید

    سلام بر استاد بزرگوار . اگر دو طرف خانواده (هم پدری هم مادری) نامحرمان فامیل مانند زن دایی و دختر دایی
    و دختر عمه ها حجاب را رعایت نکنند چون قطع ارتباط با دو خانواده سخته وظیفه من چیست ؟ نمی خوام گناهی مرتکب بشم از یک طرف قطع ارتباط با دو خانواده واقعا سخته چه باید کرد لطفا راهنمایی کنید ؟ مرجع تقلید بنده رهبری است . با تشکر 🌹

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ارتباط فقط به ارتباط حضوری نیست می توان تلفنی هم صله رحم کرد. شما در مسائل دینی همانطور که آنها در باطل خود اصرار دارند و به خاطر شما تغییر نمی دهند، پایبند باشید.
      وفقکم الله لکل الخیر