وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سخنان حجت الاسلام رحیمیان در مورد درآمد رهبری و زندگی ایشان و…

0

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت فعلی مسجد مقدس جمکران و عضو ارشد بیت امام خمینی(ره) در جماران بود و در دفتر امام مدیریت امور مالی و وجوه شرعی و مسئولیت امور ارزی را بر عهده داشت.وی در سال 1327 در اصفهان متولد شد و در ده سالگی دروس حوزه را آغاز کرد، او سپس به قم مهاجرت کرد و در زمره نزدیک‌ترین مقلدان و یاران حضرت امام(ره) قرار گرفت.

 

کتابت اعلامیه‌ها، طومارها، دیوارنویسی فیضیه، چاپ و تکثیر عکس‌ها و همچنین طراحی و تهیه کارت‌های تبریک با تصویر امام(ره) برای نخستین بار و تولید انبوه کلیشه تصویر امام(ره)، از جمله فعالیت‌های ایشان در آغازین سال‌های تاریخ نهضت اسلامی است که در این راه بارها دستگیر شد.در سال 1345 از تعقیب ساواک گریخت و مخفیانه به عراق مهاجرت کرد و بار دیگر به محضر امام(ره) پیوست و همزمان به تکمیل تحصیلات حوزوی خود پرداخت و درس خارج فقه و اصول را از محضر امام خمینی(ره)، آیت‌الله خویی و آیت‌الله سید محمدباقر صدر بهره گرفت.

 

بعد از پیروزی انقلاب، وی به عنوان یکی از اعضاء اصلی دفتر امام(ره) علاوه بر مدیریت امور مالی مسئولیت بخشی از گزارش‌ها و نامه‌های مربوط به امام را تا پایان عمر شریفشان عهده‌دار بود.بعد از رحلت امام(ره) تا سال 1371 به عنوان قائم مقام بنیاد شهید انقلاب اسلامی و در مرداد ماه همان سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه و از سوی رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس این نهاد منصوب شد.وی از سال 83 پس از ادغام نهادهای ایثارگری و تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران با حکم مجدد مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در این نهاد منصوب شد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمیان در تاریخ 21 شهریور 92 با حکم مقام معظم رهبری به تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب شد.او در این ‌گفت‌و‌گو ضمن بیان نکات بسیار جالبی از زندگی حضرت امام و مقام معظم رهبری، به تبیین خط حقیقی امام پرداخت و نسبت به انهدام و تحریف خط امام واقعی هشدار داد. رحیمیان در این مصاحبه ضمن انتقاد از همسویی و قرابت حواریون حاج احمد خمینی با بیت منتظری و نهضت آزادی بر لزوم دریافت خط امام واقعی از بیّنات امام تاکید کرد.

سایت هدانا به نقل از رجا نیوز قسمتی از این گفت و گو را که مربوط به مقام معظم رهبری را انتخاب و منتشر کرده برای مشاهده متن کامل این گفت و گو به اینجا مراجعه کنید

*امام و رهبر انقلاب در اوج ساده زیستی زندگی کرده‌اند

فهرست این نوشتار:

اینجانب به‌عنوان کسی که نزدیک به 25 سال در خدمت امام خمینی و بیش از 25 سال از نزدیک شاهد زندگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده‌ام، این مردم خواهی ایثارگرانه و عدم توقع و طلبکاری از مردم را در این دو بزرگوار را دیده‌ام و هر دو را مصداق بارز قلیل المونه و کثیر المعونه یافتم؛ یعنی با کمترین هزینه  بیشترین کمک‌رسانی و خدمت را در جامعه ارائه داده و در اوج ساده زیستی زندگی کرده‌اند.

 

*منبع درآمد زندگی مقام معظم رهبری

چند سال پیش درجایی سخنرانی داشتم و وجوه اشتراک امام و مقام معظم رهبری را مطرح می‌کردم، فردی یادداشتی به من داد که مقام معظم رهبری چقدر حقوق می‌گیرند، من شب بعد به شرح این مساله پرداختم که من در متن کل امور مالی امام(ره) و دفتر امام بوده‌ام و شاهدم که ریالی از وجوهات شرعی و بیت‌المال استفاده نکرده و تماماً از نذورات و هدایایی که به آن‌ها می‌رسد استفاده می‌کنند، بنده در آن جلسه جزئیات این موضوع را توضیح دادم؛ مؤمنین و حتی افراد مستضعف برای آقا نذر می‌کنند و ایشان آنچه به‌عنوان هدیه و نذر برای خودشان باشد، دریافت می‌کنند و زندگی‌شان نیز از همین طریق می‌گذرد.

بعدازاین فرصت دیگری پیش آمد و من خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که از مبلغ حقوق حضرتعالی از اینجانب سؤال شده و من هم پاسخ دادم اما دوست داریم پاسخ شما را هم بشنویم.

