وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت

0

سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت

فهرست این نوشتار:

سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت

لگو رساله توضیح المسائل احکام خوراکی

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][حیوان حرام گوشتی که خون جهنده ندارد]

مسأله 2587 حیوان حرام گوشتی که خون جهنده ندارد مانند مار (1)، با سر بریدن حلال نمی‌شود (2)، ولی مرده آن پاک است (3).

(1) (زنجانی): پس از مرگ حلال نیست، چه خودش بمیرد یا سرش را ببرند یا آن را شکار کنند، ولی مرده آن پاک است.

(2) (بهجت): بقیّه مسأله ذکر نشده.

(3) (گلپایگانی)، (فاضل)، (صافی)، (نوری): چه خودش بمیرد یا سرش را ببرند.

(سیستانی): مانند مار و سوسمار، مرده آن پاک است، پس شکار یا سر بریدن آن اثری ندارد.

[تذکیه سگ و خوک و حیوان حرام گوشت درنده و گوشتخوار]

مسأله 2588 سگ و خوک بواسطه سر بریدن و شکار کردن پاک نمی‌شوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است (1) و حیوان حرام گوشتی را که درنده و گوشتخوار است مانند گرگ و پلنگ، اگر به دستوری که گفته می‌شود سر ببرند (2) یا با تیر و مانند آن شکار کنند پاک است، ولی گوشت آن حلال نمی‌شود، و اگر با سگ شکاری آن را شکار کنند، پاک شدن بدنش هم اشکال دارد (3) .

(1) (زنجانی): پاک نمی‌شود و در نتیجه خوردن گوشت آنها هم حرام است..

(2) (بهجت): بنا بر أظهر پاک است ولی گوشت آن حلال نمی‌شود. [پایان مسأله]

(مکارم): یا با اسلحه شکار کنند پاک است، ولی گوشت آن حلال نمی‌شود، همچنین اگر با سگ شکاری آن را شکار کنند.

(3) (فاضل): و ظاهر این است که سایر حیوانات بجز سگ و خوک قابل تذکیه هستند، مگر حشرات که در قابلیّت آن‌ها برای تذکیه، اشکال است.

(سیستانی): مسأله سر بریدن و شکار کردن سگ و خوک اثری ندارد زیرا پاک نمی‌شوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است و همچنین حیوانات کوچکی که در داخل زمین لانه داشته و خون جهنده دارند مانند موش و موش خرما که با شکار یا سر بریدن، گوشت و پوست آنها پاک نمی‌شود. حیوانات حرام گوشت بجز آنچه در مسأله پیش گفته شد با سر بریدن یا شکار کردن با اسلحه، گوشت و پوست آنها پاک می‌شود، چه درنده باشند و چه غیر درنده، حتی فیل و خرس و بوزینه (که از نظر فقهی محل ّ اختلافند)؛ ولی اگر حیوانات حرام گوشت را با سگ شکار کنند، پاک بودنشان محل ّ اشکال است.

[حیواناتی که در داخل زمین زندگی می کنند]

مسأله 2589 فیل و خرس و بوزینه و موش و حیواناتی که مانند مار و سوسمار (1) در داخل زمین زندگی می‌کنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودی خود بمیرند؛ نجسند (2) و همچنین اگر سر آنها را ببرند پاک نمی‌شوند مگر راسو و سوسمار که پاک شدن آن با تذکیه، خالی از وجه نیست.

(1) (خوئی)، (تبریزی): مانند سوسمار..

(2) (خوئی): ولی اگر آنها را سر ببرند یا آنها را با اسلحه شکار نمایند پاکند.

(اراکی)، (زنجانی): بلکه اگر سر آنها را هم ببرند، یا آنها را شکار نمایند، پاک شدن بدنشان اشکال دارد.

(گلپایگانی)، (صافی)، (نوری): بلکه اگر سر آنها را هم ببرند، یا آنها را شکار نمایند، پاک شدن بدنشان اشکال دارد و احتیاط لازم ((نوری): احتیاط واجب) اجتناب از آنها است.

(تبریزی): ولی اگر آنها را سر ببرند یا آنها را با غیر سگ شکار نمایند، پاکند ولی اگر حیوان حرام گوشت که خون جهنده دارد پوست دار نباشد، سر بریدن آن موجب پاکی نمی‌شود.

(مکارم): ولی اگر سر آنها را ببرند یا آنها را شکار کنند، پاک است.

(فاضل)، (سیستانی): رجوع کنید به ذیل مسأله 2588.

(بهجت): مسأله فیل، خرس، بوزینه، سوسمار، موش و حیوانهایی که مانند مار در داخل زمین زندگی می‌کنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودی خود بمیرند، نجسند، ولی اگر سر آنها را ببرند، پاک شدن بدنشان در سه موردِ اوّل خالی از وجه نیست ولی در بقیّه خلاف احتیاط است.

[از شکم حیوان زنده بچه مرده‌ای بیرون آید ]

مسأله 2590 اگر از شکم حیوان زنده بچه مرده‌ای بیرون آید یا آن را بیرون آورند، خوردن گوشت آن حرام است (1).

(1) (زنجانی): نجس است، بنا بر این خوردن گوشت آن حرام است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/fuiRaH

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام خوردن و آشامیدن



کلید:  سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت سر بریدن و تذکیه حیوان حرام گوشت[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.