وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رفت و آمد با بی حجاب

0

رفت و آمد با بی حجاب

 

 

امروزه که بی حجاب در فامیل و دانشگاه  فراوان شدند، من به عنوان یه دختر دانشجوی باید چه رفتاری نسبت به این‌گونه افراد داشته باشم که بتونم روی حجاب اون‌ها تأثیر مثبت بذارم؟

 

وظیفه هر یک از افراد به تناسب شرایط و جایگاهشان، در نحوه برخورد با افراد بدحجاب متفاوت است که می توان تمامی این افراد را به سه گروه عمده تقسیم نمود:

 

گروه اول:

افرادی که شرایط و توانایی امر به معروف و نهی از منکر نسبت به افراد بدحجاب را دارند.

وظیفه کسانی که شرایط امر به معروف و نهی از منکر به حجاب را دارند آن است که با تحکیم روابط خود پس از ریشه یابی علت روی نیاوردن فرد به حجاب با رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر همراه با آرامش و اخلاق اسلامی و از طرق مختلف، فرد بدحجاب را نسبت به حجاب ارشاد نماید.

مثلاً اگر علت بدحجابی فرد به دلیل ندانستن فلسفه و اسرار حجاب می باشد وی را با حکمت ها و اسرار حجاب آشنا نماید و یا اگر علت آن وجود برخی سؤالات و شبهات راجع به حجاب می باشد به پاسخ گویی نسبت به این سؤالات اقدام نموده و یا او را با کتاب هایی که در همین زمینه تألیف گردیده آشنا نماید.اگر نسبت به فرد بدحجاب تمامی وظایف خود را انجام دادیم، ولی فرد بدحجاب آن‌ها را نپذیرفت، می‌توان با دوری کردن از وی مخالفت خود را اظهار نمود.

 

گروه دوم :

کسانی که شرایط امر به معروف و نهی از منکر نسبت به افراد بدحجاب را ندارند.

این گروه کسانی هستند که به دلیل عدم آشنایی با احکام و روش های امر به معروف و نهی از منکر ممکن است نتوانند تأثیر مثبتی بر روی افراد بدحجاب بگذارند و یا حتی در مواقعی ممکن است به جای این‌که کسی را با حجاب کنند، شرایط را نیز بدتر نموده و وی را تا آخر عمر از دین متنفر نماید.

وظیفه چنین افرادی این است که از یک سو با اعمال و رفتار مناسب و در شأن یک دختر مسلمان محجبه با این گونه افراد تعامل نموده و در عمل آنها را به حجاب دعوت نمایند و از سویی دیگر در اولین فرصت، به دنبال شرایط تحصیل امر به معروف و نهی از منکر رفته، سپس در این راستا اقدام نمایند.

 

گروه سوم:

کسانی که علاوه بر نداشتن شرایط امر به معروف به راحتی تحت تأثیر دیدگاه های افراد بدحجاب قرار می گیرند.

ممکن است افرادی به دلیل ضعف بنیه های اعتقادی و یا عدم آشنایی کامل با ابعاد مختلف حجاب به راحتی تحت تأثیر تفکرات فرد بدحجاب قرار گرفته و خود نیز حجاب را ترک نمایند.

وظیفه چنین افرادی – علاوه بر تقویت بنیه اعتقادی و مطالعه کافی راجع به حجاب – پرهیز از هرگونه معاشرت با افراد بدحجاب و برقراری ارتباط با دختران محجبه و متدین می باشد و در صورتی که افراد بدحجاب از فامیل ها می باشند می توان رفت و آمد با آنها را محدود نموده و صله رحم را از طریق احوال‌پرسی تلفنی انجام داد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

 


 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.