آقا فرمودند «ما کاری برای مردم نمی‌کنیم که طلب مزد، اجر و پاداش داشته باشیم»، من همان‌جا اشک‌هایم جاری شد و گفتم خدایا در این کشور هیچ مسئولی از لحاظ کمی و کیفی به‌اندازه مقام معظم رهبری برای جامعه، اسلام، انقلاب و ایران تلاش نمی‌کند اما ایشان تازه می‌گویند من کاری نکرده‌ام که استحقاق مزد داشته باشم.

آن زمان که خدمت رهبری رسیدیم ماه مبارک رمضان بود و همانطور که می دانید بسیاری از افراد در این ماه کار خود را کم می‌کنند اما ایشان در همین ماه مبارک رمضان همه برنامه‌هایشان برقرار است، از نمازهای جماعت تا ملاقات‌های مختلف که همه این برنامه‌ها سنگینی خاص خود را دارد.

نمونه آن ملاقات مقام معظم رهبری با خانواده شهدا و جانبازان بود که حدود 300 نفر طی چند ساعت یک‌به‌یک با ایشان ملاقات کردند و آقا در طول این مدت سرپا ایستاده بودند خود من با اینکه چند سال از ایشان کوچک‌تر هستم، اما بااین‌وجود به خاطر درد در ناحیه زانو و کمر چندین بار برای استراحت به کناری رفتم اما آقا در طول این مدت در حال ایستاده و با حوصله با تمام اعضای خانواده این شهدا و جانبازان صحبت کرده و مهربانی و تفقد متناسب باحال و سن آن‌ها داشتند.

 

*ماجرای تلفن کردن مقام معظم رهبری به رحیمیان  

آن دیدار تا مغرب طول کشید و آقا در نماز جماعت و بعد هم در سفره افطار با آن‌ها نشستند، بعد از افطار جمعیت متفرق شد و من به دفتر‌ کارم در بنیاد شهید رفتم تا کارهایم را جمع کرده و به منزل بروم، همان زمان تلفن زنگ زد، من صدای کسی را شنیدم که باور نمی‌کردم، در این چند ثانیه که توانستم در قبال صدایی که می‌شنوم خود را پیدا کنم به‌اندازه چند ساعت برای من گذشت تا باور کنم درست می‌شنوم چون ما بیش از 5 ساعت خدمت ایشان بودیم و سابقه نداشت خودشان شخصاً تلفن کنند، اما باید باور می‌کردم که مقام معظم رهبری پشت خط هستند.

 ایشان چه امری داشتند که به شما تلفن کردند؟

رحیمیان: ایشان فرمودند همسر فلان شهید فلان مشکل برایش پیش‌آمده که شما این را پیگیری و حل کنید در حالیکه آقا می‌توانستند این کار را فردا در آن نامه پی‌نوشت کرده و از طریق دفترشان به دبیرخانه بنیاد شهید بفرستند تا اینگونه به دست من برسد اما این موضوع چند روز طول می‌کشید لذا رهبر انقلاب تحمل نداشتند که آن همسر شهید مجددا متحمل این رنج شوند. (گریه)

 

بنابراین خودشان شخصاً تلفن و پیگیری کردند که این موضوع حل شود، متوجه شدم بعد از چند ساعت که ایشان سرپا ایستاده بودند و پس از اتمام مراسم به‌جای استراحت، تازه مشغول خواندن نامه‌های آن‌ها شده‌اند، ایشان قبلاً به من تأکید کردند این موارد مشابه را شخصاً تا آخر پیگیری کنید تا به نتیجه برسد لذا وقتی من دیدم که آقا چنین اهتمامی دارند به خود اجازه ندادم که شب به منزل بروم و ماندم و با پیگیری های مختلف مساله حل و فصل شد.

 

2- 3 شب بعد که به مناسبت دیگری برای افطار خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم به ایشان عرض کردم آن مسئله‌ای که فرموده بودید فراتر ازآنچه گفتید حل شد، نشاط و خوشحالی زائد الوصفی در چهره ایشان مشاهده کردم که نظیر آن را به یاد ندارم.

بنابراین امام در نظام اسلامی دارای چنین شخصیتی و باوجود آنکه  خود را وقف  مردم کرده و برای امت  متحمل انواع سختی‌ها و مرارت‌ها می‌شود اما خود را شایسته دریافت هیچ‌گونه مزد و حقوقی نمی‌داند.

 

*هیچ مسئولی به‌اندازه رهبر انقلاب به خانواده شهدا سرکشی نمی‌کند

بنده نزدیک 25 سال در بنیاد شهید بودم و گواهی می‌دهم که هیچ‌کسی در نظام جمهوری اسلامی به‌اندازه مقام معظم رهبری با خانواده شهدا انس نداشت و به‌اندازه ایشان به آنها سرکشی نمی‌کند؛ چه با حضور در منازل آن‌ها و چه در قالب دیدارهای جمعی، فقط از مجموع ملاقات‌های رهبر انقلاب با خانواده شهدای مسیحی و ارمنی یک کتاب درآمده است.

