وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

زوجیت گیاهان در قران

0

 زوجیت گیاهان در قران

فهرست این نوشتار:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

قرآن و بيان مساله “زوجيّت در گياهان”

پرسش : نظر قرآن در مورد زوجیّت در گیاهان چیست؟

پاسخ اجمالی:

قرآن مجید دوازده قرن پیش از کشفیات علمی دانشمندان ، در پنج سوره لقمان، شعراء، ق، حج و انبیاء، مساله زوجیت در گیاهان را مورد اشاره قرار می دهد.

پاسخ تفصیلی:

در پنج آیهاز قرآنمجید اشاره به زوجیت در عالم گیاهان شده است، در آیه10 سوره لقمان مى خوانیم: «وَاَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَاَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ زَوْج کَرِیم»؛ (از آسمان آبی فرستادیم و به وسیله آن در روی زمین جفت­ هایی پر ارزش، از هر گیاهی رویاندیم).
همین مضمون در آیه7 سورهشعراء و در آیه7 سورهق آمده است.
و در آیه5 سوره حجمى فرماید: «وَتَرَى الاَْرْضَ هَامِدَهً فَاِذَا اَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَاَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْج بَهِیج»؛ (و همچنین زمین را [در فصل زمستان] خشک و مرده مى بینى، و هنگامى که آب باران بر آن فرو مى فرستیم، به جنبش در مى آید و رویش مى کند؛ و از هر جفت گیاهان بهجت انگیز مى رویاند).
در آیه53 سورهطه نیز مى خوانیم: «وَاَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَاَخْرَجْنَا بِهِ اَزْوَاجاً مِّنْ نَّبَات شَتَّى»؛ (و از آسمان، آبی فرو فرستادم که به وسیله آن زوج­ هایی از انواع گیاهان مختلف را [از خاک تیره] بیرون آوردیم).
درست است که در گذشته انسان ها کم و بیش فهمیده بودند که بعضى از انواع گیاهان داراى نوعى نر و ماده است؛ و براى بارور ساختن آنها از طریق تلقیح استفاده مى کردند ـ مخصوصاً درخت نخل که وجود نر و ماده در آن از قدیم الایام معلوم بوده، و از طریق تلقیح، آنها را بارور مى کردند ـ ولى نخستین بار در اواسط قرن هیجدهم میلادى یک دانشمند و گیاه شناس معروف سوئدى به نام لینه این مساله را اعلام کرد که زوجیت (نر و ماده) در دنیاى گیاهان تقریباً یک مساله عمومى است؛ و گیاهان نیز همچون غالب حیوانات از طریق آمیزشنطفه نر و ماده بارور مى شوند و سپس میوه مى دهند.
امّا چنانکه دیدیم، قرآنمجید دوازده قرن قبل از این دانشمند، پرده از روى این راز برداشته بود؛ و در موارد متعددى به زوجیّت در جهان گیاهان اشاره کرده بود.(1)
پی نوشت:
(1). گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ه. ش‏، ج 8، ص 165.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.