وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

صلح معوض چیست

0

صلح معوض چیست

فهرست این نوشتار:

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرداخت مال برای برقرار شدن صلح [صلح معوض ]

پرسش :اگر وقتى بین دو نفر یا دو گروه دعوا و ناراحتى واقع مى شود، نفر سوّمى براى صلح به طرف متجاوز مى گوید: باید مقدارى پول یا حیوان یا چیز دیگرى را به طرف دیگر که متجاوز علیه است بدهید تا او راضى شود و ناراحتى برطرف گردد، آیا این کار جایز است؟

پاسخ :هرگاه با رضایت داده شود اشکال ندارد و همچنین اگر آن پول به مقدار زیان و خسارتى باشد که به متجاوز علیه وارد شده است خواه طرف راضى باشد یا نباشد.

 

 

صلح در قالب وصیت [صلح معوض ]

پرسش :شخصى در وصيّتنامه خود اموال خود این گونه وصیت نموده که من اموال خود را با فرزندانم این گونه مصالحه کرده ام که تا زمانی که زنده هستم اختیار آنها با خودم باشد حال با توجّه به عبارات فوق، آيا اين وصيّت مصداق هبه است، يا صلح‏ تلقّى مى‏شود؟

پاسخ :ظاهر این است که این واگذارى به صورت هبه، یا صلح بلاعوض- که‏ آن هم مفهوم هبه را دارد- مى‏باشد، بنابراین چنانچه مورد هبه را تحویل داده، صحیح است و خیار فسخى که براى خودش قرار داده، آن هم مشکلى ندارد، امّا اگر تحویل نداده باطل است.

 

 

تعریف صلح معوض [صلح معوض ]

پرسش :صلح در فقه به چه معنا می باشد؟ انواع آن چیست؟

پاسخ :سازش طرفین ـ اینکه کسى مال یا حق خود را براى توافق وسازش به دیگرى واگذار کند. (عقدى است که طى آن طرفین رضایت خود را بر تملیک مال، بخشیدن قرض یا اسقاط حق و … اعلام مى‌کنند). انواع آن: صلح معوض ، صلح غیر معوض و صلح تعلیقی

 

 

مصالحه مالی در قبال اخذ قرض ربوی [صلح معوض ]

پرسش :حکم توافق و مصالحه ای که منعقد شده به منظور ابراء ذمه یکی از طرفین دعوی بر اساس بدهکاریی که در نتیجه اخذ قرض ربوی توسط واسطه ای متوجه او شده و با آن مصالحه برای تخلص از بدهکاری قرض و بهره متعلقه به آن توافق کرده قطعه زمینی با مشخصات معین در اختیار واسطه در قرض قرار دهد آیا این مصالحه مصالحه شرعیه است و یا در اصل باطل است؟

پاسخ :اگر مصالحه در مقابل اصل وام باشد صحیح است ولی اگر در مقابل وام و بهره باشد نسبت به بهره باطل است.

 

 

مصالحه کردن به کمتر از طلب قبل از فرا رسیدن مدت آن [صلح معوض ]

پرسش :مصالحه کردن به کمتر از طلب قبل از فرا رسیدن مدت آن

پاسخ :هرگاه کسى از دیگرى طلبى دارد که وقت آن نرسیده است چنانچه طلب خود را به مقدار کمترى صلح کند و مقصودش این باشد که از مقدارى از طلب خود بگذرد و بقیّه را نقداً بگیرد اشکال ندارد، مثل این‏که ده هزار تومان طلب دارد که بعد از شش ماه دیگر بگیرد، از هزار تومان آن صرف نظر مى‏کند و بقیّه را با رضایت طرف مقابل بطور نقد مى‏گیرد.

 

 

مالکیت متصالح بر مورد مصالحه در صلح معوض [صلح معوض ]

پرسش :آيا شخصى كه اموال با او مصالحه شده مى‌تواند بگويد: اموال مصالحه كننده جزء اموال شخصى بنده شده، و شخص مصالحه كننده هيچ گونه حق و حقوقى نسبت به اموال مصالحه شده خود ندارد؟

پاسخ :اگر مصالحه با عوض بوده ملک متصالح شده است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام خريد و فروش

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.