وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رها كردن عمره تمتع استحبابى‏

0

رها كردن عمره تمتع استحبابى‏

لگو احکام حج و عمره

رها كردن عمره تمتع استحبابى‏

 

234- كسى كه عمره تمتّع استحبابى به جا آورده، آيا مى‏تواند بدون عذر و به دلخواه خود، آن را رها كرده و حج تمتع به جا نياورد؟ و در فرض جواز، آيا انجام طواف نساء نيز لازم است يا نه؟[1]

 

[1] ( 1). آيت‏ اللَّه بهجت: مانعى ندارد فقط ثواب حج از دستش رفته است و با تقصير از احرام خارج شده و عمره‏اش خاتمه پيدا كرده و طواف نساء هم كه از اول لازم نبوده تا فعلًا لازم باشد گرچه احتياط مستحب در آوردن طواف نساء مى‏باشد.

آيت‏ اللَّه تبريزى: كسى كه به قصد حج تمتّع استحبابى، احرام عمره را بسته است نمى‏تواند آن را رها كرده و عمره مفرده به دلخواه انجام دهد و حج را ترك كند.

آيت‏اللَّه خامنه‏ اى: مى‏تواند رها كند و چيزى بر او نيست و احتياط آن است كه طواف نساء را هم انجام دهد.

آيت ‏اللَّه سيستانى: نمى‏تواند و بايد حج انجام دهد.

آيت‏ اللَّه صافى: بدون عذر نمى‏تواند.

آيت‏ اللَّه فاضل: خير حتماً بايد در صورت امكان حج تمتع به جا آورد؛ و به هر صورت اگر حج به جا نياورد، طواف نساء مستحب است نه واجب.

آيت‏ اللَّه مكارم: رها كردن آن اشكال دارد و بايد حج تمتع را به دنبال آن به جا آورد.

آيت‏ اللَّه نورى: لازم است كه حج تمتع را اگر مستطيع است نيز به جا بياورد و رها كردن عمره تمتّع در وسط اعمال اصلًا جايز نيست و بايد به آخر برساند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.