این دیدارهای خصوصی در منازل شهدا و دیدارهای جمعی خانواده شهدا و ایثارگران در همه استان‌ها نیز جریان داشته است و واقعاً انسان از برکت در عمر و اوقات امام خامنه‌ای شگفت‌زده می‌شود و علیرغم این‌که هیچ مسئولی به‌اندازه ایشان سنگینی و گستردگی انواع مشاغل را ندارد اما در بسیاری از امور ازجمله  درباره دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران هیچ مس ئولی را در حد ایشان سراغ ندارم.

 

*هیچ‌وقت رمز و راز شیوه انتخاب خانواده شهدا برای ما روشن نشد 

 نحوه انتخاب این خانواده شهدا برای دیدار با رهبری چگونه است؟ آیا خودشان می‌گویند یا بنیاد شهید معرفی می‌کند؟

رحیمیان: در بنیاد شهید هیچ‌وقت رمز و راز این دیدارها و شیوه انتخاب آن‌ها برای ما روشن نشد تا آخر متوجه نشدیم که خانواده شهدا برای این دیدارهای خصوصی با رهبر انقلاب چگونه انتخاب می‌شوند و این‌گونه نبود که مثلاً خانواده‌های خاصی را برای ملاقات دعوت شوند لذا خانواده‌هایی با ویژگی‌ها و اقشار مختلف در این ملاقات‌ها حضور می‌یافتند.

رهبر انقلاب ظرف این مدت به تمام استان‌های کشور رفته‌اند و در هر سفر استانی ملاقات خاصی با مجموعه خانواده شهدا و ایثارگران داشته‌اند و در همین دیدارهای استانی هم به منازل  تعدادی از خانواده شهدا می‌رفتند و بنده در چندین سفر توفیق همراهی داشتم.

گاهی هم وقتی خانواده متوجه می‌شدند قرار است حضرت آقا به منزلشان بیاید همه اقوام خود را هم خبر می‌کردند و طبعاً جلسه طولانی و به آخر شب کشیده می‌شد، یک‌شب که در چندین منزل شهید حضور یافتند؛  وقتی آخر شب از این دیدارها برمی‌گشتیم، آن لحظه که می‌خواستیم از آقا جدا شویم ایشان با شورونشاط خاصی گفتند «امشب کیف کردید!» معلوم بود ایشان از دیدار و انس با خانواده شهدا و شنیدن حرف‌های آن‌ها لذت زیادی می‌بردند.

 

*خبرگان هیچ شبهه‌ای برای انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای نداشت

 اخیراً فیلمی تقطیع شده از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان جانشین حضرت امام (ره) در جلسه خبرگان سال 68 باهدف ایجاد این شبهه که رهبری آیت‌الله خامنه‌ای موقتی است منتشر شد، خیلی از بزرگان حوزه و بسیاری از مسئولان وقت نسبت به این شبهه پاسخ دادند، نظر شما درباره این شبهه و فرایندی که خبرگان در آن جلسه برای انتخاب رهبر انقلاب طی کرد، چیست؟

رحیمیان: هیچ شبهه‌ای برای خبرگان در انتخابشان وجود نداشت، اما تردید افکنی در این زمینه جزو القائات شیطانی جریان ضدانقلاب است چراکه آن‌ها می‌خواهند از هر فرصتی و به هر بهانه‌ای متمسک شوند تا جایگاه و نقش ولی‌فقیه را تضعیف کنند.

این مسئله بسیار روشن است «الغریق یتشبث بکل حشیش»، کسانی که خود را در برابر اقیانوس بیکران عظمت اسلام، انقلاب و ولایت‌فقیه می‌بینند سعی می‌کنند برای ضربه زدن به هر دسیسه‌ و پرکاهی متوسل شوند تا علیه آن القای شبهه کنند اما این مسئله بسیار روشن و بدیهی است که خبرگان با قاطعیت و قانونمند انتخاب خود را در 14 خرداد 68 انجام داد.

جالب اینجاست که امروز پس از نزدیک به 30 سال اعضای خبرگان که در آن مقطع رأی دادند، بسیار معتقد و استوار به رأی خود هستند و اذعان دارند آنچه به دست آن‌ها انجام شد چیزی فراتر از اراده آن‌ها و جلوه‌ای از لطف خداوند متعال برای نظام و انقلاب بوده است.

