وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

روى فراموشى يا ندانستن مسأله بدون احرام از ميقات عبور كند

0

روى فراموشى يا ندانستن مسأله بدون احرام از ميقات عبور كند

لگو احکام حج و عمره

عبور از ميقات بدون احرام با عذر

 

262- كسى كه از روى فراموشى، يا ندانستن مسأله، يا عذر ديگر،[1] بدون احرام از ميقات عبور كند، اگر بازگشت به ميقات و انجام اعمال عمره تمتع ممكن باشد، بايد باز گردد و از ميقات‏[2] احرام ببندد، چه داخل حرم شده باشد يا نه؛ و اگر بازگشت و انجام اعمال ممكن‏[3] نباشد، اگر داخل حرم نشده باشد، از همان‏جا احرام ببندد و بنابر احتياط مستحب‏[4] هر مقدارى مى‏تواند به طرف ميقات برگردد و آنجا محرم شود؛ و اگر داخل حرم شده، اگر ممكن است و به اعمال عمره مى‏رسد، از حرمْ خارج‏[5] و محرم شود؛ و اگر نمى‏ تواند، همان جا محرم شود و بنابر احتياط مستحب هرقدر مى‏تواند به طرف خارجِ حرم برگردد و آنجا محرم شود.

 

[1] ( 1). آية اللَّه بهجت: عذرى كه مسوّغ ترك باشد و لو ظاهراً؛ از قبيل مرض و جهل به موضوع، بدون تقصير، وظاهر لحوق جهل به حكم است با عدم تقصير در آنچه مذكور شد.( مناسك شيخ، ص 11).
[2] ( 2). آية اللَّه سيستانى: اين حكم در غير مورد مسجد شجره است و كسى كه از آن عبور كند هرچند عمدى‏باشد مى‏تواند از جحفه محرم شود، گر چه گناه كرده است.

آية اللَّه مكارم: مى‏تواند از همانجا محرم شود.
[3] ( 3). آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: پس اگر از ميقات ديگرى عبور مى‏كند، از ميقات بعدى محرم شود واگر ميقات ديگرى در مسير نيست، به مقدارى كه مى‏تواند به طرف ميقات برگردد و اگر هيچيك از اين طرق ممكن نيست از همان محل محرم شود.
[4] ( 4). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه سيستانى: بنابر احتياط واجب، به مقدارى كه ممكن است به طرف ميقات‏برگردد و محرم شود.

آية اللَّه خامنه‏اى: به احتياط واجب بايد برگردد به طرف ميقات به هر مقدار كه ممكن باشد تا از انجا محرم شود و اگر داخل حرم شده و مى‏تواند از حرم براى احرام خارج شود، بايد براى احرام از حرم خارج شود و اگر به علت تنگى وقت و مانند آن نمى‏تواند از حرم خارج شود، بايد داخل حرم از همان جايى كه عذرش برطرف شده است محرم شود.

آية اللَّه مكارم: اگر مى‏تواند و به اعمال عمره مى‏رسد، از حرم خارج شود و هرچند به تنعيم رود.
[5] ( 5). آية اللَّه بهجت: و احتياط به دور شدن از حرم، به‏مقدار عدم فوت حج ترك نشود.( مناسك شيخ، ص 11).

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: و در ميقات محرم گردد و يا به طرف ميقات به مقدارى‏كه ممكن است برود وإلّا از ادنى‏الحل محرم شود و در صورت عدم تمكّن از رفتن به ادنى الحلّ در مكّه محرم شود.( آداب و احكام حج، مسأله 293).

آية اللَّه مكارم: هرچند به تنعيم رود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.