وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شکستن تخم مرغ برای چشم زخم

براى دفع چشم زخم بهترين كار اين است كه به راهكارهايى كه در روايات اسلامى وارد شده عمل شود. رسول اكرم (ص) فرمود: «چشم زخم واقعيت دارد و مرد را در قبر و شتر را در ديگ قرار مى‏دهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26)

6

شکستن تخم مرغ برای چشم زخم

آيا تخم مرغ شكستن براى رفع چشم زخم شرك محسوب مى شود؟

كارهايى مانند شكستن تخم مرغ منشا دينى و روايى ندارد و از خرافات محسوب مى شود. انسان مومن بايد همواره به خداوند و قدرت او تكيه كند و سراغ خرافات نرود.

براى دفع چشم زخم بهترين كار اين است كه به راهكارهايى كه در روايات اسلامى وارد شده عمل شود. رسول اكرم (ص) فرمود: «چشم زخم واقعيت دارد و مرد را در قبر و شتر را در ديگ قرار مى‏دهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26)

كنايه از اين كه شتر در اثر چشم‏زخم مريض مى‏شود و صاحبش از ترس تلف شدنش او را ذبح مى‏كند.

از رسول گرامى اسلام روايت شده كه آن حضرت روزى از قبرستان بقيع مى‏گذشت. در آن‏جا فرمود: «به خدا قسم بيشتر اهل اين قبرستان به سبب چشم‏زخم در اين جا آرميده‏اند»، (تفسير منهج‏الصادقين، ج 9، ص 391)

راه هاى ذيل براى دفع چشم زخم مفيد و موثر است:

الف) ياد كردن خداوند از امام صادق (ع) روايت شده است: «هر كس از سيرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را ياد كند زيرا وقتى خداوند را به ياد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى‏رسد»، (بحارالانوار، ج 60، ص 25)

ب) گفتن «تبارك اللّه احسن الخالقين امام صادق (ع) فرمود: «كسى كه چيزى از برادرش او را متعجب ساخت اين جمله را بگويد، زيرا چشم‏زخم حق است. همان، ص

26 ج) گفتن «امنتُ باللّه و صلى اللّه على محمد و آله» پس از آن اثر چشم‏زخمى خنثى مى‏گردد.

د) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏خوردن، (همان، ج 92) نوشتن سوره ‏هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آيه‏الكرسى» در ورقه‏اى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25)

و) قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوه الا باللّه العلى العظيم» به هنگام ترس از چشم خوردن يا چشم زدن، همان، ص

26 اما نكته اى كه قابل ذكر مى باشد اين است كه واقعيت داشتن چشم زخم منافاتى با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلكه اين مسأله نوعى قدرت ماوراء الطبيعه است كه خداوند آن را قرار داده مانند بسيارى از كارهاى ديگر كه به واسطه تربيت و قدرت روح آدمى قابل تحقق است. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. محدثه می گوید

    سلام خواهش میکنم کمکم کنین…من خیلی مورد توجه افراد فامیلم به صورت ناخواسته امسال کنکور دارم و ازگوشه و کنارمیشنوم که زیادگفته میشه که اون حتما موفق میشه و میدونم که از روی حسادته چون به خونم تشنن خودم متوجه میشم وقتایی ک چشم میخورم زیاد میخوابم سردردای عجیبی میگیرم خیلی گریه میکنم چیکارکنم که چشم زخمشون روم تاثیری نداشته باشه مامانم دعای معراج روهم برام نوشته ..میشه بگیدچیکارکنم وقتی چشم خوردم اثرش ازبین بره ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حساسیت زیاد در این مسائل نداشته باشید. معمولا این توجه در این حد طبیعی هست و مختص به شما تنها نیست بلکه برای همسالان شما در این مقطع نوعا هست.
      علت سردرد همیشه چشم زخم نیست، گاهی از لحاظ روانی همین حساسیت زیاد باعث این آثار هست. خوبست آزمایشات پزشکی را هم داشته باشید.
      دعای معراج بر اساس تحقیق ما سند ندارد.
      اگر از چشم زخم نگران هستید قبل از اینکه وارد جمع بشوید آیت الکرسی و معوذتین را بخوانید.
      دستورالعمل های آیت الله بهجت را از اینجا کلیک کنید و دستورات را انجام بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. سیمین می گوید

    در ضمن من در کتاب گنجهای معنوی دیدم که نوشته بود با وضو روی تخم مرغ یکسری کلمات مثل جاعت، جیعت، فجیعت و … بنوسید و در بین دو پای فرد بشکنید و موقع شکستن بگویید بسم الله و باالله و علی اسم الله و اسم العین
    آیا این عمل هم خرافه است؟ یعنی کتاب گنج های معنوی هم معتبر نیست؟
    پیشاپیش ممنون از توجه و وقتی که میگذارید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      چنین کاری هیچ سند و روایتی ندارد و خرافه است. از این کارها بپرهیزید. این کتاب نیز اعتبار زیادی ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر

  3. سیمین می گوید

    با سلام
    یه خانمی توی فامیل ما هست که با شکوندن تخم مرغ چشم زخم رو رفع میکنه، خانم ساده و معتقدی هستن و برا انجام اینکار هم هیچ پولی دریافت نمیکنن و توقع خاصی ندارن.
    روال کارشون به این صورت هست که تخم مرغ رو بین دوتا سکه قرار میدن و از ما میخوان نام شخص یا به صورت کلی تر مثل، همکارها، فامیل و … رو تو ذهنمون بیاریم، وقتی به اون شخص یا گروهی که چشم کردن رسید تخم مرغ بدون انجام فشار خاصی شکسته میشه
    من از درست بودن این خانم مطمئنم ولی چون جایی سندی بر درست بودن این کار ندیدم گفتم از شما سوال کنم
    موردهای زیادی پیش آمده که از این کار جواب گرفتن، حتی بیمارانی بودن که همون لحظه مشکلشون برطرف شده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بسیار کار غلط و اشتباهی است و خرافات است. مخصوصا که اگر زمینه تهمت به دیگران بشود و با آوردن اسم آنها که شما می شناسید باشد اشکال شرعی دارد. چه زن معتقدی است که این خرافات را انجام می دهد و از خدا هم نمی ترسد. این کارها را نکنید، اگر از چشم زخم می ترسید، هنگام بیرون رفتن از منزل آیت الکرسی و سوره ناس و فلق را بخوانید.
      بزرگان ما بر اساس آیات و روایات سوره ناس و فلق را می خواندند و دنبال این عوام بازی و خرافات که زمینه گناهان است نمی روند.
      وفقکم الله لکل خیر