وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

روش خواندن نماز نشسته

6

روش خواندن نماز نشسته

نمازگزار بايد به هر مقدار كه مى تواند ولو با تكيه دادن به ديوار و امثال آن بايستد، اگر شخص مي تواند حمد و سوره را ايستاده بخواند و ركوع را نمي تواند، مي تواند پس از حمد و سوره بر روي صندلي بنشيند. متاسفانه ديده مي شود برخي از سالخوردگان از منزل تا مسجد با عصا حركت مي كنند اما در نماز به اندازه يك حمد و سوره نمي ايستند!. بايد توجه نمود حتي اگر نتوان حمد و سوره را ايستاده بخواند و تنها تكبيره الاحرام را مي تواند بايستد؛ بايد چنين كند. از همان ابتدا نمي تواند روي صندلي یا زمین بنشيند. پس تا آنجا كه امكان دارد بايد اجزاء و شرايط نماز را رعايت نمايد.

کسى که نمی تواند نماز را به صورت ایستاده بخواند مثلا بیمار است یا کهولت سن بالایی دارد، می تواند نماز را در حال نشسته بخواند. نیت، تکبیره الاحرام  در همان حال نشسته گفته می شود و پس از حمد و سوره هنگام رکوع سر را تا روبروی زانوها خم می کنیم و پس از آن به حالت نشسته قرار می گیریم و سپس به سجده می رویم. و رکعت دوم نیز به همین صورت انجام می شود و در حال نشسته تشهد و سلام خوانده می شود.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

نشسته خواندن نماز

س. اينجاب از مدتى پيش دچار كمر درد و زانو درد شده‌ام به‌گونه‌اى كه پزشك متخصص تأكيد نموده است كه به هيچ عنوان نبايد زانو هايم را خم كنم. با توجه به مشكل به وجود آمده نمازم را به‌طور ايستاده به سختى مى‌توانم بخوانم كه اين امر باعث تشديد كمردرد و زانودردم مى‌شود. خواهشمند است جهت اداى صحيح نماز، راهنمايى لازم را بفرماييد.

ج. در فرض مرقوم، اگر بتوانيد با تكيه به ديوار يا عصا ايستاده نماز بخوانيد، بايد بايستيد و در صورتى كه ايستادن حتى با تكيه دادن موجب تشديد بيمارى و يا مشقّت شديد باشد، نماز را نشسته بخوانيد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: نماز نشسته را چطوری باید خواند؟
پاسخ:

در حال نشسته بعد از نیت ، تکبیرة الاحرام بگوید و پس از حمد و سوره ، براى رکوع سر را تا روبروى زانوها خم کند و پس از آن به حالت نشسته قرار گیرد و سپس به سجده رود . و رکعت دوم را نیز چنین انجام دهد و در حال نشسته تشهد و سلام بخواند.

پرسش: چگونه در هواپیما نشسته نماز بخوانیم؟

پاسخ:

نماز را تا جایی که امکان دارد، باید آنگونه خواند که شخص مختار می خواند پس لازم است در همه حالات نماز، قبله و سایر شرایط را رعایت کند و در صورت عدم امکان، در تکبیرة الاحرام. و اگر در آن حال هم میسر نباشد شرط رو به قبله بودن هم ساقط می شود هم چنان که در صورت امکان باید رکوع و سجود کامل کرد مثلاً در راهرو هواپیما نماز گزارد و اگر میسر نشد به اندازه ای که اسم رکوع و سجود صدق کند خم شود کافی است و اگر آن هم ممکن نشد مختصر خم شدن کفایت می کند.

پرسش: در قطار و یا اتومبیل چگونه نماز بخوانیم ؟ تنها خم شدن کافی است و یا بر چیزی باید سجده کرد؟

پاسخ:

نماز را تا حد توان، باید آنگونه خواند که شخص مختار می خواند پس لازم است در همه حالات نماز، قبله و سایر شرایط را رعایت کند و در صورت عدم امکان، در تکبیرة الاحرام رعایت کند. و اگر در آن حال هم میسر نباشد شرط رو به قبله بودن هم ساقط می شود همچنان که در صورت امکان باید رکوع و سجود کامل کرد مثلاً در راهرو قطار نماز گزارد و اگر میسر نشد به اندازه ای که اسم رکوع و سجود صدق کند خم شود کافی است و اگر آن هم ممکن نشد مختصر خم شدن کفایت می کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. یاسمن می گوید

    با سلام، دختری هستم با وجود زانو درد اصلا نمیتونم رو زمین بشینم و دکتر نشستن روی زمین رو برام منع کرده، وقتی نماز میخونم به شدت دوتا زانوهام درد میکنه و نمیتونم بلند شم ، ایا میتونم نمازمو نشسته بخونم؟ ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از وسیله یا ابزاری برای نشتن استفاده کنید، دقت کنید تمام حرکات نماز را انجام بدهید مثلا ایستاده اگر مشکلی ندارد حمد و سوره و رکوع را انجام بدهید، چون قیام و رکوع رکن است و باید ایستاده باشد.
      اما اگر نشستن سخت است و می توانید با عصا یا وسیله ای دیگر بنشینید یا روی صندلی یا … این کار را می کنید، و هر کجا سخت بود را مطابق دستور پزشک، کاری که فشار نیاورد را انجام می دهید.
      اگر اصلا نمی توانید ایستاده نماز بخوانید و حتی راه بروید، خب در این صوت نشسته نماز بخوانید ولی تا زمانی که بتوانید هر جزء را درست انجام بدهید و آسیبی هم نبینید نمی توانید به یک باره تمام نماز را نشسته انجام بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. امیرحسین می گوید

    سلام نماز نشسته میخوانیم حالا اصلی و قضا و….. حین رکوع احساس کنیم پیشانی و موی سر ب زمین یا مهر یا جسمی شئییی چیزی خورده نماز صحیح است یا باطل و اگر هم خورد باز حکم چیست ؟ اقای مکارم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      هنگام نشسته نماز خواندن پیشانی نباید به مهر برخورد کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. arman می گوید

    سلام من یه سوال داشتم. دوماه پیش به علت پارگی رباط من پام تو گچ بود الان برای نماز خواندن مشکل دارم چون برای قسمت هایی مثل سجده و تشهد و سلام نمیتونم پام رو کامل جمع کنم میخواستم بپرسم نمازم رو چجور بخونم آیا نشسته بخونم یانه؟ممنون میشم توضیح بدین

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر می توانید با عصا باایستید ونماز را بخوانید، با عصا یا عادی باایستید و نماز را بخوانید رکوع هم انجام بدهید، بعد هر طور که راحت هستید، بنشینید، و مثلا بالشتی روی پا قرار بدهید و مهر را قرار بدهید و روی مهر قرار داده شده بر روی آن بالش سجده کنید.
      اگر نتوانستید از صندلی استفاده نمایید، یعنی حمد و سوره را و رکوع را ایستاده بخوانید، و سجده را روی صندلی انجام بدهید
      اگر به هیچ وجه نمی توانید ایستاده و به روشهای بالا انجام بدهید در هر حالتی که راحت هستید انجام بدهید، توجه کنید تا می توانید باید شرایط نماز را رعایت کنید، هر قسمت از نماز را نتوانستید ببینید چطور راحت هستید و آسیب نمی بینید به همان طریق نماز بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر