وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سپری محکم در برابر گناه از زبان امام علی علیه السلام

0

سپری محکم در برابر گناه از زبان امام علی علیه السلام

انچه موجب عاقبت به خیری و مانع از سقوط در دام های شیطانی است ، فعالیت و اشتغال به کارست و ان هم در کاری که مورد رضایت و تایید خداوند ست . و این در تمامی اعضاء و جوارح انسان جاری ست چه بصورت کلی و چه در تک تک آن ها .

شاید جالب باشه بدانید بدن انسان شبیه به یک دیگ بخار عمل میکنه یعنی تمامی اعضای انسان انرژی موجود در خودشون را جمع و به کار میگیرند مثلا انرژی زبان صرف سخن گفتن و انرژی گوش صرف شنیدن میشود و این در تمامی اعضا ی بدن و حتی روح و  خیال ما صحت داره ولی اگر این انرژی ها انباشته شده و و در محل مشروع خود مورد استفاده قرار نگیرند برای اینکه به انفجار نرسند از محل نامشروع تخلیه می شوند و همین عامل بروز گناهان متعدد میشه پس بیکاری به معنای اعم اون چه جسمی چه فکری منجر به گناه میشه.

همانطور که در حدیثی از امیر المؤمنین امده است که:

( اگر تو نفس را به کاری مشغول نکنی او تو را به خودش مشغول می کند.) ( غرر الحکم، حدیث 8556)

در قرآن کریم نیز از عمل سخن گفته چنانچه در سوره نجم می فرماید:

( برای انسان چیزی جز تلاش و کوشش نیست.) (سوره نجم آیه ی 39)

در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است:

” سعى” در اصل به معنى راه رفتن سریع است که به مرحله دویدن نرسیده، ولى غالبا به معنى تلاش و کوشش به کار مى‌رود، چرا که به هنگام تلاش و کوشش در کارها انسان حرکات سریعى انجام مى‌دهد، خواه کار خیر باشد یا شر.

جالب اینکه نمى‌ فرماید: بهره انسان کارى است که انجام داده، بلکه مى‌فرماید تلاشى است که از او حاصل شده است، اشاره به اینکه مهم تلاش و کوشش است هر چند انسان احیانا به مقصد و مقصودش نرسد که اگر نیتش خیر باشد خدا پاداش خیر به او مى‌دهد، چرا که او خریدار نیتها و اراده‌هاست، نه فقط کارهاى انجام شده! “

و یا در حدیثی آمده است :

خداوند مؤمنی را که دارای یک حرفه است و بدان اشتغال دارد دوست می دارد.( وسائل الشیعه، ج 12، ص13)

با دقت در تمای آیات  روایاتی که ما را به سوی تفکر پیرامون کار و عمل سوق می دهند می توان به این نکته کلیدی رسید که بیکاری مورد غضب همگان بوده و از ریشه دار ترین عوامل ورود به گناه و معصیت الهی است .

در نتیجه بهتر ست بدانیم انچه موجب عاقبت به خیری و مانع از سقوط در دام های شیطانی است ، فعالیت و اشتغال به کارست و ان هم در کاری که مورد رضایت و تایید خداوند ست . و این در تمامی اعضاء و جوارح انسان جاری ست چه بصورت کلی و چه در تک تک آن ها .

افکار

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.