وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شهوت زیاد شوهر و شک به خیانت او

0

شهوت زیاد شوهر و شک به خیانت او/ سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

خانمي هستم كه شوهرم تمايل جنسي بالایي دارد؛ البته منم سعي مي كنم كه نيازشونو بر آورده بكنم؛ ولي از وقتي كه رفته اند دانشگاه فكرم آزاد نيست با وجودي كه چيزي ازشون نديدم ولي می ترسم با دخترهای دانشگاه رابطه برقرار کنند. شوهرم خیلی اجتماعی است؛ ميگم نكنه رابطه جنسي با دخترها داشته باشه. همش استرس دارم. اصلاً نمي دونم كه اين سوءظن من درست هست يا نه. فقط اينو مي دونم كه آرامش ندارم. من خودم سال ديگه مي خوام برم دانشگاه و ازخودم مطمئن هستم كه با هيچ مردي حرف نمي زنم ولي چيزي كه هست نداشتن آرامشه؛ لطفاً راهنمايي بفرماييد. باتشكر از سايت خوبتون.

 

پرسشگر گرامي؛ از حسن اعتمادتان به مشاوران اين مركز خرسنديم.
شايسته است در راستاي حل مسأله اي كه بدان اشاره نموديد، واقع بينانه برخورد نماييد تا ريشه اصلي شکی كه نسبت به شوهرتان پیدا کرده اید را به راحتي شناسايي نماييد.
به راستي مگر چه عملي از همسرتان سرزده كه باعث شده شما تا بدين حد نسبت به وي بد گمان گرديد؟!
براي رهايي از این حالت، لازم است ابتدا علّت اصلي آن را بشناسيد؛ زيرا شناخت علّت هر مسأله اي، نيمي از راه حل آن است. اگر بر اثر عملكرد همسر خود، نسبت به وي بدبين شده ايد، سعي كنيد در داوري نسبت به رفتار همسر خود نگاه كلي نگر داشته باشيد و هر جزء از رفتار وي را در زمينه كلّي آن، مورد قضاوت قرار دهيد؛ زيرا ريزبيني در حالت افراطي خود حساسيت هاي فراوان را در زن و يا شوهر ايجاد مي كند كه به تدريج به بدبيني تبديل مي گردد.

به هر حال براي رهايي از احساسي كه نسبت به شوهر خود يافته ايد، شايسته است برخي از تبعات بدبيني را به خاطر داشته باشيد :
1. گوشه‏ گير شدن شخص بدگمان : در روايتي از علي (عليه السلام) مي‏خوانيم : كسي كه به مردم گمان خوبي ندارد و نسبت به آنان خوش‏گمان نمي‏باشد، از تمام مردم وحشت مي‏كند (1).
2. بدگماني باعث گسستن رشته الفت و دوستي به ويژه ميان همسران گشته و تفرقه و جدايي را در روابط آنان حاكم مي‏سازد. از امام علي (عليه السلام) روايت شده است : بر هر كه بدگماني چيره شود، صلح و صفا ميان او و دوستانش از ميان مي‏رود (2). چه بسيارند مردان و زناني كه به هر دليلي در جريان زندگي زناشويي خود نسبت به يكديگر دچار بدبيني و سوءظن گرديده و طعم شيرين زندگي مشترك در كامشان تلخ شده است؛ زيرا ديگر در خود توان ابراز محبّت نسبت به شريك زندگي را احساس نمي كنند و يا اينكه ابراز محبّت همسر خود را باور نمي نمايند.
3. از نظر معنوي نيز بدگماني، عبادت را تباه مي‏سازد و اثر آن را از بين مي‏برد. امام علي (عليه السلام) مي‏فرمايد : از بدگماني بپرهيز، چون اثر عبادت را از بين مي‏برد و گناه انسان را بزرگ مي‏كند. ايمان با بدگماني جمع نمي‏شود. گمان بد نسبت به انسان نيكوكار، بدترين گناه و زشت‏ترين ظلم است (3).

 

*** راهكارهای رهايي از سوء ظن و بدبيني نسبت به همسر

انسان موجودي اجتماعي است، لذا بايد مناسبات خود را با انسان هاي ديگر به صورتي تنظيم كند تا آرامش و آسايش وي بر هم نخورد؛ لذا شايسته است :
1. از آنجا كه بدبيني به همسرتان مانع آسايش شما و موجب رفتارهاي منفي با وي مي شود، سعي كنيد عواطف و ارزش هاي انساني را در روابط خود با وي حاكم سازيد.
2. نسبت به شوهرتان واقع بين بوده و سعي كنيد نقاط قوّت وي را مورد توجه قرار دهيد.
3. كاستي ها و ضعف هاي خود را نيز ملاحظه كنيد، تا قضاوتي شتابزده و دور از واقعيت نسبت به شوهرتان نداشته باشيد.
4. توجه داشته باشيد كه ثمره بدبيني شما نسبت به شوهرتان : به تيره و تار شدن افق زندگي براي خود شما منجر مي گردد؛ اعتمادتان را به وي كاهش مي دهد؛ محبت شما را نسبت به وي و بالعكس کم می کند و از شادي و نشاط شما در زندگي مي كاهد.
5. سعي نماييد در همان مرحله فكر و ذهن، گمان بد نسبت به همسرتان را از خود دفع نموده و اجازه ريشه‏دار شدن به آن ندهيد. براي اين كار، با ورود افكار بدبينانه نسبت به وي، سعي كنيد تا حد امكان حواس خود را پرت كرده و از ادامه دادن به آن افكار، جلوگيري نماييد.
6. بايد راه‏هايي را كه ممكن است با آن رفتار همسرتان را كه به او بدگمان شده‏ايد، توجيه نمود، بررسي كرده و براي آن وجه درستي بسازيد.
7. خودتان را جاي همسرتان بگذاريد. توجه داشته باشيد همانطور كه خودتان بدگماني وي را در مورد خود نمي‏پسنديد، وي نيز چنين حقي را براي خود محفوظ مي داند؛ لذا مناسبات خود را با وي بر سه اصل عدالت، احسان و محبت استوار نماييد.
8. با دعا و توسل به ائمه اطهار (عليه السلام) از خداوند بخواهيد دلِ شما را از بدبيني‏ها پاك كند.
9. اگر رفتاري از همسرتان سرزده كه زمينه بدبيني شما را فراهم ساخته، سعي كنيد با وي در مورد آن رفتار به گفتگو بنشينيد و به زواياي تاريك آن پي ببريد؛ شايد همه ماجرا به اين برگردد كه وي مي خواهد به قول خود رفتاري اجتماعي داشته باشد و خشك نباشد، در حالي كه شايسته است در اين موارد مرز مشخص تري در رابطه با نامحرم وجود داشته باشد.
10. اين نكته علمي را نيز به خاطر داشته باشيد كه احساس نياز نسبت به يك موضوع است كه باعث مي گردد انگيزه اي خاص در فرد به وجود آمده و به رفتارش در جهتي خاص( خيانت) انرژي و توان ببخشد، بنابراين شما به عنوان يك زن مي توانيد با از بين بردن زمينه هايي كه باعث بروز چنين احساسي در همسرتان مي گردد، بيشترين كمك را در زمينه سازي پاكي همسرتان فراهم آوريد؛ بنابراين همانگونه كه در متن ارسالي خود نيز بدان اشاره نموديد، سعي نماييد از لحاظ عاطفي و جنسي بيش از پيش به خواسته ها و انتظارات بجاي همسرتان توجّه داشته باشيد تا وي كمبودي احساس نكند.
11. يادتان باشد كه چه همسرتان دچار خطايي شده باشد يا نه، بايد گفت همه چيز به شما و نوع عملكردتان بستگي دارد؛ زيرا حتّي اگر وي دچار خطايي نيز شده باشد اين نوع رفتار شماست كه مي تواند او را از مسيري كه رفته بازگرداند و يا رفتار شما را بهانه اي براي غوطه ور شدن در خطايي بداند كه مرتكب گشته است.

پی نوشت ها :
1. نقطه‏ هاي آغاز در اخلاق اسلامي، آيت‏ الله مهدوي كني، ص 172.
2. نقطه‏ هاي آغاز در اخلاق اسلامي، آيت ‏الله مهدوي كني، ص 173.
3. نقطه‏ هاي آغاز در اخلاق اسلامي، آيت ‏الله مهدوي كني، ص 173.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.