وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شکستن توبه چه گناهی دارد

4

شکستن توبه چه گناهی دارد

اصلِ گناه كردن، قبيح است و توبه كردن، واجب و ترك توبه، اقبح از اصل گناه است و شكستن توبه بعد از توبه اقبح از همه اينهاست. لذا در سورهٴ «مائده» فرمود: اگر كسي گناه كرد، توبه كرد، بعد توبه شكست و دوباره به حالت اوّلي يعني تبهكاري درآمد ، خدا از او انتقام مي‌گيرد.

آيه 95 سورهٴ «مائده» اين است كه: ﴿عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَن عَادَ فَيَنتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزِيرٌ ذُو انتِقَامٍ﴾ ؛ خدا ممكن است به وسيله كفّارات و مانند آن، از بعضي از سيّئات گذشته بگذرد ولي اگر كسي دوباره برگشت، خدا انتقام مي‌گيرد.

منبع: سایت هدانا، جلسه تفسیر سوره نساء، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. محمد می گوید

    من که خیلی توبه شکستم از اون طرفم اگه از خدا طلب بخشش نکنیم میشه خودش یأس از رحمت خدا و بزرگترین گناه محسوب میشه از اون طرفم ممکنه دوباره توبه بشکنم پس باید چه کرد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توبه از گناه باید داشت، و هیچگاه نباید از رحمت خدا نا امید شد، اگر کسی دچار گناه می شود باید زمینه های گناه را بررسی کنید، خوب است عوامل را با یک مشاور مذهبی چک کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. محمد می گوید

    این آیه که شما فرمودید در مورد صید احرام می‌باشد که خدا فرموده از صید اول میگذرد حاج آقایعنی هرکس توبه شکست گناه مرتکب شده اینجوری که ناامید میکنید گناهکاران رو ممکنه شخص دوباره به گناه بیفته پس تکلیفش چیه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آیه اطلاق دارد و مربوط به صید نیست.
      منظور گناه عمدی مجدد هست در روایات داریم که کسی توبه بکند و قصد اصلاح نداشته باشد خودش را مسخره کرده است. در هر حال ناظر به جایی است که شخص گناه می کند و فکر می کند با یک استغفرالله زبانی همه چیز به راحتی حل می شود و قلبا توبه نکرده است.
      وفقکم الله لکل الخیر