وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شغل و درآمد حرام

2

شغل و درآمد حرام

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله 287ـ مسلمانی که علاقمند به حفظ دین و ایمان خویش است ناگزیر می شود در اداره ای کار کند که احیاناً فعل حرام مرتکب می شود اما ممکن است او در همان اداره در آینده موقعیتی پیدا کند که بدان وسیله خدمتی اساسی به دین خود انجام دهد که آن خدمت را به مراتب از آن حرامهای ارتکابی، مهمتر می داند آیا کار کردن در چنین جایی و با این ویژگی جایز است؟
جواب ـ انجام فعل حرام، تنها به امید آینده، جایز نمی شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مهدی می گوید

    با سلام و خسته نباشید. در خصوص شغل برقکاری ساختمان، طبق مقررات سازمان نظام مهندسی، اتصال دو سیم توسط چسب ممنوع است و باید به شیوه ای دیگر عمل کرد، و یا عبور سیم غیر مربوط به آسانسور درون چاله آسانسور نیز ممنوع است. حال بنده به عنوان برقکار ساختمان زیر دست فردی دیگر کار می کنم و دستورالعمل ها را از او میگیرم و این فرد میگوید که اینگونه کار کن (مثل مواردی که ذکر شد و یا از این قبیل موارد ممنوع). حال آیا اگر همه چیز سالم کار کند، آیا درآمد و اجرت نصب آن حرام است؟ بنده مقلد آیت الله خامنه ای هستم و طبق نظر ایشان، خود عمل حرام است ولی نظری درباره درآمد ندادند. همچنین اگر پاسخ، بله است، حکم درآمد های قبلی چیست؟ آیا شامل خمس حلال مخلوط به حرام می شود؟ و همچنین در آینده چه تکلیفی دارم؟ با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در صورتی که باعث خرابی آن وسیله می شود و خطری برای آینده دارد یا زمینه خسارت به صاحبان آن است این کار جایز نیست و لازم است طبق استاندارد کار کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر