سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزدهReviewed by مهدي يوسف وند on Mar 31Rating: 2.5

سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده

سیزده‌به‌در (تلفظ عامیانه: سینزده‌به‌در و سینزه‌به‌در)

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

سوال: آیا انجام مراسم روز سیزدهم فروردین،( سیزده بدر) اشکال دارد؟

ج : فی نفسه حرام نیست؛ هر چند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد. استفتائات مقام معظم رهبری


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

رفتن به سیزده بدر

پرسش : آیا اجرای مراسم سیزده بدر از نظر شرعی مشکل دارد ؟
پاسخ : سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده اشکالی ندارد.

خرافات بودن نحسی عدد سیزده

پرسش : آیا آنچه در مورد نحس بودن عدد سیزده و یا روز سیزدهم فروردین می گویند صحّت دارد؟
پاسخ : نحسی عدد سیزده و روز سیزدهم فروردین از خرافات است، ولی گردش در طبیعت و دیدن آثار عظمت خلقت وتفریح سالم به دور از گناه مانعی ندارد.

شادی و تفریح در نوروز و سیزده بدر

پرسش : آیا نحس بودن عدد 13 مورد قبول فرهنگ شیعه است؟ جایگاه نوروز و شادی در فرهنگ شیعه چگونه است؟
پاسخ : سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده، اشکالی ندارد.
در زمینه ی نوروز می توانید به کتاب «مفاتیح نوین» که در بخش (تالیفات) سایت موجود است در قسمت «اعمال ماه های خورشیدی» مراجعه فرمایید.

سؤال 1600ـ در بعضى از نقاط استان ما، رسوم و عقائد غلطى وجود دارد، که مشکلات فراوانى براى مردم ایجاد کرده است. مثلا ازدواج و اجراى صیغه عقد را در سیزده روز اوّل فروردین جائز نمى دانند، و معتقدند که چنین ازدواجى نحس است! همچنین این ایّام را براى عروسى نحس مى دانند! مورد دیگر، که اخیراً مشکلى را نیز براى خانواده خود ما پیش آورده، این است که مى گویند نباید دو خواهر با دو برادر ازدواج کنند، زیرا این کار باعث مى شود در شب اوّل که عروس به خانه داماد مى رود، خواهر دوّم، یا یکى از دو خواهر، از دنیا برود! نظر شما چیست؟

جواب: آنچه در بالا نوشته اید، جزء خرافات است، و هیچ اعتبارى ندارد. توکّل بر خدا کنید، و به این گونه مطالب اعتنا نکنید.

سؤال 1601ـ در یکى از نشریّات از قول جنابعالى، که با بررسى ریشه تاریخى سیزده بدر، آن را یک مراسم خرافى معرّفى کرده بودید، چنین آمده است:

«مراسم خرافى سیزده بدر را بررسى کردم، سرچشمه اش از نظر تاریخى به اصحاب الرّس، که در قرآن به آن اشاره شده، بر مى گردد. به حالات اصحاب الرّس در تفاسیر اشاره شده، و در یکى از شروح نهج البلاغه نیز داستان مفصّل آن را چنین یافتم: دوازده شهر یا آبادى بود، که هر شهر و آبادى به یکى از ماههاى سال خورشیدى نامیده شده بود; آیین مردم آن شهرها بت پرستى بود. درختان صنوبر را پرستش مى کردند. زیرا صنوبر منبع درآمد خوبى براى آنها بود. روز اوّل سال، همه مردم از تمام دوازده شهر یا روستا در شهر فروردین جمع مى شدند، و مراسم جشنى داشتند. فردا به شهر اردیبهشت مى رفتند، و در آنجا مراسمى داشتند. روز سوّم به آبادى خرداد مى رفتند…، تا به آبادى اسفند که مى رسید، دوازده شهر تمام مى شد; روز سیزدهم دسته جمعى از آبادیها خارج شده، به بیابانها مى رفتند، و مراسم سیزده و جشن و پایکوبى و آلودگى به انواع مفاسد را در آنجا برگزار مى کردند. بنابراین سیزده بدر سنّتى بوده که از بت پرستان باقى مانده است، همانطور که مراسم شب چهارشنبه سورى، که احترامى براى آتش قائل مى شوند، سنّتى از آتش پرستان است.» خواهشمند است صحّت و سقم این مطلب را بیان فرمایید.

جواب: آنچه از ما نقل شده اجمالا صحّت دارد. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


حضرت آیت الله جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی

نحسی روز سیزدهم خرافه است/سعد و نحس بدست خود انسان است نه طبیعت

آیت الله العظمی جوادی آملی می فرمایند: روز سيزده از آن جهت كه روز طبيعت است در صورتي كه همگان رعايت شئون اسلامي بكنند رعايت حجاب و عفت بكنند، با طبيعت تماس و برخوردی داشته باشند، محيط زيست را آلوده نكنند درخت را فضا را چمن را آلوده نكنند يك كار خوبي است، اما مبادا كسي به خرافه اينكه يك روزي است ما برويم بيرون از نحس درآئيم اينچنين نيست. اگر كسي تبهكار بود نحس با خود اوست ﴿قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ﴾، سعد انسان هم به بركت الهي با خود انسان است.
روز سيزدهم, روز طبيعت نامگذاري شده است که يك تفسير خوبي مي‌تواند داشته باشد؛ چرا که برخي‌ها زندگي‌شان روي زمين است و زير اين آسماني است كه راه شيري دارد، شمس و قمری دارد و مانند آن، بر روي زمينی که دارای آب و هواست زندگي مي‌كند. اين زندگي و اين نظم طبيعي‌ آنها در سايهٴ يك نظم فراطبيعي است كه خدا اينها را آفريد، اين يك زندگي است! و برخي‌ها هم در دنيا دارند زندگي مي‌كنند نه در روي زمين و نه زير آسمان! اينها كه در دنيا دارند زندگي مي‌كنند; يعني در پوچي و در وهم و در خيال که با دست خالي هم مي‌ميرند.
دنيا به معناي زمين نيست، چون زمين مخلوق خدا و آيت الهي است و به معناي آسمان نيست، به معناي آب و هوا و به معناي دريا و صحرا نيست. اين همه مذمّتي كه در قرآن راجع به دنيا و در روايات هم راجع به دنيا شده است، دنيا به معناي زمين نيست. عدّه‌اي که روي زمين زندگي مي‌كنند، مؤمن‌ هستند و يك عدّه هم در دنيا زندگي مي‌كنند يعني در محدوده خودشان.

————————————————————

منبع:بیانات حضرت علامه جوادی آملی در جلسه درس اخلاق و خطبه نماز جمعه سال78

لينك كوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=27206

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

عید نوروز از نظر اسلام

“سیزده بدر” روز جشن یهود به مناسبت کشتار 500 هزار ایرانی

آموزش رانندگی زن توسط مرد نامحرم

مصرف کردن وام در غير جهت آن

حکم شرعي دعانویسی چيست



کلید: حکم بيرون رفتن در روز 13 فروردين ( سيزده بدر … احکام عید نوروز حکم سیزده بدر Nature Day سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزدهسیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده سیزده بدر و خرافه نحس بودن عدد سیزده

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب