وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

زینت و افتخار مومن در بیان امام صادق علیه السلام در گفتاری از آیت الله جوادی آملی

0

زینت و افتخار مومن در بیان امام صادق علیه السلام در گفتاری از آیت الله جوادی آملی

جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اين هفته در مسجد احمدآباد دماوند با حضور جمعی از طلاب و علاقه‌مندان معارف الهی برگزار شد.
در این سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی،با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت امام صادق(ع)، ضمن تسلیت شهادت آن امام همام، به روايت نوراني از آن حضرت در بيان زينت و افتخار مؤمن اشاره کرده و بيان داشتند:

سه اصل است كه مايه افتخار مؤمن و زينت دنيا و آخرتِ اوست: اول نماز شب و نگه‌داشتن پايان شب است. نماز شب چون يك نشئه جدايي دارد در قرآن فرمود: ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلاً﴾ پايان شب موقع سحر زمزمهٴ خوبي است كه بنده با خداي خود داشته باشد، هم استراحت كرده است و هم مانع بيروني نيست، لذا نماز شب كه بر وجود مبارك پيغمبر(ص) لازم بود بر ما مستحب مؤكّد است، اين فخر ماست اين زينت ماست.

ايشان ادامه دادند: دوم يأس از آنچه در دست مردم است؛ بدین معنا که هيچ طمعي نداشته باشيم كه آنچه در دست ديگران است به ما برسد اگر مال مي‌خواهيم آن همّتمان بلند باشد كه از منبع بخواهيم، همان خدايي كه به او داد به ما هم مي‌دهد. راه ما به خدا نزديك‌تر از راه ديگران باشد، چرا از ديگران كه ماندهٴ آنهاست و خوردهٴ آنهاست انسان طمع داشته باشد؟!

سوم هم ولايت اهل بيت(ع) است، که شيعه باشد و پيرو قرآن و عترت باشد.

معظم‌له در ادامه با اشاره به آيات نوراني قرآن كريم به بيان بهره‌گيري كامل انسان از عمر خود و فضيلت نماز شب پرداخته و تصريح كردند: مطلب اساسي كه قرآن به ما آموخت فرمود شما اين سرمايه‌اي كه خدا به شما داده به نام عمر، اين را در بامداد و شامگاه صرف سخن با او بكنيد، چون او يك قطره آب را به اين صورت در آورد الآن صدها دانشكده پزشكي است كه مي‌خواهند همين يك مشكل را حل كنند، هنوز بدن ما را نتوانستند حل کنند،  بسياري از بيماري‌ها هنوز كشف نشده, بسياري از بيماري‌هاي كشف شده دارويش كشف نشده اين تازه براي بدن است روح كه حساب ديگري دارد. خب چرا با او سخن نگوييم؟! او كه فرمود من از هر كسي به شما نزديك‌ترم.

 

شما يك بامداد و شامگاه وقت داريد, نيمروز وقت داريد اينها را صرف گفتگوي با او بكنيد. رفيق مي‌خواهيد او, دوست مي‌خواهيد او, همراز مي‌خواهيد او, همه كار به دست اوست؛ بامداد, شامگاه, بين بامداد و شامگاه, نيمروز به نام خدا آن وقت چنين جامعه‌اي نه بيراهه مي‌رود نه راه كسي را مي‌بندد.

 

ايشان بيان داشتند: مطلب اساسي كه دين به ما گفته این است که قبل از اينكه برويد از چين ياد بگيريد, حرف‌هايتان را به چين بزنيد! درست است كه فرمود: «اطلبوا العلم ولو بالصين»اما معنايش اين نيست كه از آنجا ياد بگيريد اول فرمود يك چيزي يادشان بدهيد بعد فرمود اگر حرف‌هاي خوبي دارند ياد بگيريد. قبل از اينكه به ما بگويد برو ياد بگير, به ما گفت برو ياد بده؛ پيامبر به وجود مبارك حضرت امير فرمود تو برو يمن, تو اگر بتواني يك نفر را هدايت كني,  يك نفر را زنده كرده اي؛ تمام كُره زمين را به تو بدهند به اندازه زنده كردن يك آدم نيست! فرمود يا علي! مي‌داني ارزش نجات دادن يك انسان بيش از ارزش آسمان و زمين است چون اين يك موجود ابدي است.

 

ايشان تصريح كردند: ما چنين جامعه‌اي هستيم. انسان يك روحي دارد كه اين آسمان و زمين در كنار گوشه او يك گوشه جا مي‌گيرند اگر ان‌شاءالله وارسته شد خيرِ او عالمگير خواهد شد اگر خداي ناكرده آلوده شد اين غدّه بدخيم در اين فضاي باز براي همه جامعه بدخيمي به بار مي‌آورد. و الان اين دستگاه حقيقي در دست است و ما باید به دیگران پیام خود را برسانیم.

اسرا/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.