 در فیلمی که از روز رأی‌گیری برای انتخاب مقام معظم رهبری منتشر شد ایشان به دلیل تواضع تأکید دارند که لایق این جایگاه نیستند، اما ضدانقلاب سعی کردند از این موضوع سوءاستفاده کنند، درحالی‌که چهره‌ای مانند عطاالله مهاجرانی تصریح می‌کند که سخنان رهبر انقلاب نشان‌دهنده تقوا و پرهیزکاری ایشان است، درباره این نوع واکنش رهبر انقلاب به انتخاب شدنشان برای رهبری نظر شما چیست؟

رحیمیان: اتفاقاً در معارف دینی این معنا تبیین شده است، کسانی که برای رسیدن به جایگاه و مقامی همچون رسیدن به رهبری،  ریاست جمهوری، مجلس یا وزارت و … خود را می‌بازند و گرفتار حرص و ولع برای به دست آوردن یک پست و مقام هستند، شایسته سپردن امور نیستند.

در روایت هست که ما ولایت و حکومت را در هر رده‌ای که باشد به افراد حریص و شیفته ریاست نخواهیم داد، خود حضرت امام در فرایند شکل‌گیری مرجعیت خود دائماً از این موضوع فرار می‌کنند و به همین دلیل شایستگی ایشان برای مرجعیت اثبات می‌شود.

 

*هیچ‌کس به‌اندازه امام از دنیا فرار نکرد و دنیا به هیچ‌کس به‌اندازه ایشان رو نیاورد

من هر وقت بخواهم به‌طور خلاصه امام را معرفی کنم می‌گویم از میان بزرگانی که می‌شناسیم هیچ‌کس به‌اندازه امام از دنیا فرار نکرد و دنیا به هیچ‌کس به‌اندازه ایشان رو نیاورد، هیچ‌کسی مانند امام از مرجعیت فرار نکرد و کسی هم مانند ایشان به بالاترین مقام مرجعیت نرسید، هیچ‌کسی مانند امام از شهرت فرار نکرد و هیچ‌کسی هم مانند امام به شهرت نرسید، تشریح هرکدام از این مطالب نیازمند  یک کتاب است. بنابراین انسان‌های وارسته از اینکه شهرت پیداکرده و رهبر و مرجع شوند،گریزان هستند.

 

*آقا گفتند بعد از پایان ریاست جمهوری‌ام فرصت کافی برای کارهای طلبگی خواهد بود

بنده در زمان ریاست‌جمهوری مقام معظم رهبری بیش از 10 جلسه برای نشریه پاسدار اسلام خدمت ایشان رسیدم و سیره امام سجاد (ع) را از ایشان دریافت کردیم؛ برایمان جالب بود که ایشان بدون کمترین مراجعه و یادداشتی بیش از 10 جلسه درباره سیره امام سجاد صحبت کردند.

وقتی بحث تمام شد من مجموعه آن را جمع‌آوری و به‌صورت جزوه‌ای خدمت ایشان ارائه دادم و گفتم می‌خواهیم آن را به‌صورت کتاب چاپ کنیم و پیشنهاد کردم مجدداً آن را کنترل کنند؛ ایشان فرمودند فعلاً با توجه به مسئولیت ریاست جمهوری، شورای عالی دفاع و فضای جنگ فرصت ندارم، اجازه دهید بعد از پایان ریاست جمهوری فرصت کافی برای کارهای طلبگی خواهیم داشت.

یعنی ایشان بازگشت به فضای طلبگی را برای خود ترسیم کرده بودند، ایشان در جای دیگر به یکی از بزرگان فرموده بودند که من‌بعد از ریاست جمهوری به دنبال کار طلبگی خودخواهم رفت مگر این‌که امام به من تکلیف کنند ولو مسئول عقیدتی و سیاسی یک پاسگاه مرزی در سیستان و بلوچستان باشد؛ به آنجا رفته و انجام‌وظیفه خواهم کرد، بنابراین ایشان به‌طریق‌اولی ولع و حرصی برای رهبری نداشتند.

حتی قبل از آن هنگامی‌که امام درباره شایستگی رهبری ایشان تعبیری فرمودند، آیت‌الله خامنه‌ای از حاضران آن جلسه خواستند این موضوع نقل نشود و زمانی که رهبری ایشان به‌صورت جدی در مجلس خبرگان مطرح شد ایشان تنها کسی بود که با رهبری خودشان مخالفت کردند

بنابراین این نوع برخورد مسئله‌ای فراتر از تواضع است زیرا مسئله رهبری یک تکلیف و وظیفه سنگین است و انسان مؤمن و متقی پرهیزگار استیحاش دارد بار سنگین رهبری را به دوش بگیرد مگر اینکه بر او تکلیف شود،‌البته همه مسئولان در نظام جمهوری اسلامی باید به این شکل باشند و نباید برای گرفتن مسئولیت سر و دست بشکنند و میلیاردی پول خرج کنند.

رجانیوز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.